یک تصمیم مهم دادگاه پیامدهای بزرگی برای پروژه های جدید سوخت فسیلی در بریتانیا خواهد داشت


دادگاه عالی بریتانیا اخیرا مدیریت شده است که شورای شهرستان ساری در اعطای مجوز برنامه ریزی به یک توسعه دهنده برای گسترش عملیات حفاری نفت خود در Horse Hill در ساری بدون در نظر گرفتن تأثیرات منفی بر آب و هوا چه در حال حاضر و چه در آینده، غیرقانونی عمل کرد.

عظمت این تصمیم پتانسیل تغییر کامل چشم انداز صنعت نفت و گاز بریتانیا را دارد.

مقامات برنامه‌ریزی محلی (عمدتاً شوراهای شهرستان‌ها) در بریتانیا طبق قانون مندرج در مقررات به‌روزرسانی شده در سال 2017 موظف هستند قبل از اعطای مجوز برنامه‌ریزی برای پروژه‌های بزرگ نفت و گاز، ارزیابی اثرات زیست‌محیطی را انجام دهند. این فرآیند برای شناسایی اثرات مستقیم و غیرمستقیم زیست محیطی یک پروژه پیشنهادی در تصمیمات برنامه ریزی کاربری زمین طراحی شده است.

دیوان عالی تصریح کرد که اثرات غیرمستقیم خارج کردن سوخت‌های فسیلی از زمین، که شامل انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوختن نهایی آنها به عنوان سوخت است، باید در ارزیابی اثرات زیست‌محیطی قبل از صدور مجوز توسعه گنجانده شود.

توسعه‌دهنده‌ای که امیدوار است از چهار چاه جدید در Surrey Hills، UK Oil and Gas plc (که در شرکت Horse Hill Development Ltd سهام دارد، نفت تولید کند)، در چندین پروژه نفتی بریتانیا منافع قابل‌توجهی دارد. این است بیانیه تصمیم دادگاه را “ناراحت کننده” توصیف می کند.

در حالی که سارا فینچفعالی که اعتراض به مجوز پروژه نفت را رهبری کرد، نوشت این یک “پیروزی باورنکردنی” بود که “می تواند آینده نفت و گاز در بریتانیا را تغییر دهد”.

زن با پیراهن سفید، موهای خاکستری، میکروفون با بنرهای رنگارنگ سوخت فسیلی در پس زمینه

سارا فینچ، فعال کمپین انتخاباتی، تابستان گذشته در یک گردهمایی در دادگاه عالی در اولین روز جلسات استماع تصمیم به اجازه حفاری نفت در هورس هیل، ساری، سخنرانی کرد.
عکس از ران فاسبندر / آلامی

قانون قابل اجرا، مقامات برنامه ریزی محلی را از اعطای مجوز برای پروژه هایی که احتمالاً آسیب قابل توجهی به محیط زیست وارد می کنند، باز نمی دارد. اما این امر مستلزم آن است که آنها به یک نتیجه منطقی در مورد تأثیر آن بر محیط زیست برسند و هنگام اعطای مجوز برنامه ریزی آن را در نظر بگیرند. عوامل اقتصادی و اجتماعی ممکن است در نهایت بر ملاحظات زیست‌محیطی در تصمیم‌گیری ارجحیت داشته باشند، اما این فرآیند فرصت‌هایی را برای کاهش، اجتناب یا احیای اثرات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند که باید در نظر گرفته شوند.

دادگاه خاطرنشان کرد که نفت، به طور کلی یک سوخت فسیلی، یک “شیء” منحصر به فرد است، زیرا به وضوح در نظر گرفته شده است که از زمانی که استخراج می شود تا زمانی که به بازار مصرف کننده نهایی برسد، به عنوان سوخت سوزانده شود، و تأثیر مخربی بر روی اقلیم. این با اشیاء دیگر مانند فولاد که بعداً به اشیاء مختلف تبدیل می شوند (مانند قطعات خودرو یا مصالح ساختمانی) متفاوت است. وجود دارد بدون سوخت استفاده کنید برای تولید موادی مانند پلاستیک، اما این تنها حدود 2 درصد از کل سوخت فسیلی استخراج شده را تشکیل می دهد.

دادگاه به این نتیجه رسید که دولت‌های محلی می‌توانند با استفاده از روش‌های علمی تثبیت‌شده، انتشارات آتی یک پروژه نفتی را در مرحله برنامه‌ریزی محاسبه کنند. موسسه مدیریت و ارزیابی محیط زیست، سازمان حرفه ای مستقر در انگلستان برای متخصصان محیط زیست. این تصمیم همچنین روشن می‌کند که انتخاب اینکه آیا انتشار گازهای گلخانه‌ای آینده در ارزیابی‌های اثرات زیست‌محیطی لحاظ شود، نباید به مقامات محلی واگذار شود.

دیوان عالی ماهیت جهانی تغییرات آب و هوایی را نادیده نگرفت. صرف نظر از اینکه نفت در کجا در جهان سوزانده می شود، مقامات محلی باید قبل از اعطای مجوز برنامه ریزی، انتشار گازهای گلخانه ای را در نظر بگیرند. بنابراین حتی اگر نفت استخراج شده از پروژه های سوخت فسیلی در بریتانیا صادر و در کشورهای دیگر سوزانده شود، مقامات محلی بریتانیا باید چنین انتشارات آتی را در طول فرآیند ارزیابی اثرات زیست محیطی در نظر بگیرند.

اگر این کار را نکردند، تقریبا 10.6 میلیون تن انتشار دی اکسید کربن ممکن است نامشخص باشد. اطراف 67% تا 95% انتشار گازهای گلخانه ای از پروژه های نفتی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای در آینده است.

توانایی ارزیابی کامل‌تر تأثیر یک پروژه بر محیط‌زیست، و به‌ویژه آب و هوای جهانی، می‌تواند به طور قابل‌توجهی انتشار پیش‌بینی‌شده گزارش‌شده در رابطه با پروژه‌های پیشنهادی سوخت فسیلی در بریتانیا را افزایش دهد و این پروژه‌ها را با آن ناسازگار کند. هدف قانونی الزام آور قبل از این تصمیم، انتشار گازهای گلخانه‌ای در آینده در نظر گرفته نمی‌شد و در تجزیه و تحلیل این موضوع که چنین پروژه‌هایی تا چه حد با اهداف خالص صفر بریتانیا همسو هستند، شکافی باقی می‌ماند.

راه پیش رو

این تصمیم مستقیماً بر مجوزهایی که قبلاً در بریتانیا برای پروژه‌های سوخت فسیلی اعطا شده بود که قبلاً انتشار گازهای گلخانه‌ای آینده را در نظر نگرفته بودند، تأثیر می‌گذارد. تصویب از پروژه معدن زغال سنگ کامبریا، که انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوزاندن زغال سنگ را در نظر نمی گیرد، قبلاً به دلایل مشابه به چالش کشیده شده است. چه استماع در انتظار در دادگاه عالی در اواسط ژوئیه.

این تصمیم همچنین ممکن است به طور گذشته بر مجوزهای اعطا شده به پروژه های فراساحلی که نیاز به ارزیابی اثرات زیست محیطی دارند، مانند میدان نفتی رزبانکو صدها پروژه های سوخت فسیلی در دریای شمال، جایی که انتشار گازهای گلخانه ای در آینده در نظر گرفته نمی شود. این تصمیم احتمالاً پروژه های جدید سوخت فسیلی در بریتانیا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

در خارج از بریتانیا، این تغییرات در حال حاضر اتفاق می افتد. ان دادگاه منطقه ای اسلو اخیراً سه پروژه نفتی را به دلیل عدم گزارش انتشار گازهای گلخانه ای در آینده لغو کرده است. به همین ترتیب، ایالات متحده و استرالیایی تنظیم کننده ها و دادگاه ها به طور فزاینده ای انتشار گازهای گلخانه ای آینده را در حین اعطای مجوز برای پروژه های نفتی در نظر می گیرند، اما این معمولاً عادی نیست. اکنون انگلستان به این باشگاه پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید