Micheál Ó Muircheartaigh “پادشاه عالی” پخش ایرلند بود، مراسم تشییع جنازه را می شنود – ایریش تایمز


مایکل او مویرچارتای در مراسم تشییع جنازه او در Dingle, co کری به عنوان “پادشاه عالی” پخش ایرلندی، که صدای طلایی اش توسط مردم “تا زمانی که علف رشد می کند یا آب جاری است” به یاد می آورد.

دوست بزرگ او، مفسر Raidió na Gaeltachta، Micheal Ó Sé، در مراسم تشییع جنازه‌اش در کلیسای مریم مقدس در روز شنبه به جماعت بزرگ گفت که آقای Ó Muircheartaigh یک داستان‌سرای فوق‌العاده روزگاری بود و هدایای او به عنوان یک پخش‌کننده می‌بود. بی نظیر باقی می ماند: “میکروفون در دست او مانند قلم مو در دست استاد بزرگ بود”.

در مراسم تشییع جنازه ادای احترام زیادی به کمک آقای Ó Muirchearthaig انجام شد. که در سن 93 سالگی درگذشتبه زندگی و جامعه ایرلندی به عنوان یک گوینده، مربی، مدافع زبان ایرلندی، مرد خانواده و همچنین به دلیل ویژگی های فروتنی، ایثار و مهربانی اش.

در پایان مراسم، پسر بزرگش آئونگوس از خانه خانوادگی آنها صحبت کرد، جایی که پدرش و همسر 54 ساله اش هلنا، برای هشت فرزند خود “پر از مهربانی و سرگرمی” بودند.

“Bíónn séalach scealach (کسانی که سفر می کنند داستان هایی برای گفتن دارند). او عاشق جاده و دیدن مکان‌های جدید بود و ما بسیار خوشحال بودیم زیرا ما را با خود آورده بود.»

آئونگوس گفت که او زادگاهش کری و شهرش دان سیون در شبه جزیره دینگل را بیش از هر چیز دیگری دوست داشت.

«پدر گاهی داستان می‌گفت که چگونه پدرش و مادرخوانده‌اش، مری کوین، او را با اسب و کالسکه از دان زیون برای غسل تعمید به این کلیسا می‌آوردند، پس از اینکه چند روز پس از تولدش به ذات‌الریه مبتلا شد. [in 1930].

«مطمئنم که آنها تقریباً 94 سال پیش با نوزاد بیمار کنار این فونت ایستادند، نمی‌توانستند زندگی او را تصور کنند. این که او بیش از 60 سال برنامه پخش کند، با دو رئیس جمهور آمریکا ملاقات کند، با یکی از اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا در مورد یک سگ تازی مصاحبه کند، که در سراسر جهان سفر کند، در هر خانه و باشگاهی از او استقبال شود. در ایرلند.

“یا مردم در کنار جاده از آداره به دینگل می ایستند تا بگویند “go raibh maith agat a mhíchil”. اون پسر کوچولو خیلی بد کار نکرد، نه؟

کانن مایکل موینیهان، مجری اصلی این مراسم بود. شرکت کنندگان در این مراسم اسقف ریموند براون و Antair Seamus Mac an tSittig بودند.

Canon Moynihan در موعظه خود یک ضرب المثل چینی را یادآوری کرد: “وقتی پیرمردی می میرد، کتابخانه می سوزد.”

«این گفتار چقدر درست است که ما امروز برای جشن گرفتن زندگی یک مرد برجسته، Micheal Ó Muircheartaig گرد هم می آییم.

ما در سال 93 از حضور ایشان برخوردار بودیم. همانطور که در مورد سفر زندگی او فکر می کنیم، زندگی پر از اشتیاق، فداکاری و عشق پایدار به زبان ایرلندی، برای آموزش، برای ورزش و برای فرهنگ را تشخیص می دهیم. او این اشتیاق را به هر کاری که انجام می داد آورده بود.

عشق مایکل به زبان ایرلندی گواهی بر عشق عمیق او به فرهنگ و تاریخ ما بود و او را به نگهبان واقعی میراث زبانی ما تبدیل کرد.

عزاداران اصلی بیوه او هلنا و هشت فرزندش بودند: ایمون، نیام، آئونچوس، کورماک، نئاسا، نوالا، ایدائوین و دویریان، نوه‌هایش و خواهرانش کاتلین و مر. او توسط برادرانش پادرایگ، نیس و دونال و خواهران سیوبهان و ایبلین متوفی شد.

تانیست میشل مارتین روز شنبه به همراه نورما فولی وزیر آموزش و پرورش، بیلی کلهر، نماینده پارلمان ایرلند جنوبی، سناتور تیمی دولی و رئیس شورای کری، براندان فیتزجرالد، در مراسم تشییع جنازه شرکت کردند. Taoiseach Simon Harris جمعه شب در مراسم برکناری آقای Ó Muirchearthaigh شرکت کرد و در مراسم تشییع جنازه دستیار او، فرمانده کلر مورتیمر ارائه شد. رئیس جمهور مایکل دی هیگینز توسط آجودان کاپیتان تام بل معرفی شد.

تانیست در هنگام ورود به کلیسا گفت که کاری که آقای Ó Muircheartaigh برای زبان ایرلندی انجام داده بود بسیار زیاد بود.

او این صدای غنایی زیبا را به زبان ایرلندی داشت که درک آن برای مردم آسان بود. و وقتی به آن گوش می‌دادید، شعر بود… به شیوه‌ای فروتنانه به آن می‌رسم تا سهم او را در زندگی ایرلندی و جامعه ایرلندی قدردانی کنم.» آقای مارتین گفت.

تعداد زیادی از بازیکنان سابق کری در خارج از کلیسا نگهبان افتخاری ایجاد کردند. آنها شامل TD سابق جیمی دینهان، داراگ او سی، جان کندی، درموت حنافین، شان والش، وینسنت اوکانر، میک اوشی، لیام هاست، وینسنت شین اوکانر و رایدیو نا گالتاچتا، دارا او سیناید، مجری برنامه بودند. سایر پخش کننده های ایرلندی زبان که در آن شرکت کردند عبارتند از Seán Ban Breathnach، Gearóid Mac Donncha، Máirtín Ó Ciarand Pádraig Ó Sé.

نمایندگان GAA رئیس جمهور جارلات برنز و پاتریک سالیوان، رئیس کری GAA و دبیر کل سابق GAA، لیام مولویهیل بودند. از دیگر شرکت کنندگان، رئیس سابق دانشگاه گالوی، ایگنید مویرچارتایگ، پسر عموی آقای مویرچارتایگ بود. او به یاد می آورد که در اواخر دهه 1950 اولین بار خود را در سراسر ایرلند در Croke دیده بود و در جعبه تفسیر بین آقای Ó Muircheartaigh و Micheál Ó hEithir نشسته بود.

نیک امهلاید، خواننده Corca Dhuibhne Muireann در این مراسم “Beir mo Dúthracht” را خواند، در حالی که Síle Denvir، نوازنده گالوی، Ag Críost an Síol را خواند. Iarla Ó Lionáird خواننده Cúil Aodha، Amhrán an Glenna و Mo Ghile Mear را خواند. خانم دنویر نیز چنگ می‌نواخت، بری کر نوازنده بابا و گری اوبیرن گیتار می‌نواخت.

آقای Ó Sé که کاملاً به زبان ایرلندی صحبت می کرد گفت که در بسیاری از مسابقاتی که او داوری کرده بود نزدیک آقای Ó Muircheartaigh نشسته است. «او از ته قلبش این مناسبت‌های بزرگ را که در آن جمعیت جمع می‌شدند، دوست داشت. جمعیت به تفسیر فوق‌العاده‌اش انرژی می‌داد که بی‌تفاوت بود.

او همیشه به میراث خود، زبان مردم خود افتخار می کرد و به ویژه بازی هایی را دوست داشت که به او بسیار لذت می برد. او این بازی‌ها را به گونه‌ای روایت می‌کرد که مخاطبان رادیویی‌اش همان لذت و رضایت را از او می‌گرفتند.»

آقای Ó Sé یادآور «سایر توپی» بود، که نقطه روی پیشانی شخصیت اساطیری ایرلندی، Diarmuid Ua Duibhne (عاشق گراین) بود که او را برای زنان غیرقابل مقاومت می کرد.

او گفت که صدای آقای Ó Muircheartaigh، شعر و لهجه Dun Sion مانند یک “توپ جدی” است که مردم را به طرز مقاومت ناپذیری به رادیوهایشان می کشاند تا به تفسیر فوق العاده او گوش دهند.

پس از مراسم ترحیم، تشییع دسته جمعی در قبرستان سنت برندان در دینگل انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید