علم پشت حرف زدن بچه – و اینکه چرا ممکن است لهجه داشته باشد


ویدیوی اورلا 19 ماهه از لیورپول ویروسی شد، به بیش از 19 میلیون بازدید در TikTok رسید. در این کلیپ، پرستار بچه اولایکا سعی می کند اورلا را به چرت زدن وادار کند. با این حال، اورلا می‌خواهد بیدار بماند و با صداهای پچ پچ – با لهجه انگلیسی لیورپولی (“scouse”) متمایز اعتراض کند.

فرآیندهای مهم اکتساب زبان در پشت این تبادل لذت بخش در حال کار هستند. در اینجا چیزی است که علم در مورد معنای غبغب کردن و ارتباط آن با لهجه ها می گوید.

حرف زدن نوزاد نقطه عطف مهمی در رشد زبان کودکان است. این روشی برای کودکان برای کشف و تمرین صداهای زبان خود است و اغلب نشان می دهد که به زودی کلمات واقعی را به زبان خواهند آورد.

بیشتر نوزادان قبل از اولین تولد شروع به غر زدن می کنند. با گذشت زمان، پچ پچ آنها به طور فزاینده ای شبیه صداهای زبانشان می شود و در نهایت به کلمات قابل تشخیص تبدیل می شوند.

یکی از قابل توجه ترین ویژگی های پچ پچ اورلا، شباهت قابل توجه آن به Scouse است. محققان زبان متوجه شده اند که غرغر کردن کودکان تحت تأثیر چگونگی آن است والدین و مراقبان آنها صحبت می کنند.

نوزادانی که زبان انگلیسی را یاد می گیرند، صداهای غوغایی متفاوتی نسبت به کسانی که فرانسوی می آموزند تولید می کنند، زیرا تمایل دارند الگوهای گفتاری خاصی را که توسط بزرگسالانی که به زبان آنها صحبت می کنند، تقلید کنند. برای مثال، هجای بچه انگلیسی شامل هجاهای زیادی است که به صامت ختم می‌شوند (“ack”، “et”، “ug”)، در حالی که نوزادان فرانسوی اغلب آخرین هجای جملات غرغر خود را دراز می‌کنند و آن را طولانی‌تر تلفظ می‌کنند (“o” → “اووو”).

این نشان می دهد که نوزادان فعالانه سعی می کنند زبان خود را یاد بگیرند و با خانواده خود از سنین پایین ارتباط برقرار کنند. حتی قبل از اینکه اورلا بتواند جملات واقعی بسازد، او یاد گرفته است که صداهای اصلی زبان انگلیسی را با تعامل با مراقبین خود که با ریتم و واج شناسی منحصر به فرد اسکاوس با او صحبت می کنند تلفظ کند. همین ویژگی های متمایز در پچ پچ عقاب نمایان می شود.

واژگان در حال رشد

چرا اورلا می تواند گفتگوی پرحرفی را ادامه دهد؟ در ابتدای ویدئو، اولایکا می پرسد: “آیا می خواهی بخوابی؟” به نظر می رسد او می فهمد که بزرگسالان چه می گویند. این به این دلیل است که اگرچه اورلا نمی تواند کلمات زیادی را بیان کند، اما می تواند بسیاری از آنها را درک کند.

در سال‌های اولیه زندگی، بیشتر کودکان می‌توانند کلمات را بیشتر از آنچه که می‌توانند بگویند، درک کنند. تا نه ماهگی نوزادان علائمی از خود نشان می دهند درک برخی از کلمات رایج مانند “شیر” و “دماغ” اما آنها معمولاً نمی توانند هیچ یک از این کلمات را تلفظ کنند زیرا مهارت های حرکتی آنها هنوز به سطح بالایی نرسیده است.

بین یک تا دو سالگی کودکان الف را نشان می دهند رشد سریع دایره لغات آنها و خیلی سریع کلمات جدید را یاد بگیرید. اما توانایی آنها در صحبت کردن هنوز از درک آنها عقب است. در 19 ماهگی اورلا، اکثر کودکان می توانند صدها کلمه را تشخیص دهند، اما می توانند کمتر از نیمی از کلماتی را که می فهمند بیان کنند.

_

نموداری که تخمین اندازه واژگان را از 3686 کودک انگلیسی نشان می دهد که با پرسشنامه ای که به والدینشان داده شده است جمع آوری شده است.
تخمین اندازه واژگان از 3686 کودک انگلیسی که با پرسشنامه ای که به والدین آنها داده شده است، جمع آوری شد.
CC BY-SA

زبان شناسان به این می گویند “عدم تقارن درک و تولید”. همانطور که کودکان در زمینه زبان تجربه بیشتری می کنند، این شکاف در دانش آنها کاهش می یابد و توانایی آنها در صحبت کردن به درک آنها می رسد. در نهایت، پچ پچ آنها به کلمات واقعی تبدیل می شود.

واضح است که صحبت کردن و درک کردن ارتباط نزدیکی با هم دارند – کودکان باید یک کلمه را بفهمند تا از آن به درستی در جملات خود استفاده کنند. اما یادگیری کلمات یک زبان یک فرآیند تدریجی است، نه جهشی از سوء تفاهم به درک کامل.

کودکان دانش خود را از کلمات به مرور زمان و به تدریج تثبیت می کنند کمتر اشتباه کنید وقتی صحبت می کنند و بلند می شوند سریعتر و سریعتر در تشخیص کلمات وقتی آنها را می شنوند

بخشی از دلیل اینکه نوزادان از غرغر کردن به صحبت کردن با کلمات واقعی می روند ممکن است به دلیل تغییرات فیزیکی باشد که به آنها امکان تولید صداهای جدید را می دهد. اما آزمایشات همچنین نشان داد که فرآیند تبدیل افکار ما به کلمات در حین صحبت کردن دشوار است و ممکن است نیاز به سطح دانش عمیق تری داشته باشد در مقایسه با درک کلمات زمانی که دیگران از آنها استفاده می کنند.

این ممکن است توضیح دهد که چرا اورلا می تواند به سؤالات اولایکا پاسخ دهد – او دانش زبانی کافی برای درک (حداقل برخی از) کلمات را دارد، اما هنوز آنقدر نیست که خودش آن کلمات را به طور قابل اعتماد بیان کند.

پیوند به مهارت های زبانی

حرف زدن کودکان می تواند بینش اولیه را در مورد یادگیری زبان آنها فراهم کند. چندین مطالعه نشان داده است که کودکانی که از بچگی زیاد حرف زدن تمایل دارند کلمات را زودتر از کودکان یاد بگیرند کمتر پرحرف.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نوزادان مبتلا به مشکلات رشدی، مانند اختلال طیف اوتیسم، ممکن است چنین باشند احتمال کمتری برای گپ زدن نسبت به کودکان معمولی در حال رشد

اما مهم این است که به یاد داشته باشید که همه افراد متفاوت هستند. اگرچه روندهای واضحی در رشد کودکان وجود دارد، اما تفاوت های فردی زیادی نیز وجود دارد. حتی بچه های کوچک نیز شخصیت خاص خود را دارند – برخی بسیار پرحرف هستند، برخی دیگر خجالتی تر هستند. این کاملا طبیعی است که کودکان در سنین مختلف شروع به غر زدن کنند و زبان خود را با سرعت های متفاوتی یاد بگیرند.

تحقیقات نشان می دهد که موثرترین راه برای حمایت از یادگیری زبان کودک، صرف زمان است تعامل و گفتگو با آنها. به کودک خود تمرین زیادی با زبان بدهید و او بقیه کارها را انجام خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید