آنچه بعداً در مذاکرات بدهی اوکراین اتفاق می افتد می تواند مسیر جنگ را تغییر دهد


در حالی که اوکراین در برابر تهاجم روسیه مبارزه می کند، با نبردی در دو جبهه مواجه است: نظامی و مالی. توجه جهانی قابل درک است توسعه میدان جنگجایی که نیروهای روسی در حال پیشروی در دومین شهر اوکراین هستند، خارکف. اما اوکراین همزمان با مشکلات مالی مواجه است.

با اقتصاد آسیب دیده از جنگ و هزینه های دفاعی سالانه برآورد شده است 35 میلیارد پونداوکراین در آستانه ورشکستگی است بدهی 18 میلیارد پوندی. برای اوکراین، بدهی یک تمرین حسابداری نیست – بلکه نشان دهنده توانایی محافظت از حاکمیت و تضمین آینده آن است.

در آغاز جنگ، سرمایه گذاران خصوصی به رهبری جی پی مورگان موافقت کرد که منجمد شود بازپرداخت بدهی اوکراین این توافق قرار است در ماه اوت به پایان برسد. هم اوکراین و هم طلبکارانش در حال رقابت برای رسیدن به یک معامله بدهی لحظه آخری برای جلوگیری از پیش فرض

اینها مذاکرات بازسازی بدهی بین ایالت ها و سرمایه گذاران مشترک هستند، اما معمولا برای سال ها دوام می آورند و به ندرت در شرایط جنگ رخ می دهند. در حال حاضر، دو طرف در مذاکرات خود بسیار از هم دور هستند. اوکراین است مطالبه گر کاهش 40 درصدی در تعهدات بدهی و سرمایه گذاران تنها مایل به زیان 20 درصدی هستند که در محافل مالی به عنوان شناخته شده است. “اصلاح مو”.

اوکراین در مذاکرات بدهی با مصالحه مواجه است. از یک سو، تضمین کاهش بدهی بیشتر یا حتی ورشکستگی کامل می تواند منابع مالی قابل توجهی را در کوتاه مدت آزاد کند. این به اوکراین این امکان را می دهد که بودجه را از پرداخت بدهی ها به نیازهای فوری مربوط به جنگ منحرف کند.

هر چه پیامدهای بلند مدت چنین تصمیمی می‌تواند طاقت‌فرسا باشد، با هزینه‌های استقراض بالاتر و دوره‌های طرد طولانی‌تر از بازار سرمایه. نتیجه این مذاکرات نه تنها توانایی دفاعی فوری اوکراین، بلکه پایداری اقتصادی بلندمدت آن را نیز شکل خواهد داد.

مردی استتار شده در محل حمله بمبی در محاصره آوار ایستاده است.
یک سرباز اوکراینی در محل حمله بمب‌گذاری شده به مدرسه‌ای در خارکف، شمال شرقی اوکراین، در 23 ژوئن 2024 ایستاده است.
سرگئی کوزلوف / EPA

توانایی یک کشور برای دسترسی به بازارهای اعتباری نقش مهمی در تعیین نتیجه یک جنگ دارد. که در پژوهش قبلیکه در سال 2013 منتشر شد، نشان داد که کشورهایی با هزینه استقراض کمتر به طور قابل توجهی بیشتر در جنگ خود پیروز می شوند.

بدهی به کشورها این امکان را می دهد که سریعتر از آنچه که می توانستند منابع بیشتری را بسیج کنند. هر چه دسترسی به بدهی ارزان تر و آسان تر باشد، یک کشور می تواند منابع بیشتری را برای تلاش های جنگی خود بسیج کند.

به دلیل اهمیت بدهی جنگ، کشورهای درگیر در جنگ به طور پیش فرض نادر است. خطر از دست دادن دسترسی به بازارهای اعتباری معمولاً بسیار زیاد است. با این حال، برخی استثناهای قابل توجه وجود دارد.

روسیه از نظر فنی تعهدات خود را نپذیرفت مدت کوتاهی پس از حمله به اوکراین در سال 2022، زیرا تحریم ها پرداخت بدهی را غیرممکن کرد. و عراق صدام حسین پیش فرض در طول جنگ ایران و عراق در دهه 1980. اما هر دو کشور منابع طبیعی قابل توجهی برای استفاده داشتند، اوکراین مجلل ندارد.

محرومیت‌های روسیه و عراق عامل مهم دیگری در تأمین مالی زمان جنگ را برجسته می‌کند: ماهیت نظام سیاسی این کشور. روسیه پوتین و عراق صدام به عنوان حکومت های خودکامه می توانند خود را تحمیل کنند اقدامات محدودکننده اقتصادی در طول جنگ دولت روسیه به عنوان مثال کنترل را تحمیل کرده است که خروج پول از روسیه را برای صادرکنندگان و شرکت های خارجی فعال در این کشور دشوار می کند.



بیشتر بخوانید:
اقتصاد روسیه در حال حاضر به طور کامل توسط جنگ در اوکراین هدایت می شود – روسیه نمی تواند ببازد، اما نمی تواند برنده شود.


در مقابل، دولت اوکراین باید نسبت به فشارهای سیاسی داخلی ناشی از تامین مالی جنگ حساس باشد. اقداماتی مانند اقدامات اتخاذ شده در روسیه احتمالاً باعث نارضایتی سیاسی در اوکراین خواهد شد.

بدهی به رهبران دموکراتیک این امکان را می دهد که منابع را بدون تکیه بر استراتژی های مالی نامحبوب بسیج کنند. با این حال، در مواجهه با چشم انداز کاهش دسترسی به بدهی، اوکراین بازگشته است سیاست های مالیاتی تفرقه انگیز که باعث افزایش بار مالیاتی بر افراد و در عین حال کاهش هزینه های اجتماعی می شود.

مالیات ها برای تلاش های جنگی مهم هستند، اما خطر تضعیف حمایت داخلی مورد نیاز برای ادامه جنگ را دارند. و دولت اوکراین بود متهم توسط روزنامه نگاران و گروه های بین المللی دیده بان به عنوان بسیار محدود کننده در پاسخ به نارضایتی داخلی. گفته می شود اطلاعات داخلی اوکراین یک تیم رسانه ای تحقیقی را در اتاق های هتل خود مشاهده کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سخنرانی می کند.
رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی به دلیل سرکوب رسانه ها توسط دولت مورد انتقاد قرار گرفته است.
فیلیپ سینگر / EPA

آینده مالی اوکراین

با این حال، خبرهای خوبی برای رهبری اوکراین وجود دارد. پس از تأخیر بسیار، کنگره آمریکا یک بسته کمک های نظامی ارزش 60 میلیارد دلار آمریکا (47.4 میلیارد پوند) در بهار. در همان زمان، بریتانیا نیز خود را فراهم کرد بزرگترین بسته کمکی در اوکراین، تا سال 2024 بیش از 3 میلیارد پوند ارزش دارد.

اخیراً G7 (که متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده است) موافقت کرد که استفاده کند روسیه دارایی های خود را برای تامین وام جدید 50 میلیارد دلاری به اوکراین مسدود کرد.

این منابع مالی اضافی برای تلاش نظامی اوکراین ضروری است. اما آنها مشکلات بدهی فوری را حل نمی کنند. بسته های کمکی بریتانیا و ایالات متحده فقط برای تجهیزات نظامی است و نمی توان از آنها برای حمایت بودجه استفاده کرد. وام G7 انعطاف‌پذیرتر خواهد بود، اما انتظار نمی‌رود این پول تا اواخر سال جاری در دسترس قرار گیرد.

اوکراین باید نیازهای مالی فوری جنگ را با ملاحظات اقتصادی بلندمدت و فشارهای سیاسی داخلی متعادل کند. ریسک نمی توانست بالاتر باشد. شرایطی که اوکراین در مذاکرات بدهی تضمین می‌کند نه تنها بر توانایی آن برای تامین مالی تلاش‌های نظامی کنونی، بلکه بر توانایی آن برای بازسازی پس از پایان درگیری نیز تأثیر می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید