Just Stop Oil توجه بسیار مورد نیاز را به استون هنج در معرض خطر آب و هوا جلب کرد


دو فعال Just Stop Oil اخیرا رنگ پودری را روی قسمت هایی از استون هنج، بناهای تاریخی 5000 ساله در جنوب انگلستان پاشیدند. همزن ها ادعا می کنند که رنگ ها با باران پاک می شوند. اما حداقل یک باستان شناس فکر می کند که این سنگ ها برای زنده ماندن در برابر خشکسالی های طولانی تر و باران های شدیدتر در آینده نزدیک کار سخت تری خواهند داشت.

این اقدام به طور قابل پیش بینی خشم افرادی مانند ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا (“عمل شرم آور خرابکاری”) و مردی که احتمالا جایگزین او می شود، کیر استارمر (“فقط نفت را متوقف کنید آنها رقت انگیز هستند” را برانگیخت. در روزهای بعد، یافتن صدای حمایت کننده در رسانه های بریتانیا سخت بود.

همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود، همان رسانه‌ها تا حد زیادی راهپیمایی صلح‌آمیز 50000 نفری «اکنون طبیعت را باز پس بگیر» تنها چند روز بعد در لندن نادیده گرفتند.


یک خبرنامه هفتگی آب و هوا را تصور کنید

این خلاصه از پوشش آب و هوای The Conversation از ما می آید خبرنامه اقدام هفتگی آب و هوا. هر چهارشنبه، ویراستار محیط گفتگوی The Conversation، Imagine را می نویسد، یک ایمیل کوتاه که تنها به یک موضوع آب و هوایی کمی عمیق تر می پردازد. به بیش از 30000 خواننده ای که مشترک شده اند بپیوندید.


این گفتگو قبلاً به چگونگی تولید کنش رادیکال پرداخته است پوشش رسانه ای بیشتر از هزاران تظاهرکننده و پیامدهای آن برای اعتراض سیاسی و اقلیمی. و همچنین بررسی کردیم که چگونه حتی کنشگری بسیار منفور می تواند در نهایت موفق باشد: یک روانشناس شناختی که اعتراضات سیاسی را مطالعه می کند به ما گفت که مردم ممکن است بخواهند به پیام رسان شلیک کنند، اما آنها پیام را می شنوند.

پوشش روزنامه ای اقدام JSO

«دلقک‌های زیست‌محیطی» آثار هنری، رویدادهای ورزشی و اکنون استون هنج را هدف قرار داده‌اند.
راهنمای استیو / شاتر استوک

سارا کر، باستان شناس در دانشگاه کالج کورک، می گوید که وجود دارد چیزی خاص برای مکان های فرهنگی مانند استون هنج که “میل تقریباً ناامیدانه برای حفظ استوار” ایجاد می کند.

اما او خاطرنشان می کند که “استون هنج و چشم انداز آن ویژگی های پویایی هستند که برای همیشه در حال تغییر و تغییر هستند.”

آنها گرفتار جنگ ها، کارهای جاده ای و تجمعات بی شمار انقلاب شده اند. این سنگ‌ها قبل از نصب دیوار توسط هزاران دست لمس شدند و هنوز رد پای میلیون‌ها بازدیدکننده را در خود دارند. آنها در برابر چندین مداخله باستان شناسانی که سنگ ها را به صورت عمودی بلند کرده و پارتیشن ها را تعویض کرده اند، مقاومت کرده اند. در واقع، تمام سنگ های نقاشی شده توسط Just Stop Oil – 21، 22 و 23 – در قرن بیستم دوباره برپا یا تثبیت شدند.

این سنگ ها قبلاً تخریب شده و گرافیتی شده اند و از Just Stop Oil جان سالم به در خواهند برد. برای کر، تهدید بزرگتر برای استون هنج خود تغییرات آب و هوایی است.



بیشتر بخوانید:
اعتراض استون هنج: اگر نگران آسیب به میراث بریتانیا هستید، باید به Just Stop Oil گوش دهید


مردم در اطراف استون هنج جمع شدند

جشن انقلاب تابستانی در استون هنج، 1979.
هومر سایکس / آلامی

ما پیش‌بینی‌های اقلیمی خاصی برای بناهای سنگی نداریم، اما می‌توانیم کمی به سمت غرب به سایت گلستونبری، بزرگترین جشنواره موسیقی بریتانیا، که از امروز آغاز می‌شود، نگاه کنیم.

ریچارد بتز، دانشمند آب و هوا در دانشگاه اکستر و یکی از نویسندگان اصلی ارزیابی رسمی خطر تغییرات آب و هوایی بریتانیا است. چند سال پیش او در این جشنواره در مورد علم آب و هوا و چگونگی برخورد گلاستونبری سخنرانی کرد چندین درجه گرمایش جهانی.

او خاطرنشان کرد که تعیین دقیق تغییرات میانگین جهانی به طور خاص برای جنوب غرب انگلستان دشوار است، اما اینکه:

مدل‌های آب و هوایی معمولاً زمستان‌های ملایم‌تر و مرطوب‌تر و تابستان‌های گرم‌تر و خشک‌تر را نشان می‌دهند (اگرچه برخی مدل‌ها نشان می‌دهند تابستان‌ها کمی مرطوب‌تر خواهند بود). اما حتی اگر تابستان‌ها به طور کلی خشک‌تر شوند، وقتی باران می‌بارد، می‌توانیم انتظار بارش‌های شدیدتری داشته باشیم، همانطور که در حال حاضر در آب و هوای گرم‌تر در سایر نقاط جهان اتفاق می‌افتد. بنابراین، می‌توان انتظار افزایش خطر سیل را در زمستان و تابستان داشت.

این خبر بدی برای سنگ های 5000 ساله در این نزدیکی است. کر می‌گوید این آب و هوای شدید «فرسایش سطوح سنگ‌ها را که در اثر انجماد و ذوب شدن ایجاد می‌شود تشدید می‌کند، در حالی که خاک بسیار مرطوب یا خشک‌تر، پایداری آن‌ها را تضعیف می‌کند».

استون هنج تنها مکان باستانی نیست که توسط تغییرات آب و هوایی تهدید شده است. باستان شناسان گیلیان تیلور و رزی اورت از دانشگاه های تی ساید و نورثامبریا در مورد چگونگی تغییر آب و هوا نوشته اند. شستن شواهد ارزشمند از گذشته دور ما.

آنها به ویژه به ذغال سنگ نارس اهمیت می دهند که چوب، چرم و منسوجات را به خوبی حفظ می کند. با این حال، تغییرات آب و هوایی، و به ویژه باران‌های شدید و موضعی مرتبط با آن، «لایه‌های خاک و ذغال سنگ نارس را می‌شوید تا ساختمان‌های باستان‌شناسی، اشیاء و بقایای انسانی را آشکار کند».

آنها به قلعه های رومی به خوبی حفظ شده Magna و Vindolanda در نزدیکی دیوار هادریان در شمال انگلستان اشاره می کنند.

در اینجا، باستان شناسان اولین شواهدی از دست خط یک زن را یافته اند (کلودیا سورا برای دعوت دوستش سولپیشیا لپیدینا به تولد آینده اش نوشت)، قدیمی ترین دستکش های بوکس جهان مربوط به حدود سال 120 پس از میلاد، و بزرگترین مجموعه کفش های چرمی رومی که تا کنون یافت شده است. – شامل 7000 مورد شگفت انگیز است.

همه این اکتشافات و موارد دیگر در ذغال سنگ نارس قرار گرفتند، به این معنی که آنها نیز در معرض خطر تخریب آب و هوا هستند. آنها می‌ترسند که یافته‌هایی که هنوز کشف نشده‌اند به زودی آسیب جبران‌ناپذیری ببینند.



بیشتر بخوانید:
چگونه تغییرات آب و هوایی شواهد ارزشمندی از گذشته دور ما را از بین می برد


اهرام در صحرا

اهرام نوک تیز مرو، سودان.
geogif / shutterstock

نمونه های زیادی از جاهای دیگر دنیا وجود دارد. به عنوان مثال، بزرگترین مجموعه اهرام باستانی در جهان نه در مصر، بلکه در کشور همسایه سودان قرار دارد، جایی که بیش از 200 سازه شیب دار به شدت از شن بیرون آمده و ثروت و قدرت تمدن نوبی را آشکار می کند.

با این حال، این اهرام در معرض خطر هستند توسط تپه های شنی متحرک مدفون شده است. احمد معتصم عبدالله محمود، در آن زمان از دانشگاه ناتینگهام، گفت که این مشکل به خودی خود چیز جدیدی نیست: شواهدی وجود دارد که پادشاهان کوشیتی بیش از دو هزار سال پیش شن و ماسه را از اهرام پاک می کردند.

او می نویسد: «اما امروز، این تهدید با تغییرات آب و هوایی تشدید شده است، که زمین را خشک تر و طوفان های شن را بیشتر کرده است.»

یک نکته مثبت وجود دارد: برخی باستان شناسان معتقدند که حرکت شن و ماسه به حفظ آثار باستانی از دزدان کمک می کند. اما محمود می‌گوید شن و ماسه «برای مکان‌های حفاری‌شده مضر است و آن‌ها را دوباره در زیر بیابان دفن می‌کند»، در حالی که شن‌های بادشده نیز «سنگ‌کاری‌ها و مجسمه‌های ظریف را فرسایش می‌دهند».



بیشتر بخوانید:
اهرام «فراموش شده» سودان در خطر دفن شدن توسط تپه های شنی متحرک هستند


اگر حتی درباره این اهرام نشنیده اید (من قبل از کار بر روی این مقاله هم نشنیده بودم)، این شاید نمونه خوبی از مشکلی باشد که کر، باستان شناس استون هنج شناسایی کرده است:

اگرچه اعتراض نفتی فقط توقف در استون هنج باعث خشم شد، اما در مورد اثرات تجمعی و مداوم تغییرات آب و هوایی در این مکان و سایر مکان‌های میراث فرهنگی سکوت شده است. تقریباً هیچ سروصدای عمومی در مورد تغییرات اقلیمی وجود ندارد، که یکی از بزرگترین چالش ها را برای مناظر فرهنگی، باستان شناسی مدفون و محیط ساخته شده ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید