Plaid Cymru می‌خواهد قدرت پخش به ولز واگذار شود – چگونه گفتگو در حال تغییر است


در بیانیه خود برای انتخابات عمومی 2024. Plaid Cymru می گوید آنها از واگذاری اختیارات پخش به ولز حمایت خواهند کرد. این شامل قدرت تنظیم، نظارت و ارائه پاسخگویی برای پخش و ارتباطات در ولز می شود.

آنها همچنین خواستار “ایجاد یک اداره مستقل پخش ولز” هستند و می گویند که “دلیلی نمی بینند که چرا اداره S4C باید در دست وست مینستر باشد نه نمایندگان منتخب دموکراتیک ما در ولز”.

این مانیفست در پاسخ به فشار فزاینده میان برخی احزاب سیاسی ولز برای واگذاری کنترل پخش تلویزیونی به ولز است.

در دسامبر 2021، دولت کارگری ولز و Plaid Cymru یک دولت جدید را اعلام کردند توافق همکاری که چندین تعهد سیاسی را طی سه سال آینده ترسیم کرد. از جمله ایجاد یک سازمان در سایه جدید صدا و سیما و ارتباطات بود که برنامه هایی را برای واگذاری اختیارات پخش و ارتباطات به Senedd (پارلمان ولز) طراحی خواهد کرد.

این نشان دهنده یک تغییر عمده از دولت است، که تا به حال استدلال کرده است که امور مربوط به پخش و سیاست رسانه ای باید در اختیار دولت بریتانیا باشد.

اگرچه Plaid Cymru در ماه می 2024 از توافقنامه همکاری خارج شد، برنامه‌هایی برای راه‌اندازی یک سازمان نظارت بر پخش و ارتباطات در ولز همچنان ادامه دارد.

علاوه بر تماس ها گزارش کمیسیون کارشناسی در نتیجه توافقنامه همکاری، اتاق فکر مستقل، موسسه امور ولز تأسیس شد انجام تحقیقات و انتشار گزارشات در سال 2023، که از انتقال کنترل پخش و ارتباطات از لندن به کاردیف حمایت کرد.

سپس در مارس امسال کمیته فرهنگ سنند خود را منتشر کرد گزارش پخش عمومی در ولز. او مجدداً خواستار تفویض اختیار به ولز شد.


این مقاله بخشی از مقاله ما است وضعیت هنر سلسله. این مقالات به چالش‌های صنعت هنر و میراث می‌پردازند – و همچنین پیروزی‌ها را جشن می‌گیرند.


نوشتن در شماره ویژه اخیر از فصلنامه سیاسیکه بر آینده رسانه های عمومی متمرکز بود، من و همکارم Cian Nicholas درباره پخش عمومی در ولز، در گذشته، حال و آینده بحث کردیم و موضوع واگذاری اختیارات پخش را مطرح کردیم.

ما به این نتیجه رسیدیم که در شرایط فعلی انجام این کار دشوار خواهد بود. این امر به این دلیل است که به قوانینی از سوی دولت بریتانیا نیاز دارد تا اجازه هرگونه تفویض اختیارات از وزارت دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش را به Senedd بدهد.

اما همه چیز تغییر کرده است. ما اکنون با چشم انداز همکاری یک دولت کارگر در وست مینستر با یک دولت کارگری در ولز روبرو هستیم. آیا این پویایی سیاسی تغییر یافته منجر به تغییر سیاست خواهد شد؟

سوال کلیدی این است که چه اختیاراتی را می توان و باید تفویض کرد؟ کدام توزیع کنندگان؟ S4C، پخش کننده زبان ولزی، یک نامزد واضح است، اما در مورد خدمات ولزی بی بی سی در رادیو، تلویزیون و آنلاین به زبان های انگلیسی و ولزی چطور؟

این می تواند به معنای ساختار فدرال تری برای عملیات بی بی سی باشد. و در مورد ITV Cymru Wales چطور؟ واگذاری اختیارات نظارتی از آفکام همچنین می تواند راهی برای پاسخگویی بیشتر پخش کننده ها به مردم ولز باشد. در این مرحله، سوالات بیشتر از پاسخ وجود دارد – اما این بدان معنا نیست که آنها بی پاسخ هستند.

اگر قدرت های پخش – به نوعی شکل یا شکل – به ولز واگذار شود، برای بقیه بریتانیا چه معنایی خواهد داشت؟ جالب است بدانید که حزب ملی اسکاتلند نیز بر پخش تاکید داشت در بیانیه عمومی انتخاباتی خودبا این ادعا که:

پخش یک پلتفرم حیاتی برای ارائه زندگی و فرهنگ اسکاتلندی است، اما با قدرتی که بر پخش برای وست مینستر محفوظ است، ما در توانایی خود برای اطمینان از اینکه بهتر نیازها و اولویت های مخاطبان اسکاتلندی را منعکس می کند، محدود هستیم.

این یک جنبه مهم است که باید در نظر گرفته شود – سیاست پخش در بریتانیا که به طور فزاینده ای واگذار می شود چگونه به نظر می رسد. دولت کنونی بریتانیا با واگذاری انحصار پخش رادیو و تلویزیون مخالف است. و در حالی که مانیفست حزب کارگر در مورد تقویت روابط بین وست مینستر و خلیج کاردیف در صورت تشکیل دولت بعدی صحبت می کند، پخش به طور مشخص ذکر نشده است.

اما این سوالی است که خود من و همکارانش در دانشگاه های اولستر، گلاسکو و گلداسمیت امیدواریم در یک پروژه تحقیقاتی جدید به آن پاسخ دهیم. در صورت تامین مالی (و تا اواخر امسال نمی‌دانیم)، دانشگاهیان، سیاستمداران، صدا و سیما و اعضای عمومی را گرد هم می‌آوریم تا به بحث، بحث و گفتگو و شاید شکل‌دهی سیاست‌ها بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید