تئاتر فمینیستی در حال محاکمه در روسیه – آخرین پاکسازی پوتین از فرهنگ مدرن


پاکسازی وحشیانه تفکر مستقل و خلاقیت در میان روشنفکران روسی پس از حمله پوتین به اوکراین در سال 2022 به سرعت ادامه دارد.

در سال 2020، نمایشنامه “Finist Bright Falcon” اثر سوتلانا پتریچوک در مسکو برگزار شد. کارگردانی این فیلم با بودجه دولتی بر عهده اوگنیا برکوویچ است. این نمایش برنده دو جایزه در جشنواره معتبر تئاتر ماسک طلایی روسیه در سال 2022 شد. عنوان آن برگرفته از یک داستان عامیانه روسی است. این داستان سفر طولانی و خطرناکی را توصیف می کند که یک دوشیزه زیبا برای یافتن عشق واقعی با شاهزاده جوانی که به شکل پرنده ای با پرهای باشکوه به ملاقات او رفته است، می پردازد.

نمایشنامه پتریچوک به دنبال درک تصمیمات ساده لوحانه زنان جوانی است که در فضای مجازی فریفته شده اند تا بروند و عروس جنگجویان داعش شوند و پس از بازگشت به روسیه به جنایات تروریستی متهم شوند. این تا حدی بر اساس رونوشت دادگاه بود.


این مقاله بخشی از مقاله ما است وضعیت هنر سلسله. این مقالات به چالش‌های صنعت هنر و میراث می‌پردازند – و همچنین پیروزی‌ها را جشن می‌گیرند.


چندین نفر زندگی خسته کننده خود در روسیه و مشکلات با مردان روسی را توصیف می کنند. شوهران آینده‌شان با داستان‌های خارق‌العاده و عجیب از زندگی به عنوان یک عروس مسلمان، آنها را وسوسه می‌کنند تا به سوریه سفر کنند. هیچ یک از زنان هیچ اطلاعی از خشونت تروریستی نداشتند. در سایت ماسک طلایی پتریچوک توضیح می دهد:

ما موضوعی بسیار پیچیده را در نظر گرفتیم که در آن ارتباط با قهرمانان داستان، درک آنها، همدردی با آنها و درک آنچه اتفاق افتاد بسیار دشوار بود. […] یک فرد، یک زن، چه چیزی کم دارد، تا تمام زندگی خود را به خطر بیندازد و به یک مرد اعتماد نداشته باشد، بلکه فقط به یک تصویر روی صفحه نمایش اعتماد کند، و سپس به سرزمین پریان فرار کند تا توسط Finist پیدا شود؟

در ماه مه 2023، دو سال پس از پایان نمایش، با دستگیری خود برکوویچ و پتریچوک، دنیای تئاتر حیرت زده شد. آنها به جنایات تروریستی مرتبط با تبلیغ ایدئولوژی داعش متهم شدند. پتریچوک متهم به نوشتن این نمایشنامه به دلیل همدردی با افراط گرایی اسلامی بود و کارگردان برکوویچ متهم به توطئه با آن شد. آنها در صورت مجرم شناخته شدن می توانند با پنج تا هفت سال زندان روبرو شوند: میزان تبرئه در دادگاه های روسیه این است کمتر از 1%.

هر دو زن از وثیقه محروم شدند و اکنون بیش از یک سال است که در بازداشت موقت به سر می‌برند، حتی اگر برکوویچ مادر دو دختر خوانده با ناتوانی‌های رشدی است. در بازرسی از آپارتمان وی، هیچ ماده ای برای حمایت از اسلام یافت نشد.

در بهار 2024 طوماری با 16000 امضا در حمایت از برکوویچ و پتریچوک منتشر شد. ده ها شخصیت برجسته فکری و فرهنگی ویژگی های هنری و انسانی خود را تضمین کرده اند، اما این درخواست ها نادیده گرفته شده است. تحقیقات پیش از محاکمه به طول انجامید، حتی اگر دادستان تنها شواهد ضعیفی ارائه کرد.

کارگردان روسی کریل سربرنیکوف عکسی از برکوویچ و پتریچوک روی فرش قرمز در دست دارد.
کارگردان روسی کریل سربرنیکوف عکسی از برکوویچ و پتریچوک در جریان جشنواره فیلم کن 2024 در دست دارد.
EPA-EFE/Andre Payne

در 20 می، این پرونده سورئال سرانجام در دادگاه نظامی به محاکمه رفت. دو متهم در جلسه دادگاه با دستبند و در یک قفس شیشه ای محبوس شدند. این اتهامات ابتدا بر اساس «تحلیل تخریبی»، «تحلیل کارشناسی» نمایشنامه و اجرای آن مطرح شد.

متخصص، رومن سیلانتف، خود “علم” تخریب شناسی را ابداع کرده و مدعی است که به طور جامع در مورد سازمان های افراطی و تروریستی تحقیق می کند. سیلانتف استدلال می کند که نمایشنامه به نظر می رسد ایدئولوژی داعش را تایید می کند و در عین حال “ایدئولوژی فمینیسم رادیکال” را با به تصویر کشیدن مردان روسی در نوری افتراآمیز ترویج می کند. در اتهامات این دو زن به حمایت همزمان از اسلام رادیکال و فمینیسم رادیکال تناقضات آشکاری وجود دارد. اما حتی اعتراف وزارت دادگستری مبنی بر اینکه «تخریب‌شناسی» یک علم رسمی به رسمیت شناخته نشده است، مانع از تشکیل پرونده علیه این دو موضوع نشد.

به طرز شگفت انگیزی، اکثر آنها شاهدان دادسرامانند بازیگران زن در تولید، اصرار داشت که نمایشنامه دقیقاً به عنوان هشداری علیه استراتژی‌های شکل‌دهی داعش در نظر گرفته شده است.

این فرآیند سوالات وجودی را در مورد ماهیت محصول هنری و مسئولیت خالق اثر در قبال محتوای آن ایجاد کرد. به عنوان یک نمایشنامه نویس در تبعید میخائیل دورننکوف اظهار نظر کرد:

من فقط می توانم با کسانی موافق باشم که “گزارش تخصصی” Finist Bright Falcon را یکی از مضحک ترین اسناد عصر مضحک ما می دانند. منطق دادستانی به راحتی می تواند داستایوفسکی را به توجیه قتل عمد، پوشکین به ترویج آتش سوزی و غارت یا تولستوی را به جنگ افروزی متهم کند.

– گفت برکوویچ که او حتی متوجه نشد که چگونه کلمات اتهام می تواند در مورد او صدق کند، زیرا آنها بسیار پوچ بودند. دو زن در تمام مدت با شوخ طبعی و شجاعت زیادی پاسخ دادند، اما در 10 ژوئن فشار برکوویچ باعث شد که او دریافت کند. مراقبت های پزشکی اورژانسی در دادگاه

در 13 ژوئن، اعلام شد که تمام جلسات بعدی دادگاه در حال بررسی است پشت درهای بسته پس از اینکه دادستان ها گفتند شاهدان در رسانه های اجتماعی تهدید شده اند. تیم دفاعی گفت شواهد کمی از تهدید وجود دارد و خاطرنشان کرد که این حرکت چقدر “راحتی” است زیرا همزمان با شروع شهادت شاهد دفاع بود.

برکوویچ در زندان پشت میله های زندان.
برکوویچ در یک جلسه رسیدگی به درخواست تجدید نظر دستگیری او در ماه مه روی یک مانیتور نشان داده شد.
EPA-EFE/ماکسیم شیپنکوف

این مورد تکان دهنده ترین نمونه اخیر پاکسازی پوتین در فرهنگ مدرن است. این اولین بار است که یک نمایشنامه نویس و یک کارگردان برای نمایشی در روسیه محاکمه می شوند. تردیدهایی در مورد محتوای نمایشنامه ای که موضوع رادیکالیزه شدن در غرب را بررسی می کند بی سابقه نیست. در سال 2015 تئاتر ملی جوانان بریتانیا رسیدگی لغو شد نمایشنامه‌ای درباره رادیکال‌سازی جوانان اثر عمر الخیری، درست ده روز قبل از اولین اجرای آن. این منجر به اتهامات سانسور شد. اما حداقل الخیری و کارگردان به دلیل کار هنری خود مورد شکایت قرار نگرفتند.

چرا این بی عدالتی فوق العاده بی رحمانه اتفاق می افتد؟ برخی معتقدند که اشعار ضد جنگ برکوویچ ممکن است توجه خصمانه را به او جلب کرده باشد. در غیر این صورت چرا در سال 2023 در مورد یک نمایشنامه 2020 این شکایت را مطرح کنیم؟

کارگردان تئاتر و سینما در تبعید این همان چیزی است که کریل سربرنیکوف گفت به برکوویچ (“شاگرد محبوبش”) که: “ما باید به شما افتخار کنیم: در فرهنگ هر کشور معمولی، افرادی مانند شما یک چیز کمیاب، یک معجزه، مایه افتخار هستند. اما در روسیه در حال حاضر همه چیز وارونه است.

هزاران نفر مشتاقانه منتظر حکم هستند. در حال حاضر، به نظر می رسد که تئاتر تنها به عنوان ابزاری برای گفتمان میهن پرستانه در روسیه جدید پوتین می تواند زنده بماند.

دیدگاهتان را بنویسید