موج گرمای شدید بی‌عدالتی در آب و هوا را برجسته می‌کند در حالی که کشورهای غربی در اقدامی کوتاهی می‌کنند – در اینجا دولت‌ها می‌توانند کمک کنند


میانگین دمای هوای جهانی بیش از 1.5 درجه سانتیگراد برای اولین بار در اوایل سال 2024 – حداقل پنج سال زودتر از ارائه شده است. بنابراین در حالی که کشورهای در حال توسعه می سوزند، بی عدالتی آب و هوای جهانی همچنان ادامه دارد.

هیچ کشوری با آلایندگی بالا وجود ندارد به هدف تعیین شده در توافقنامه پاریس 1.5 درجه سانتیگراد رسیده است. دولت ها در بریتانیای کبیر و اسکاتلند با خروج از تعهدات اقلیمی خود برای کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030، بحران را تشدید کنند و راه را برای صفر خالص حداکثر تا سال 2050 هموار کنند.

پیامدهای فاجعه بار فروپاشی آب و هوا بر مردم کشورهای در حال توسعه تأثیر می گذارد سخت تریناگرچه از نظر تاریخی بزرگترین منابع گازهای گلخانه ای که به تغییرات آب و هوایی کمک می کنند در درجه اول بوده اند به سمت غرببه خصوص ایالات متحده، اتحادیه اروپا و همچنین روسیه و همچنین چین و هند اخیراً به این صفوف پیوسته اند.

بنابراین، تمرکز باید روی کشورهایی باشد که در برابر گرم شدن سیاره بسیار آسیب پذیر هستند و اطمینان حاصل شود که سازمانی که به عنوان مدافع آنها عمل می کند، بستری برای اصلاح این بی عدالتی فراهم می کند. این سازمان است انجمن آسیب پذیر آب و هوا (CVF)یک مشارکت بین المللی از 58 کشور که در برابر گرم شدن سیاره بسیار آسیب پذیر هستند.

در سال 2009 تاسیس شد، به عنوان یک پلت فرم مشترک برای دولت های شرکت کننده عمل می کند تا با هم برای مقابله با تغییرات آب و هوایی جهانی و دفاع از حقوق مردم در کشورهای در حال توسعه اقدام کنند. بر اساس تحقیقات ما، سه روش متمایز است.

1. رفع بدهی

CVF از مبادله بدهی به اقلیم. اینها شامل بخشودگی بدهی ها در ازای پروژه های آب و هوایی، مانند انرژی های تجدیدپذیر یا پارک های حفاظتی است که یا انتشار گازهای گلخانه ای را متوقف می کند یا به این کشورها کمک می کند تا با تغییرات آب و هوایی سازگار شوند یا هر دو.

کاستاریکا دو قرارداد از این قبیل با ایالات متحده امضا کرده است. مجموع بدهی 53 میلیون دلار آمریکا (42 میلیون پوند) بود. مبادله شد تحت توافقنامه جنگل کاری (کاشت درختان در مناطقی که قبلاً جنگلی وجود نداشت) و پروژه های گفتگو که به کاستاریکا اجازه می دهد تا به عنوان قهرمان آب و هوا ظاهر شود.

که در باربادوسیک مبادله بدهی 150 میلیون دلاری در برابر آب و هوا، 50 میلیون دلار بودجه برای حفاظت از دریا آزاد کرده است.

نمای نزدیک از درختان در جنگل های استوایی

کاستاریکا از معاوضه بدهی های آب و هوایی تحت توافق برای پروژه های جنگل کاری و حفاظت بهره می برد.
تئو تاراس / شاتر استوک

با این حال، چنین معاملاتی منحصر به اعضای CVF نیست. سایر کشورهای در حال توسعه که عضو CVF نیستند، قراردادهای مشابهی را منعقد کرده اند. به عنوان مثال، پرو با ایالات متحده توافق نامه ای امضا کرد تا بیش از 20 میلیون دلار بدهی را به حفاظت و حفاظت از سه منطقه اولویت دار در آمازون پرو اختصاص دهد که تأثیرات مثبتی بر آن خواهد داشت. اقلیم.

همانطور که آسیب پذیرترین کشورها از دست می دهند 20% تولید ناخالص داخلی آنها در دو دهه اول قرن و با افزایش بدهی آنها به سطوح ناپایدار، مبادله بدهی آب و هوا می تواند به ضعیف ترین کشورها کمک کند تا در اقدامات اقلیمی و ایجاد انعطاف پذیری مشارکت کنند.

2. رفاه آب و هوا

در حالی که کشورهای توسعه یافته انتقال انرژی را یک تحول جدید می دانند راهبرد رشداعضای CVF به آن به عنوان فرصتی برای بازنگری در رشد و تغییر رشد خود نگاه می کنند سیستم های اجتماعی و اقتصادی. آنها رفاه را در کنار رشد اقتصادی در اولویت قرار می دهند و اقدامات اقلیمی را با دیگران پیوند می دهند اقدامات اجتماعی مانند درآمد پایه جهانی، مشارکت، برابری جنسیتی و شمول.

برنامه های رفاه آب و هوایی کشورهای در حال توسعه – یعنی استراتژی های آنها برای مقابله با مشکلات زیست محیطی و اجتماعی – اقتصادی – ضربه خورد. تعادل جدید بین حمایت از کسب و کار و حقوق بشر این طرح شکوفایی آب و هوایی سریلانکا بر حفاظت جهانی کارگران در برابر گرما و ترویج راه حل های سازگار با محیط زیست در اقتصاد تمرکز دارد.

در پایتخت سریلانکا، شهر کلمبوتالاب‌ها، از جمله دریاچه‌ها و مرداب‌های آب شیرین، برای ایجاد سیستم‌های دفاعی طبیعی در برابر سیل و کاهش خطر رانش زمین در طول فصل باران‌های موسمی محافظت و بازسازی می‌شوند.

3. حمایت از قانون اکوکشید

تغییرات آب و هوایی به یک تهدید وجودی برای اعضای CVF تبدیل شده است. در سال 2019، دو عضو CVF، وانواتو و مالدیو، این اضافه را پیشنهاد کردند بوم کشی به اساسنامه رم دادگاه کیفری بین المللی به عنوان پنجمین جنایت علیه بشریت.

این قانون کشورهای ثروتمند را در قبال اقدامات و اقداماتی که به طور جدی به تغییرات آب و هوا کمک می کند و به طور نامتناسبی بر کشورهای CVF تأثیر منفی می گذارد، پاسخگو می کند.

قانون Ecocide برجسته کردن نقض بحرانی بیشتر کشورهای آسیب پذیر حق حاکمیت بسیاری از فعالان، حقوقدانان و سیاستمداران به عنوان آخرین راه حل برای جلوگیری از تغییرات فاجعه بار ناشی از تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته می شوند. اگرچه CVF به طور جمعی پشت این پیشنهاد نمی ایستد، چندین عضو از آن حمایت می کنند.

زیرا اکو کشی اکنون به طور قاطع در دستور کار جو سیاسی قرار دارد، به ویژه از آن زمان اتحادیه اروپا اخیراً یک قانون اکوکشیدی به تصویب رسیده است، CVF دارای دلایل قوی برای ادامه فشار دادن به قانون ecocide است تا در حقوق بین‌الملل به عنوان ابزاری که از حقوق نسل‌های فعلی و آینده محافظت می‌کند، در حقوق بین‌الملل گنجانده شود. کشورهای آسیب پذیر.

بدون اقدام هماهنگ، بلایای اقلیمی تنها چند برابر خواهند شد. اقدامات متمرکز بر آب و هوا مانند مبادله بدهی در برابر آب و هوا، رفاه مبتنی بر طبیعت، و حمایت از قانون اکوکشید گام هایی در جهت درست هستند. این سیاست ها و حامیان آنها باید در اجلاس آب و هوای آتی در مرکز توجه قرار گیرند. COP29که در آبان ماه در باکو آذربایجان برگزار می شود.


یک خبرنامه هفتگی آب و هوا را تصور کنید

آیا وقت ندارید تا آنجا که می خواهید در مورد تغییرات آب و هوا بخوانید؟

در عوض اطلاعات هفتگی را در صندوق ورودی خود دریافت کنید. هر چهارشنبه، ویراستار محیط گفتگوی The Conversation، Imagine را می نویسد، یک ایمیل کوتاه که تنها به یک موضوع آب و هوایی کمی عمیق تر می پردازد. به بیش از 30000 خواننده ای که تاکنون مشترک شده اند بپیوندید.


دیدگاهتان را بنویسید