پس از کشته شدن سه سرباز داعش در حمله موشکی حماس، اسرائیل از فلسطینی ها می خواهد که رفح را ترک کنند


پس از کشته شدن سه سرباز اسرائیلی توسط موشک های حماس در گذرگاه کرم شالوم، نیروهای ارتش اسرائیل به فلسطینیان دستور داده اند تا شهری در جنوب نوار غزه را ترک کنند.

تبلیغات

بر اساس بیانیه نیروهای دفاعی اسرائیل، ارتش اسرائیل به فلسطینیان دستور داد تا به طور موقت بخش‌هایی از رفح را به مقصد مناطق بشردوستانه تخلیه کنند که نشان از حمله زمینی قریب‌الوقوع است.

به مردم گفته شد که به موواشی، یک منطقه بشردوستانه اعلام شده توسط اسرائیل در نزدیکی ساحل نقل مکان کنند. ارتش گفت که کمک های خود را به این منطقه شامل بیمارستان های صحرایی، چادرها، غذا و آب گسترش داده است.

نیروهای دفاعی اسرائیل در ایکس پیشتر در توییتر نوشتند که جمعیت غیرنظامی از مناطق تعیین شده در شرق رفح به منطقه بشردوستانه در شمال و شمال شرق منتقل خواهند شد.

بر اساس گزارش ها، درخواست ها برای “انتقال موقت” منطقه بشردوستانه از طریق اعلامیه ها، پیامک ها، تماس های تلفنی و رسانه های جمعی به زبان عربی ارسال می شود. پست در شبکه های اجتماعی.

این در حالی است که ارتش اسرائیل تأیید می‌کند که حماس روز یکشنبه راکت‌هایی به گذرگاه کرم شالوم، کریدوری که جنوب اسرائیل و غزه را به هم متصل می‌کند، شلیک کرد که بر اساس گزارش‌ها، دست‌کم سه سرباز اسرائیلی که کمک رسانی می‌کردند، کشته شدند.

پیش از این، تانک‌ها و سربازان اسرائیلی در نزدیکی مرز این کشور با غزه مشاهده شده‌اند که این نگرانی را برانگیخته است که حمله زمینی به شهر جنوبی رفح آغاز خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، با فشار دولت ائتلافی خود برای آغاز حمله ای برای نابودی گردان های حماس که اسرائیلی ها می گویند در آنجا پنهان شده اند، مواجه شده است.

اما این طرح ها همچنین با سیل انتقاد از سوی گروه های حقوق بشر و رهبران جهانی، از جمله سرسخت ترین متحد اسرائیل، ایالات متحده، مواجه شده است.

دولت بایدن گفت اگر اسرائیل به عملیات بدون برنامه معتبر برای حفاظت از غیرنظامیان ادامه دهد، ممکن است عواقبی برای اسرائیل به همراه داشته باشد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته گفت: «در غیاب چنین طرحی، ما نمی‌توانیم از یک عملیات نظامی بزرگ در رفح حمایت کنیم، زیرا خساراتی که این عملیات ایجاد می‌کند فراتر از حد قابل قبول است».

نتانیاهو این ادعاها را رد کرد و در مراسم سالانه یادبود هولوکاست در اورشلیم گفت: “هیچ فشار و هیچ تصمیمی از سوی هیچ مجمع بین المللی نمی تواند اسرائیل را از دفاع از خود باز دارد.”

حدود 1.4 میلیون غیرنظامی برای فرار از جنگ در نقاط دیگر این نوار به رفح نقل مکان کردند که ارتش اسرائیل آن را منطقه امن اعلام کرد.

بسیاری از آنها در کمپ های محقر و موقتی زندگی می کنند که دسترسی اندک به غذا، آب تمیز یا سرویس بهداشتی ندارند. اوایل این هفته، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که حمله زمینی در رفح منجر به “حمام خون” خواهد شد.

توافقی وجود ندارد

در همین حال، دور دیگری از مذاکرات آتش بس میان اسرائیل و حماس بدون توافق در قاهره به پایان رسید.

اسرائیل هیأتی را برای مذاکرات اعزام نکرد، اما حماس به دوحه پایتخت قطر بازگشت تا با رهبری سیاسی این کشور درباره آخرین توافق پیشنهادی مذاکره‌کنندگان، که شامل آتش‌بس 40 روزه و تبادل گروگان‌های اسرائیلی با اسرای فلسطینی است، مشورت کند.

اما حماس بر آتش بس دائمی پافشاری می کند و نتانیاهو را به “خرابکاری” در مذاکرات در تلاش برای ادامه عملیات نظامی متهم کرده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت حماس در مورد توافق آتش بس جدی نیست و مجددا نسبت به عملیات احتمالی در رفح هشدار داد.

وی به افسران غزه گفت: «ما از سیگنال‌های هشداردهنده آگاه هستیم که حماس قصد ندارد هیچ معامله یا توافقی را با ما بپذیرد و معنای آن عملیات در رفح و کل نوار غزه در آینده نزدیک است.



دیدگاهتان را بنویسید