تام اودانل، قاضی لیمریک، با حکم جنجالی کروتی، حرفه خود را با شرایطی غم انگیز به پایان می رساند – ایریش تایمز


واضح است که او اشتباه کرده است، اما بیرون رفتن او به این شکل کمی تلخ است.

این نظر یک وکیل باتجربه جنایی برای قاضی تام اودانل بود که روز چهارشنبه بازنشسته شد، یک هفته پس از صدور حکم در دادگاه لیمریک کراون که جنجال های شدیدی را برانگیخت.

تصمیم به تعلیق کامل حکم سه ساله یک سرباز کاتال کروتی (22)، از Parkroe Heights، Ardnacrusha، Co Clare، به دلیل حمله وحشیانه خود به ناتاشا اوبراین (24)، خشم ملی را برانگیخت و در دیل مورد بحث و انتقاد قرار گرفت، با قربانی که از گالری عمومی تماشا می‌کرد و روز سه‌شنبه با تشویق TD‌های مونتاژ شده مواجه شد.

حمله در ماه مه 2022 پس از آن اتفاق افتاد که اوبراین و یکی از دوستانش از کروتی، که نمی‌شناختند و مشروب می‌نوشید، خواستند از فریاد زدن توهین‌های همجنس‌گرا هراسی به مردم در خیابان اوکانل، لیمریک، دست بردارد.

اوبرایان دچار شکستگی بینی و ضربه مغزی شد و وقتی از حال رفت فکر کرد کروتی که هنوز او را می زد، می خواهد او را بکشد. ساعاتی بعد در اسنپ چت، کروتی درباره ضربه زدن به اوبراین لاف زد: “دو تا او را بکشند، دو تا او را بیرون کنند.”

هنگامی که پس از آن توسط گاردای مورد بازجویی قرار گرفت، سرباز ابتدا سعی کرد ادعا کند که اوبراین آغازگر خشونت بوده است، اما پس از نمایش فیلم دوربین مداربسته به حمله غیرقانونی اعتراف کرد. اعتراف به گناه او عاملی بود که اودانل در صدور حکم تعلیقی به آن اشاره کرد.

قبل از صدور حکم قاضی، اوبراین در بیانیه تاثیر قربانی خود گفت: “من اینجا هستم تا عدالت را نه تنها برای خودم، بلکه برای محافظت از دیگران در برابر خشونت و ظلمی که تجربه کرده ام.”

پس از آن، او به شدت از تصمیم قاضی انتقاد کرد و به ساندی ایندیپندنت گفت که امیدوار است اودانل “با احساس شرمندگی و شرمندگی کامل از حرفه خود دور شود”.

اودانل که این هفته پس از 70 سالگی بازنشسته شد، وکیل نسل سومی است که سابقه فعالیتش در وکالت خانواده به سال 1890 بازمی گردد. او در سال 1976 به عنوان وکیل صلاحیت داشت و پیش از این برای پیوستن به شرکت هولمز، یک وکیل مدافع کیفری گسترده در لیمریک داشت. اومالی سکستون، در سال 1991.

او در سال 1998 به عنوان قاضی دادگاه منطقه و در سال 2011 به عنوان قاضی دادگاه منطقه منصوب شد. در سال 2012 او به عنوان شورای موقت قضایی منصوب شد که سلف شورای قضایی است که باعث تعالی قضایی می شود. مراسم پایان کار او که برای اوایل این هفته برنامه ریزی شده بود، به دلیل اختلاف بر سر حکم لغو شد.

این وکیل دادگستری غیر مستقر در لیمریک گفت: «او شایسته انتقاد است، اما این راه وحشتناکی است که بعد از سال‌ها پیش می‌رود.

زمانی که یک سیاستمدار اشتباه می کند، آنها می توانند بیرون بیایند و بگویند، “اشتباه کردم”، اما او گرفتار شده است – او نمی تواند این کار را انجام دهد.

به نظر وکیل، کروتی “باید 100 درصد محبوس می شد و من فکر می کنم که این نظر با اکثریت وکلا موافق خواهد بود.”

وکیل دادگستری گفت: اگر از او دفاع می کردید به او می گفتید مسواکش را بیاورد.

او گفت که قاضی ممکن است بر اعتراف به گناه کروتی، سن او و این واقعیت تمرکز کرده باشد که برخلاف بسیاری از افرادی که در دادگاه های جنایی حضور دارند، او شغلی داشته است. او به قاضی گفت: “شفقت او را بهتر کرد.”

یکی دیگر از وکیل جنایی ارشد، که او نیز در لیمریک مستقر نیست، گفت که فکر می کند تصمیم برای زندانی نکردن کروتی “بسیار شگفت انگیز” است.

“من فکر می کنم تصمیم بسیار بدی بود. من فکر می کنم تصمیم بدی بود.»

با این حال، او با دیدگاه برخی مبنی بر اینکه اعتراف به گناه در مواردی که شواهد علیه متهم قوی است، ارزش چندانی ندارد، مخالف بود.

او گفت: «حتی زمانی که شما یک پرونده قوی دارید، ممکن است همه چیز در دادگاه اشتباه پیش برود و واقعاً در دادگاه اشتباه می شود.

قضات هنگام تصمیم گیری در مورد مجازات، به حداکثر مجازات مجاز برای جرم و سپس حقایق جرم خاصی که به آن نگاه می کنند، نگاه می کنند، مانند: آیا از سلاح استفاده شده است، آیا عمدی وجود داشته است، آیا شخصی در هنگام روی زمین مورد اصابت قرار گرفته است. این منجر به چیزی می شود که “جمله پوششی” نامیده می شود. آنها سپس مسائلی را در نظر می گیرند که ممکن است ملایم کردن آن جمله تیتر را توجیه کند.

وکیل گفت: “شما برای چیزی بیش از جرم محکوم می کنید.” شما همچنین شخص مرتکب جنایت را محکوم می کنید.»

قاضی بررسی می کند که آیا ادعای گناه وارد شده است، وجود پشیمانی، شخصیت خوب قبلی، یا اینکه آیا فرد در تلاش برای مقابله با مشکل اعتیاد است. سپس قاضی پس از تصمیم گیری در مورد حکمی که قصد دارند، «عقب نشینی» کرده و «اصل اساسی تناسب» را مورد توجه قرار دهد.

قضات موظفند آثار جرم بر قربانی را در نظر بگیرند.

«آنها می توانند این را بگویند [guilty] مرد، چیزهای خوبی در مورد آنها وجود دارد، اما کاری که آنها در آن شب انجام دادند، تلفات وحشتناکی را بر قربانی وارد کرد و محکومیت به زندان است. [They might decide] من باید مردم را از انجام این کار بازدارم.

این وکیل دادگستری گفت: اهدافی که در صدور حکم باید دنبال شود، مجازات، بازدارندگی و توانبخشی احتمالی است. او در پرونده لیمریک تعجب کرد که قاضی برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد کروتی گزارش مشروط درخواست نکرد.

این وکیل گفت، ممکن است قاضی تصمیم گرفته باشد که چون او در آستانه بازنشستگی بود، دستور دادن گزارش به این معنی است که حکم صادره توسط قاضی دیگری اتخاذ می‌شود. او همچنین گفت که قاضی ممکن است اهمیت اعتراف به گناه اوبراین را به اندازه کافی توضیح نداده باشد.

این وکیل گفت: «مطمئناً تأثیر لازم را نداشت.

او معتقد است که قضات – و به طور کلی حرفه وکالت – می توانند در توضیح اهمیت اقرار مجرم بهتر عمل کنند و می توانند نسبت به آسیب پذیری قربانیان “حتی در تاریخ صدور حکم” حساس تر باشند.

او گفت، اما به طور کلی، باید به خاطر داشت که تصمیمات صدور حکم یک عمل عدالت است، نه یک عمل قصاص یا انتقام.

این وکیل گفت: «فکر می‌کنم این هفته فراموش شده است.

وکلای با تجربه کار با اودانل، از جمله وکیل کروتی، کار او را به عنوان یک قاضی تحسین کردند و از برخی نظرات منفی در مورد او، به ویژه آنلاین، انتقاد کردند.

وکیل دادگستری ارین اوهاگان گفت که اودانل “از حضور در برابر او بسیار خوشحالم و یک جنتلمن برجسته” که “حرفه بسیار طولانی او نباید نادیده گرفته شود”. او نقش اودانل را به عنوان قاضی در مقابله با جرایم سازمان یافته در لیمریک در اوایل دهه 2000 ستود.

او گفت: «زمانی که جنایت در لیمریک در حال افزایش بود و مردم می‌ترسیدند خانه‌های خود را ترک کنند، قاضی اودانل خیابان‌های لیمریک را برای مدت طولانی ایمن نگه داشت و این نباید فراموش شود.

او برخی از اظهارنظرهای مطرح شده در مورد قاضی را “وحشتناک و بسیار نادرست” توصیف کرد.

او گفت: “من برای او بسیار همدردی می کنم زیرا او داور برجسته ای بود و او شایسته اخراج بهتری است.”

ایوان کوین، وکیل پایه یک دادگستری، گفت که اودانل “مردی باوقار و مهربان” بود و “تعهد خستگی ناپذیری به قاضی” داشت.

سارا رایان، وکیل مدافع جنایی لیمریک، که برای کروتی بازی می‌کرد، گفت که برخی از لفاظی‌هایی که در مورد قاضی استفاده می‌شود، «توانایی دارد که امنیت او را به خطر بیندازد».

او گفت که مفسران «مردی ذاتاً شایسته، مؤدب و با وجدان بسیاری از چیزهایی را نامیده اند که او خود را نشان نداده است».

در روزی که اودانل کروتی را محکوم کرد، یک مرد 19 ساله را که بخشی از باندی بود که یک مرد بی خانمان را سرقت و کتک می زد، به طور کامل به دو سال حبس تعلیقی محکوم کرد. وی یک مرد 37 ساله را به اتهام سرقت خشن خیابانی از یک زن به چهار سال حبس و یک مرد 58 ساله را به اتهام فروش یا فروش به هفت سال و نیم با 18 ماه تعلیق محکوم کرد. تهیه کوکائین

هر سه مرد اقرار به گناه داشتند و دو مردی که در زندان بودند (اما نه جوان 19 ساله) محکومیت قبلی داشتند.

انتظار می رود که مدیر دادسرای عمومی تصمیم کروتی را به دادگاه استیناف اعتراض خواهد کرد.

انجمن قضات در ایرلند در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر در مورد تصمیم صدور حکم گفت که اظهار نظر در مورد یک پرونده مناسب نیست.

انجمن گفت: «علاوه بر این، با توجه به احتمال تجدیدنظرخواهی در این پرونده، اظهار نظر انجمن داوران در مورد آن به ویژه نامناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید