موفقیت ورزشی در میان آشفتگی های سیاسی


وقتی تیم فوتبال مردان گرجستان در مرحله یک هشتم نهایی قهرمانی اروپا در 30 ژوئن به مصاف اسپانیا می رود، شکی وجود ندارد که چه کسانی ضعیف خواهند بود. اسپانیا یکی از اعضای سلطنتی فوتبال اروپا است که برخی از مشهورترین، پردرآمدترین و موفق ترین بازیکنان جهان را در خود جای داده است. از سوی دیگر، گرجستان، 33 سال پس از استقلال، در اولین تورنمنت بزرگ بین المللی خود شرکت می کند.

اما گرجستان علیرغم اینکه کم رتبه ترین تیم در مسابقات بود، ثابت کرد که هیچ بازیکنی نیست. آنها نمایش های چشم نوازی از خود نشان داده اند که موقعیت پست خود را رد کرده اند، در هر سه بازی تاکنون گل زده اند و پس از پیروزی 2-0 مقابل پرتغال، یکی دیگر از کشورهای بسیار مورد توجه فوتبال، از گروه F صعود کرده اند.

اما مثبت بودن بزرگ‌ترین نتیجه تاریخ فوتبال گرجستان تا به امروز، به شدت با بحران سیاسی که کشور را تقسیم کرده است، در تضاد است. گذر از یک جدید بحث برانگیز قانون “عوامل خارجی”. در ماه مه باعث برخی از بزرگترین اعتراضات و سرکوب پلیس در تاریخ مدرن گرجستان، با تحت الشعاع قرار دادن ساخت تا اولین تورنمنت مورد انتظارشان.



بیشتر بخوانید:
گرجستان علیه لایحه جنجالی “عوامل خارجی” متحد می شوند – آخرین فصل در تاریخ طولانی اعتراضات سیاسی این کشور


حزب حاکم بر این کشور رویای گرجستان دارد قانون ارائه دهد به عنوان تلاشی برای افزایش شفافیت تامین مالی خارجی سازمان های رسانه ای و گروه های غیردولتی در کشور. ولی منتقدان آن را وسیله ای پنهان برای تبدیل گرجستان به کشوری طرفدار روسیه می دانند. روسیه الف را پذیرفت قانون مشابه با همین نام در سال 2012 و از آن زمان به دنبال تخریب جامعه مدنی و افزایش نفوذ آن در منطقه قفقاز در مرز جنوبی آن بوده است.

این آشفتگی سوالات ملی مهمی را در مورد اینکه آیا گرجستان، به عنوان یک جمهوری شوروی سابق، باید برای آینده خود به روسیه یا اروپا نگاه کند، ایجاد کرده است. حضور این کشور در یورو 2024 نشان دهنده نظر بسیاری از گرجستانی ها است که کشورشان بخشی از اروپا است. مطابق با نظرسنجی هابیش از 60 درصد مردم گرجستان هستند برای برای پیوستن کشورشان به ناتو و اتحادیه اروپا.

زنان شرکت کننده در تظاهرات با تکان دادن پرچم های گرجستان و اتحادیه اروپا در پس زمینه.
مردم گرجستان در اعتراض به لایحه «عوامل خارجی» در تفلیس، گرجستان، در ماه می 2024 شرکت کردند.
دیوید مدزیناریشویلی / EPA

هویت ملی و ساختارهای سیاسی گرجستان توسط ژئوپلیتیک شکل گرفته است. با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و روسیه و ترکیه هم مرز است. گرجستان همچنین دارای سه منطقه خودمختار است: آجارا در مرز ترکیه و اراضی اشغالی آبخازیا و اوستیای جنوبی در مرز روسیه، جایی که روسیه دارای پایگاه های نظامی دائمی.

درگیری در سرزمین های اخیر، به ویژه در طول جنگ روسیه و گرجستان در سال 2008، روابط تیره در منطقه ورود گرجستانی ها به اوستیای جنوبی یا آبخازیا عملاً غیرممکن است، حتی اگر همه کشورهای عضو سازمان ملل به جز پنج کشور آنها را سرزمین مستقل گرجستان و تحت اشغال روسیه بدانند.

تشدید ترس از تجاوز روسیه همچنان هویت ملی گرجستان را شکل می دهد. گرجستان دارد پناهگاه امن هزاران روس ضد جنگ و فعالان اپوزیسیون که پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022 از سرکوب سیاسی عمیق فرار کردند.

این ورزش همچنین برای اهداف سیاسی در مناطق جدا شده گرجستان مورد استفاده قرار گرفته است. در سال 2016 آبخازیا میزبانی کرد و برنده شد “جام جهانی”، تورنمنتی که توسط کنفدراسیون اتحادیه های فوتبال مستقل (Conifa) برای کشورهای ناشناخته و گروه های اقلیت غیر وابسته به نهاد جهانی فوتبال، فیفا، سازماندهی شده است. اعضای Conifa شامل کشورهای بالفعل مانند کردستاناوستیای جنوبی و قبرس شمالی

مسابقات مشروط به مستند من از 2017: “جام جهانی دیگر: فوتبال در آن سوی مرزها”. برای آبخازیا، پیروزی در این رویداد یک دستاورد مهم بود. رائول خاجیمبا، رئیس جمهور وقت آبخازیا، روز پس از پایان مسابقه را تعطیل ملی اعلام کرد.

میزبانی و رقابت در مسابقات Conifa ممکن است برای مشروعیت بخشیدن به دولت باشد. اما چنین تلاش‌هایی هنوز بر تلاش هر منطقه برای حاکمیت تأثیر نمی‌گذارد. اخبار مربوط به مسابقات به سختی در گرجستان ثبت شده است.

ترکیه اولین حریف گرجستان در یورو 2024 بود. این کشورها 170 مایلی مرز مشترک دارند، از جمله مرز با آجارا. جمهوری خودمختار از سال 1991 در گرجستان

آجارا عمدتاً توسط آجاری ها، یک زیرگروه منطقه ای از گرجی ها، پر جمعیت است. این یک مقصد گردشگری کلیدی است و خانه باتومی، دومین شهر پرجمعیت گرجستان است. آجارا روابط نسبتاً عادی با دولت گرجستان دارد، اگرچه برخی از آنها وجود دارد نگرانی برای نفوذ فزاینده ترکیه

عکس از سکوها گرفته شده است در حالی که بازیکنان با پرچم های بزرگ ترکیه و گرجستان به میدان می روند.

گرجستان در 18 ژوئن در ورزشگاه Westfalenstadion دورتموند به مصاف ترکیه رفت.
جوئل روکوود، CC BY-NC-SA

ترکیه این بازی را 3-1 برد. اما گل تعیین کننده ترکیه در دقیقه 97 می توانست به راحتی با گل تساوی گرجی ها از کرنر قبلی به پایان برسد. این بازی به عنوان یکی از خاطره انگیزترین بازی های مرحله گروهی اعلام شد. با این حال، این مسابقه ای بود که با اغتشاشات جمعیت نیز خدشه دار شد.

نزاع قبل از شروع بازی در گوشه وست فالن اشتادیون دورتموند رخ داد. در حالی که نیروهای امنیتی در شرایط بارانی تلاش می کردند مداخله کنند، حامیان مشت ها و اشیا را به سمت یکدیگر پرتاب کردند. برخی از هوادارانی که با آنها مصاحبه کردم و شاهد خشونت بودند، این سوال را مطرح کردند که آیا این صحنه ها منعکس کننده تنش های سیاسی بین کشورها هستند یا خیر.

هواداران سیاسی شده

هواداران اغلب مخالف هستند اعتراضات سیاسی از رویدادهای بزرگ با این حال، سیاسی شدن مسابقات فوتبال و هواداران در یورو 2024 ادامه یافت.

در ماه مه قبل از شروع مسابقات یک مهاجم گرجستانی من Zivzivadze خواهم بود از رسانه های اجتماعی برای ابراز مخالفت با “هر چیزی که گرجستان را به سمت روسیه می برد” استفاده کرد. این بیانیه در رابطه با تصویب قانون ماموران خارجی بیان شده است.

مسابقات خود عباراتی از احساسات سیاسی در شرایط پسا شوروی و پسا سوسیالیستی. بازیکنان اوکراینی و لهستانی و طرفداران گرجستان مخالفت خود را با رهبر روسیه اعلام کرد. هواداران رومانیاییدر همین حال، اوکراینی ها را با ابراز حمایت از رئیس جمهور روسیه مورد تمسخر قرار دادند.

همانطور که اغلب در زمان بازی تیم های ملی فوتبال با یکدیگر اتفاق می افتد، شعارها در برخی مسابقات جنبه سیاسی پیدا کرده است. اما تاکنون از رویارویی مستقیم بین هواداران رقیب به طور اتفاقی اجتناب شده است زیرا این مسابقات گروه‌هایی از هواداران را گرد هم آورده است که دشمنان مشترکی دارند.

هواداران اسلوونی و صربستان قبل از بازی هایشان آنها شعار می دادند جنجالی: “کوزوو قلب صربستان است”. طرفداران کروات و آلبانیایی هر دو درگیر شدند ابراز مخالفت به رئیس جمهور صربستانالکساندر ووچیچ

راهیابی گرجستان به مرحله حذفی یک رقابت بزرگ قاره ای یک دستاورد بی سابقه است. برای بسیاری، حضور این کشور پس از فروپاشی شوروی در میان نخبگان فوتبال اروپا مشهودترین گواه هنوز است که اروپا جایی است که آنها به آن تعلق دارند.

دیدگاهتان را بنویسید