حکم دادگاه اسرائیل در مورد بمب‌گذاری چه معنایی برای نتانیاهو خواهد داشت که یهودیان حریدی باید در ارتش خدمت کنند؟ پرسش و پاسخ تخصصی


درگیری که از 7 اکتبر در غزه ادامه دارد، جامعه اسرائیل را عصبانی کرده است. مردم به شدت در مورد نحوه مدیریت جنگ توسط دولت و عدم موفقیت آن در تامین آزادی گروگان های باقی مانده اختلاف نظر دارند. در نتیجه، دولت بنیامین نتانیاهو در میان اکثریت مردم به شدت منفور است و خود عمیقاً دچار اختلاف شده است.

به طوری که تصمیم دادگاه عالی اسرائیل اینکه یهودیان افراطی ارتدوکس باید پس از معافیت از خدمت اجباری از زمان تأسیس اسرائیل به خدمت سربازی فراخوانده شوند، بمبی است که دولت نتانیاهو را بیشتر بی ثبات خواهد کرد. جان استراوسون، کارشناس سیاست اسرائیل در دانشگاه شرق لندن، به چند سوال کلیدی نگاه می کند.

چرا مردان افراطی ارتدوکس هاردی از خدمت سربازی که برای بقیه اجباری بود معاف شدند؟

معافیت ناشی از تأسیس کشور اسرائیل در سال 1948، دیوید بن گوریون، اولین نخست وزیر اسرائیل، با جامعه نسبتاً کوچک اولترا ارتدوکس در آن زمان توافق کرد تا بتوانند بر مطالعه و نماز تمرکز کنند در حالی که اکثریت قریب به اتفاق شهروندان بتوانند به ساختن کشور ادامه دهند – البته، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF).

اعتقاد بر این است که چند صد نفر در آن زمان درگیر بوده اند. وضعیت موجود، همانطور که از آن نام برده می شود، با افزایش تعداد جامعه افراطی ارتدوکس، به طور فزاینده ای غیرقابل دفاع می شود. در حال حاضر وجود دارد 60000 جوان متأثر، تحت تأثیر، دچار، مبتلا.

چرا دادگاه عالی تصمیم گرفته است که این موضوع اکنون باید تغییر کند؟

بسیاری بوده اند چالش های معافیت در طول 25 سال گذشته این مورد خاص از هفت سال پیش شروع شد. سال گذشته، قرارداد فعلی غیرقانونی تشخیص داده شد و به دولت دستور داده شد تا کارمندانی از جامعه حریدی را استخدام کند یا قانون جدیدی را معرفی کند که معافیت هایی را در نظر بگیرد.



بیشتر بخوانید:
معافیت‌های ارتش اسرائیل برای ارتدوکس‌های افراطی بخشی از یک چالش بزرگ‌تر است: دولت یهود بر سر مذهب یهود تقسیم شده است.


اکنون دیوان عالی به اتفاق آرا حکم داده است که عدم انجام هر یک از این موارد غیرقانونی است. این تصمیم البته بعد از تقریباً گرفته شد 9 ماه جنگ در غزه منجر به تعداد قابل توجهی کشته و زخمی شد. همچنین شاهد اختلال در زندگی عادی صدها هزار اسرائیلی ذخیره شده است.

همه اسرائیلی ها، زن و مرد را فراموش نکنید در 18 سالگی سرباز وظیفه هستند و سپس چندین دهه را در ذخایر سپری کند. این شامل شرکت در تمرینات منظم هر سال و در هنگام درگیری، گزارش دادن برای انجام وظیفه رزمی است.

یک یهودی افراطی ارتدوکس از زنانی که در اعتراض به قوانین پیشنهادی احزاب افراطی ارتدوکس که حقوق آنها را تحت تأثیر قرار می دهد، فیلمبرداری کرد.
زنان به قوانین پیشنهادی احزاب افراطی ارتدوکس اعتراض می کنند که بر حقوق آنها تأثیر می گذارد.
EPA-EFE/عاطف صفدی

اکثر اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند که بار سنگینی را به دوش می‌کشند که جامعه حریدی از آن اجتناب می‌کند – نه تنها خدمت نمی‌کنند، بلکه در یشیواهایی که توسط مالیات دهندگان تأمین می‌شود، تحصیل می‌کنند. ظاهرا دادگاه عالی اسرائیل با این موضوع موافق است.

برخی از یهودیان فوق ارتدکس قبلاً در ارتش خدمت می کنند – اما اینها نیروهای ویژه هستند. چه فرقی با آنها دارد؟

درک این نکته مهم است که اکثریت اسرائیلی های مذهبی در ارتش اسرائیل خدمت می کنند. اکثریت جامعه حریدی که در مورد آن صحبت می کنیم توسط احزاب سیاسی شاس و یهودیت متحد تورات (UTJ) نمایندگی می شود که نه تنها نگران این خدمات هستند، بلکه نگران این واقعیت هستند که این جوامع جزیره ای در معرض خطر قرار خواهند گرفت. فرهنگ سکولار اسرائیل

در پاسخ، ارتش اسرائیل یک تعداد کمی از واحدها که فضای مذهبی دارند و فرماندهانی که فرهنگ حردی را درک می کنند.

لابی افراطی ارتدوکس در اسرائیل چقدر قوی است؟

جامعه در مورد است 10 تا 13 درصد جمعیت. اما به لطف نمایندگی سیاسی آنها، اهمیت بسیار بیشتری دارند. در بیشتر 76 سال اسرائیل، احزاب نماینده جامعه حریدی بوده اند در دولت بود. سفاردیم های ارتدوکس شاسی بلندبرای مثال بود حتی در دولت رابین در سال 1992 همراه با حزب چپ و کاملاً سکولار مرتز تأسیس شد.

اما در 30 سال گذشته یک جابجایی به سمت راست و هم شاس و UTJ او بود بخشی جدایی ناپذیر از ائتلاف حفظ نتانیاهو در قدرت

این احزاب به عنوان شرکای بسیاری از ائتلاف‌ها در طول سال‌ها، توانسته‌اند اصرار داشته باشند که مشارکت آنها در دولت هزینه دارد. حمایت دولتی برای فعالیت های خود، از جمله حفظ سیستم مدرسه، پروژه های مسکن و شبکه ای از یشیواها.

در نتیجه توانستند «دولت در دولت» را ایجاد کنند. مناطق حردی ظاهر و احساس آن کاملاً متفاوت از بقیه اسرائیل است. این تقسیم در جامعه یهودی اسرائیل با تصمیم دادگاه عالی برجسته شده است.

این تصمیم چه معنایی برای آینده ائتلاف نتانیاهو دارد؟

ائتلاف نتانیاهو است ذاتا ناپایدار و مداخله دیوان عالی یک شکستگی دیگر را اضافه خواهد کرد. قطعا ائتلاف را تهدید می کند. اما نتانیاهو در مدیریت ائتلاف های متخاصم استاد است – به همین دلیل است که او به اسرائیل تبدیل شد طولانی ترین خدمت نخست وزیر.

او در حال کار است تهیه پیش نویس جدید لایحه برای دستیابی به نوعی مصالحه – اگرچه بعید است که با حکم صریح دادگاه عالی که هر گونه اخراج از خدمات اجتماعی تبعیض محسوب می شود، سازگار باشد.

نخست وزیر مثل همیشه زمان را قطع خواهد کرد. اما زمان تجملاتی است که نتانیاهو ندارد، زیرا دادگاه عالی حکم داد که این امر برای دولت غیرقانونی است. صندوق یشیوا که اجازه استخدام را نمی دهند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع، به صراحت اعلام کرد که با دیوان عالی موافق است و در کنست رای داده است مخالفت با پیشنهادات نتانیاهو. شاس، یوتی‌جی و جناح‌های سکولار که گالانت نمایندگی می‌کند تا چه زمانی می‌توانند در همان دولت باقی بمانند، اکنون سوال مهم است.

آیا کمپین های نافرمانی مدنی را پیش بینی می کنید؟ جامعه اسرائیل در این زمینه چقدر تقسیم شده است؟

در جامعه حریدی بر سر نحوه برخورد با حکم اختلاف نظر وجود دارد. برخی پیشنهاد می کنند که جوانان حردی باید کشور را ترک کنند. برخی که باید مقاومت توده ای وجود داشته باشد. برخی دیگر به نتانیاهو برای یافتن مصالحه ایمان دارند. اما من فکر می کنم که خواسته های فعال اکثریت اسرائیلی ها پیروز خواهد شد.

یکی از طرفینی که پرونده را به دادگاه کشانده بود برادران و خواهران برای اسرائیل که یک سازمان غیردولتی بزرگ از نیروهای ذخیره است که برای مبارزه تشکیل شده است حمله نتانیاهو به قوه قضاییه. اکنون آنها یکی از مهم ترین سازمان ها را تشکیل می دهند ارائه کمک اسرائیلی های آواره – و ارتش اسرائیل.

من با ملاقات با برخی از نمایندگان آنها مطمئن هستم که آنها نمی گذارند موضوع از بین برود و علاوه بر آن تجربه و ظرفیت بسیج را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید