آتش‌سوزی‌های شدید جنگلی تنها در 20 سال دو برابر شده‌اند – علم اینجاست


ما احساس می کنیم که داریم به سوختن زمین عادت می کنیم. به تازگی، بیش از 70 آتش سوزی جنگل به طور همزمان در یونان سوختند. در اوایل سال 2024، شیلی بدترین فصل آتش‌سوزی جنگل‌های خود را تجربه کرد بیش از 130 نفر کشته شدند. سال گذشته، رکورد آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا از ماه مارس تا نوامبر به آتش کشیده شد و در ماه اوت، شعله‌های آتش جزیره مائویی هاوایی را ویران کرد. و این فهرست همچنان ادامه دارد.

با تماشای اخبار، مطمئناً احساس می کنید که آتش سوزی های شدید فاجعه بار بیشتر اتفاق می افتد و متأسفانه، این احساس اکنون صحت دارد. آ مطالعه جدید منتشر شده در Nature Ecology & Evolution نشان می دهد که تعداد و شدت شدیدترین آتش سوزی های زمین در دو دهه گذشته دو برابر شده است.

نویسندگان مطالعه جدید، محققان دانشگاه تاسمانی، ابتدا انرژی آزاد شده توسط آتش سوزی های مختلف را طی 21 سال از سال 2003 تا 2023 محاسبه کردند. آنها این کار را با استفاده از سنسور ماهواره ای که می تواند گرمای ناشی از آتش سوزی را با اندازه گیری انرژی آزاد شده به عنوان “قدرت تابشی آتش” شناسایی کند.

محققان در مجموع 30 میلیون آتش سوزی را شناسایی کردند (از نظر فنی 30 میلیون “رویداد آتش سوزی” که می تواند شامل چندین خوشه آتش سوزی باشد که در کنار هم قرار گرفته اند). سپس آنها 2913 مورد برتر را با بیشترین انرژی آزاد شده یا 0.01٪ “افراطی ترین” آتش سوزی های جنگلی انتخاب کردند. کار آنها نشان می دهد که این آتش سوزی های شدید در حال رایج شدن هستند و تعداد آنها در دو دهه گذشته دو برابر شده است. از سال 2017، زمین شش سال با بیشترین تعداد آتش سوزی های شدید جنگلی (همه سال ها به جز 2022) را تجربه کرده است.

نکته مهم، این آتش سوزی های شدید جنگلی نیز شدیدتر می شوند. آنهایی که در سالهای اخیر به عنوان افراطی طبقه بندی شده اند، دو برابر انرژی آزاد می کنند که در ابتدای دوره مورد مطالعه به عنوان افراطی طبقه بندی شده اند.

این یافته‌ها با دیگر شواهد اخیر مبنی بر بدتر شدن آتش‌سوزی‌ها سازگار است. به عنوان مثال، مساحت جنگل سوخته هر سال اندکی افزایش می یابد، که منجر به متناظر می شود افزایش انتشار کربن از جنگل ها. (کل مساحت زمین سوزانده شده در هر سال در واقع است در حال کاهشبه دلیل کاهش آتش سوزی در مراتع و زمین های زراعی، اما این آتش سوزی ها شدت کمتری دارند و کربن کمتری نسبت به آتش سوزی های جنگلی منتشر می کنند.

شدت سوختگی – اندازه گیری میزان آسیب آتش سوزی به اکوسیستم – همچنین در بسیاری از مناطق در حال بدتر شدن است و درصد زمین های سوخته تحت تأثیر آتش سوزی شدید نیز در سطح جهانی در حال افزایش است.

نقشه جهان مشروح

روند آتش‌سوزی‌های شدید (دایره‌ها)، منطقه سوخته (مربع)، و کسری از منطقه سوخته شده با شدت بالا (الماس) برای شش «بیوم» شدید آتش‌سوزی‌های جنگلی.
ویکتور فرناندز گارسیا (داده ها: کانینگهام و همکاران، طبیعت اکو؛ فرناندز-گارسیا و آلونسو-گونزالس، سنجش از دور، 2023)

اگرچه چشم انداز جهانی به طور کلی خوب نیست، تفاوت های قابل توجهی بین مناطق وجود دارد. مطالعه جدید جنگل‌های شمالی شمال دور و جنگل‌های مخروطی معتدل (آبی و سبز روشن در نقشه بالا) را به‌عنوان انواع اکوسیستم حیاتی که باعث افزایش جهانی آتش‌سوزی‌های شدید جنگلی می‌شوند، شناسایی می‌کند. آنها نسبت به محدوده خود تعداد آتش سوزی های شدید بیشتری دارند و در طول زمان، با افزایش در کل مساحت سوخته و درصد سوختگی با شدت بالا، شدیدترین وخامت را نشان می دهند. تلاقی این سه روند به ویژه در شرق سیبری و غرب ایالات متحده و کانادا گسترده است.

آنچه آتش را به فاجعه تبدیل می کند

با این حال، بسیاری از مناطق دیگر نیز مستعد آتش‌سوزی‌هایی هستند که در حال افزایش هستند، زیرا آنچه آتش‌سوزی را به فاجعه تبدیل می‌کند نه تنها به روند آتش‌سوزی بلکه به زمینه‌های اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی نیز بستگی دارد.

به عنوان مثال، هیچ تغییر عمده ای در فعالیت و رفتار آتش سوزی در جنگل های پهن برگ معتدل اطراف مدیترانه رخ نداده است. اما افزایش تعداد خانه های ساخته شده در و اطراف پوشش گیاهی وحشی در مناطق مستعد آتش سوزی واضح است مثال اقدامی که خطر انسانی را افزایش می دهد و ممکن است منجر به فاجعه شود.

دو برابر شدن آتش سوزی های شدید به تصویر پیچیده الگوها و روند آتش سوزی می افزاید. این شواهد جدید فوریت پرداختن به علل ریشه‌ای پشت تشدید فعالیت‌های آتش‌سوزی، مانند تغییرات پوشش زمین، سیاست‌ها و مدیریت جنگل‌ها و البته را نشان می‌دهد. تغییرات آب و هوایی. این ما را برای این آتش سوزی های شدید آماده می کند که مبارزه با آنها با روش های سنتی آتش نشانی تقریبا غیرممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید