تبلیغات اول ماه مه در سراسر جهان


کارگران و فعالان سراسر جهان روز اول ماه مه را با تظاهراتی در مورد موضوعات مختلف، از افزایش قیمت ها گرفته تا جنگ غزه، جشن گرفتند.

تبلیغات

کارگران و فعالان سراسر جهان روز چهارشنبه اول ماه مه را با تظاهراتی عمدتا مسالمت آمیز علیه افزایش قیمت ها و درخواست برای حقوق بیشتر کارگری جشن گرفتند. احساسات طرفدار فلسطین نیز ظاهر شد.

پلیس استانبول از گاز اشک آور و شلیک گلوله های لاستیکی برای متفرق کردن هزاران نفری استفاده کرد که با وجود ممنوعیت، سعی در شکستن سنگر و ورود به میدان اصلی تقسیم کردند. وزیر امور داخلی علی یرلیکایا گفت که حداقل 210 نفر بازداشت شده اند.

دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مدت ها پیش به دلایل امنیتی، تاکسی را برای تظاهرات ممنوع اعلام کرد. در سال 1977، افراد مسلح ناشناس در جشن اول ماه مه در آنجا تیراندازی کردند که باعث ازدحام جمعیت شد و 34 نفر را کشتند. روز چهارشنبه، گروه کوچکی از نمایندگان اتحادیه های کارگری تاج گلی را در بنای یادبود قربانیان گذاشتند.

اول ماه مه که مصادف با اول ماه مه است، به احترام حقوق کارگران جشن گرفته می شود. همچنین فرصتی برای ابراز نارضایتی های اقتصادی یا مطالبات سیاسی است. در یکی از بنرها در آلمان نوشته شده بود: «از ثروتمندان مالیات بگیرید». “به روز هشت ساعته دست نزن!” دیگری در سریلانکا خوانده شد. در فرانسه شنیده شد: «من می‌خواهم زندگی کنم، نه زنده بمانم».

در پاریس، در حالی که هزاران معترض در پایتخت فرانسه راهپیمایی کردند و خواستار دستمزد بهتر و شرایط کاری بهتر شدند، پلیس گاز اشک آور پرتاب کرد. پلیس گفت 12 افسر پس از منفجر شدن یک بمب دست ساز در کنار راهپیمایی در بیمارستان بستری شدند. در مجموع 29 نفر بازداشت شدند.

گروهی از معترضان برای ابراز نارضایتی خود از بازی های تابستانی که کمتر از سه ماه دیگر آغاز می شود، حلقه های موقت المپیک را آتش زدند. اتحادیه های کارگری فرانسه نسبت به اعتصاب در طول بازی ها هشدار داده اند، در صورتی که دولت غرامت کافی را به افرادی که مجبور به کار در تعطیلات تابستانی هستند پرداخت نکند.

سوفی بینه، دبیر کل اتحادیه CGT، یکی از بزرگترین اتحادیه های فرانسه، گفت که مقامات دولتی نتوانسته اند با رهبران اتحادیه ها ملاقات کنند. “به نظر شما اگر مسئولان به ساده ترین درخواست ما پاسخ ندهند خوب است؟” او گفت.

گروه‌های حامی فلسطین با سردادن شعارهایی در حمایت از مردم غزه به تظاهرات پاریس پیوستند. صحنه‌های مشابهی در یونان وجود داشت که تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین به تظاهرات اول ماه مه پیوستند و پرچم غول پیکر فلسطین را در حالی که از مقابل پارلمان یونان عبور می‌کردند به اهتزاز درآوردند. برخی دیگر بنرهایی در حمایت از دانشجویان معترض حامی فلسطین در ایالات متحده در دست داشتند.

نیکوس ماوراکفالوس در این راهپیمایی گفت: “ما می خواهیم همبستگی خود را با دانشجویانی در ایالات متحده که با سرکوب وحشیانه حقوق و مطالبات عادلانه خود مواجه هستند، ابراز کنیم.” وی افزود: ما می خواهیم این پیام را بفرستیم که کارگران به استثمار «نه»، به فقر «نه» و به گرانی «نه» بگویند.

در حالی که اعتصابات کارگری باعث اختلال در حمل و نقل عمومی در سراسر یونان شد، چندین هزار معترض به راهپیمایی‌ها در آتن پیوستند. بزرگترین اتحادیه خواهان بازگشت به چانه زنی جمعی پس از لغو حقوق کار در طول بحران مالی 18-2010 است.

در نیجریه، اتحادیه ها از تلاش های دولت برای کاهش هزینه های زندگی انتقاد کردند و خواهان افزایش بیشتر دستمزدها شدند. تورم بالاترین میزان در 28 سال گذشته و بیش از 33 درصد است. در آفریقای جنوبی، تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین به رویدادهای اول ماه مه پیوستند. در کنیا، رئیس جمهور ویلیام روتو خواستار افزایش حداقل دستمزد این کشور شده است.

در لبنان، تظاهرکنندگان حامی فلسطین با کارگرانی که خواستار پایان دادن به بحران اسفبار اقتصادی بودند، آمیخته شدند. عابد طبع یکی از معترضان گفت: «سیاستمداران درد کارگر یا شرایط اقتصادی را احساس نمی کنند. در عراق، معترضان خواستار افزایش دستمزدها، بازگشایی کارخانه های بسته شده و پایان دادن به خصوصی سازی برخی از شرکت ها شدند.

ده‌ها هزار نفر از سریلانکا در حالی که دو سال پس از اعلام ورشکستگی، با بدترین بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، در پایتخت راهپیمایی کردند. نارضایتی نسبت به تلاش برای افزایش درآمد از طریق افزایش قیمت برق و اعمال مالیات بر متخصصان و مشاغل کوچک افزایش یافته است.

در پایتخت کره جنوبی، هزاران تظاهرکننده در حمایت از کارگران در تجمعی که سازمان دهندگان می گویند هدف تشدید انتقادات از آنچه آنها سیاست های ضد کارگری دولت محافظه کار رئیس جمهور یون سوک یول نامیدند، شعار سر دادند.

یانگ گئون سو، رهبر کنفدراسیون اتحادیه های کارگری کره در سخنرانی خود گفت: طی دو سال گذشته، تحت رهبری دولت یون سوک یول، زندگی کارگران ما در ناامیدی فرو رفته است. اعضای اتحادیه از وتوی اخیر یون در مورد لایحه ای با هدف محدود کردن حقوق شرکت ها برای جبران خسارات ناشی از اعتصابات اتحادیه انتقاد کردند.

در ژاپن، بیش از 10000 نفر در توکیو تجمع کردند تا برای جبران افزایش قیمت ها، دستمزدهای بیشتری را درخواست کنند. ماساکو اوباتا، رهبر کنفدراسیون ملی اتحادیه های کارگری جناح چپ، گفت که کاهش دستمزدها نابرابری درآمد را افزایش داده است.

در اندونزی، کارگران خواستار حمایت از کارگران مهاجر در خارج از کشور و افزایش حداقل دستمزد شدند. آنها در میان حضور شدید پلیس تجمع کردند و شعارهایی علیه قانون جدید مشاغل و کاهش مقررات برون سپاری سر دادند.

در فیلیپین، صدها کارگر و فعال جناح چپ در بحبوحه افزایش قیمت مواد غذایی و نفت، برای خواستار افزایش دستمزدها و نجات مشاغل راهپیمایی کردند. مردم اوماپوف نگذاشتند به کاخ ریاست جمهوری نزدیک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید