چرا به گلستونبری برویم؟ تحقیقات نشان می دهد که می تواند زندگی شما را تغییر دهد


بیشتر 210000 نفری که در جشنواره گلستونبری شرکت می کنند احتمالاً آن را رویدادی باشکوه می دانند که مملو از موسیقی، رقص و رفاقت است. کسانی که از آن اجتناب می‌کنند ممکن است جذابیت آخر هفته‌ای پر از کثیفی، سر و صدا، شلوغی و توالت‌هایی را که ارزش فکر کردن ندارند، نبینند.

پس حق با کیست؟ جستجو برای بلیط نشان می دهد که گردهمایی سامرست جذابیت زیادی دارد (آنها فروخته شد برای کمتر از یک ساعت برای سال 2024، با قیمت 355 پوند برای کل آخر هفته). اما دیگرانی که از راحتی روی کاناپه‌هایشان تماشا می‌کنند، ممکن است درک همه خوش‌گذرانی‌های پوشیده از گل برایشان سخت باشد. مطمئناً برخی از آنها پنهانی آرزو می کردند که ای کاش در خانه می ماندند؟

من خودم عاشق جشنواره هستم و بارها در رویدادهایی از جمله گلستونبری، Burning Man و Latitude شرکت کرده ام. من همچنین تقریباً یک دهه را صرف تحقیق در مورد جشنواره ها و سایر گردهمایی های بزرگ در بریتانیا و ایالات متحده کردم.

هدف من این بود که از منظر روانشناختی و اجتماعی بفهمم چه چیزی این رویدادها را برای کسانی که در آن شرکت می‌کنند خاص می‌کند. چه چیزی باعث می شود مردم سال به سال برگردند؟

یکی از دلایل ممکن است به کشف من مربوط شود که رفتن به جشنواره ها در واقع می تواند زندگی مردم را تغییر دهد (به نحوی خوب). برای بسیاری، این یک است “تجربه دگرگون کننده” – رویدادی که به طور مثبت عزت نفس و روابط آنها با دیگران را تغییر می دهد.

این تغییرات ممکن است نسبتاً جزئی باشد یا ممکن است کل مسیر زندگی یک فستیوال را تغییر دهد. با این حال، به طور کلی، این تجربیات مثبت تلقی می‌شدند و باعث می‌شد که افراد از نظر اجتماعی بیشتر با دیگران ارتباط برقرار کنند.

تحقیق جدید همچنین نشان می‌دهد که گردهمایی‌های توده‌ای به‌ویژه برای کسانی که به تغییرات اجتماعی علاقه‌مند هستند، مهم هستند، زیرا رسانه‌ای عالی برای گردهم آمدن مردم حول منافع مشترک یا ارزش‌های مشترک هستند.

این موضوع زمانی برجسته شد که من و برخی همکاران با افرادی که از بریتانیا بازدید می کردند مصاحبه کردیم جشنواره برای گیاهخواران در سال 2021. ما این حس واقعی را داریم که مردم گذراندن وقت با گروه بزرگی از افراد همفکر را نیرومند و انگیزه بخش می دانند.

در دنیایی که عمدتاً گیاهخوار نیست (برآوردهای اخیر نشان می دهد که حدود 2 درصد از مردم بریتانیا وگان هستند) از فرصتی برای گذراندن مدتی بدون گروه اقلیت لذت بردند. همانطور که یک زن 29 ساله به ما گفت: “هر بار که ما در صف هستیم، مردم به غذای شما نگاه می کنند و فقط می گویند: “اوه، خیلی خوب به نظر می رسد، آن چیست؟” و شما شروع به صحبت می کنید و دارید می گویید. یک هیجان مشترک از غذا.”

او افزود: «به نظر چیز کوچکی است، اما داشتن این تجربه با افراد همفکر بسیار مفید و دلگرم کننده است. این یکی از چیزهای مورد علاقه من است [about coming here]”

زن دیگری که مصاحبه شد گفت: «نظرات من قوی بود [before] ولی [being here] واقعا آنها را محکم کرد من از انرژی دیگران تغذیه می کنم و این فقط باعث می شود که بخواهم ادامه دهم [practising veganism] و به یادگیری ادامه دهید.»

علاوه بر غذاهای خوشمزه، تحقیقات همچنین نشان می دهد که آنچه مردم در یک جشنواره مصرف می کنند می تواند چشمگیر باشد تجربه آنها را تحت تاثیر قرار دهد. برخی می گفتند که برخی از مواد، مانند روانگردان ها، باعث می شود که آنها بیشتر با دیگران ارتباط برقرار کنند، در حالی که برخی دیگر، از جمله الکل، منجر به احساس جدایی می شوند.

تجربه و حافظه

چند روز قبل از Glastonbury 2024، مشخص شد که تعدادی از جشنواره های موسیقی امسال لغو، به تعویق افتاد یا به طور دائم تعطیل شدند. به 50 رسید. متأسفانه، به نظر می‌رسد که برگزارکنندگان با افزایش هزینه‌ها و تغییرات در عادت‌های خرید بلیط دست و پنجه نرم می‌کنند، که احتمالاً ناشی از مقرون‌به‌صرفه بودن در طول بحران هزینه‌های زندگی است.

زنی می رقصد
چنان برقص که میلیون ها نفر در حال تماشای آن هستند.
EPA-EFE/ADAM Vaughan

در دنیایی که بسیاری از تعاملات ما به صورت آنلاین اتفاق می افتد، جشنواره ها راه مهمی برای ارتباط مجدد و حضور با افراد دیگر هستند. تجربیاتی که با شرکت کنندگان همراه می شود ممکن است به طور تصادفی اتفاق بیفتد و شامل دوستی های جدید، یک عمل محبت آمیز تصادفی یا حتی فقط یک مکالمه بسیار معنادار باشد.

در طول کارم، من همچنین متوجه شده‌ام که اگرچه ممکن است افراد در ابتدا توسط یک ترکیب ستاره‌دار یا شهرت یک جشنواره به رویدادی جذب شوند، برای بسیاری، مهمترین تجربیات آنها دور از بزرگترین صحنه‌ها یا پوشش تلویزیونی اتفاق می‌افتد.

این نوع تجربیات آن چیزی نیست که معمولاً در پوشش رسانه ای جشنواره ها می بینید، اما جنبه ضروری تجربه برای کسانی است که در آن شرکت می کنند. و ممکن است یکی از اصلی‌ترین دلایلی باشد که چرا افرادی که جذابیت Glastonbury را نمی‌بینند باید عضویت را در نظر بگیرند – تا زمانی که می‌توانند بلیط بگیرند – و بتوانند فراتر از آن توالت‌ها را ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید