نقش های غیر متعارف و ضدفرهنگی دونالد ساترلند منعکس کننده سیاست چپ اوست


دونالد ساترلنداو که در 20 ژوئن در سن 88 سالگی درگذشت، تصور کمی از یک بازیگر کلاسیک خوش تیپ هالیوود بود. وقتی از مادرش پرسید که آیا به نظر می رسد، او پاسخ داد: “نه، اما چهره شما شخصیت زیادی دارد.”

او اجازه نداد ظاهر نامتعارفش او را منصرف کند، حتی اگر او را برای ایفای نقش در سینما رد کردند، با این جمله تند: «این نقش یک پسر همسایه را می‌طلبد. به نظر نمی رسد که در همسایگی کسی زندگی کرده باشید.

در هر صورت، ساترلند از ظاهرش به نفع خود استفاده کرد و شخصیت غیرمتعارف خود را به نقش‌های پرشمارش که شش دهه را در بر می‌گرفت، آورد. این نقش‌ها طیف وسیعی را نشان می‌داد، خاصیت کشسانی که او را تا حدودی یک آفتاب‌پرست می‌ساخت، البته یک فرد طعنه‌آمیز و ناسازگار. او از آن در یک سری از فیلم‌های ضد نظام و ضد فرهنگ استفاده کرد که بازتاب سیاست چپ او بود.

از اوایل دهه 1960 تا 2000، ساترلند در برخی از نمادین‌ترین و البته غیرمتعارف‌ترین فیلم‌های نیمه دوم قرن بیستم ظاهر شد. کسانی از ما که در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 به دنیا آمده اند، بزرگ شدن با ساترلند را به خاطر خواهند آورد. یادم می آید که او را در فیلم های جنگی مانند دوجین کثیف (1967) شخصیت های کلی (1970) و عقاب فرود آمد (1976).

در دوجین کثیف بود که ساترلند برای اولین بار مورد توجه بسیاری از تماشاگران سینما قرار گرفت، زمانی که در نقش یکی از مجرمان جامعه شناسی که برای یک ماموریت کماندویی انتحاری در طول جنگ جهانی دوم استخدام شده بود، قرار گرفت. شخصیت او تقریباً هیچ خطی نداشت تا اینکه رابرت آلدریچ کارگردان، که حتی نام او را نمی دانست، به ساترلند گفت که بازیگر دیگری را جایگزین کند و فریاد زد: “تو با گوش های بزرگ – این کار را بکن!”

و هنگامی که ساترلند خود را به عنوان “یک ژنرال آمریکایی معمولی، معمولی، روزمره و دوستدار خانه” نشان می دهد، با پیروی دقیق از دستورات افسر فرمانده خود نشان می دهد: “فقط آهسته بروید، احمقانه رفتار کنید و احمق به نظر برسید.”

نگرش آنارشیک ساترلند نسبت به سلسله مراتب نظامی با نقش او در رابرت آلتمن ادامه یافت M*A*S*Z در سال 1970. ممکن است این اولین فیلم ضد جنگ آن دوره نباشد (این افتخار نصیب دکتر استرنج لاو 1964 استنلی کوبریک می شود)، اما ممکن است یکی از خاطره انگیزترین ها باشد.

ساترلند به عنوان کاپیتان بنجامین فرانکلین “Hawkeye” پیرس جونیور، زن دانا و عاقل، یک پزشک رزمی در بیمارستان جراحی سیار ارتش در طول جنگ کره، کمک کرد تا این حمله با حجاب نازک به جنگ مدرن ویتنام به یک اثر هنری تبدیل شود. به عنوان کارشناس تاریخ ایالات متحده در مورد فیلم و اینکه چگونه می توان از فیلم برای مطالعه تاریخ استفاده کرد، من به طور مرتب از این فیلم در کلاس های خود استفاده می کنم.

سال بعد، در کلوتاو نقش محقق خصوصی جان کلوت را بازی کرد. در این نقش، ساترلند به راه اندازی اولین سه گانه پارانوئید از کارگردان آلن جی. پاکولا (نمای پارالکس و همه مردان رئیس جمهور دو مورد دیگر هستند)، که احساس فزاینده بی اعتمادی و بدگمانی نسبت به دولت را که نمونه ای از دولت ریچارد نیکسون بود، پیش بینی می کرد.

در صحنه این فیلم، او با همبازی جین فوندا آشنا شد و رابطه عاشقانه‌ای را آغاز کرد و آن‌ها تبدیل به زوج چپ‌گرای پیشرو آن دوران شدند. با هم در یک مستند درباره جنگ ویتنام ظاهر می شوند. در سال 2017، اسنادی توسط دولت ایالات متحده منتشر شد آشکار کرد ساترلند، یک کانادایی الاصل، از سال 1971 تا 1973 در “لیست مراقبت” آژانس امنیت ملی بود.

یک عمل دوم غنی

ساترلند در اواسط چهل سالگی ظاهری کوتاه داشت خانه حیوانات ملی لمپون (1978) به عنوان رمان نویس آکادمیک بدبین که فقط برای پرداخت اجاره بها در حین تکمیل یک کار بزرگ آموزش می دهد. در اینجا می‌بینیم که او روح M*A*S*H را هدایت می‌کند و دانش‌آموزانش را تشویق می‌کند تا قدم بردارند و باتوم را به نسل جدیدی از فعالان ضد فرهنگ می‌سپارند.

پایان معکوس فیلم فیلیپ کافمن در سال 1978 تهاجم بدن ربایان – یکی از آن معدود بازسازی‌هایی که مسلماً از نسخه اصلی پیشی می‌گیرد – با انحراف صورت فریاد ساترلند به یاد ماندنی می‌شود و او فاش می‌کند (هشدار اسپویل) که او نیز پس از تبدیل شدن به یک پاد سازگاری دیگر قربانی شده است – تکان‌دهنده‌تر به دلیل روشن و خاموش شدن مجموعه او هر چیزی بود جز.

مردی که مک پوشیده با چهره ای وحشت زده و تلخ.
ساترلند در تهاجم بدن ربایان (1978).
Pictorial Press Ltd / Alamy

در سال 1991، او نقش کوتاه دیگری را در نقش آقای ایکس، یک مخبر ناشناس دولتی در فیلم کارگردان معروف جناح چپ الیور استون بازی کرد. JFK، تلاشی برای کشف حقیقت پشت ترور جان اف کندی. ساترلند فقط در یک صحنه ظاهر می شود، اما این صحنه بسیار مهم است، جایی که او یک مونولوگ طولانی ارائه می کند که سیا، اف بی آی، لیندون بی. جانسون، مافیا و سرویس مخفی ایالات متحده را در یک توطئه بزرگ برای کشتن کندی به دلیل تمایل او به قتل می کند. عقب نشینی از جنگ ویتنام

در ادامه نقش‌های فعال سینمایی خود، بین سال‌های 2012 تا 2015 ساترلند، رئیس‌جمهور دیکتاتور کوریولان اسنو، آنتاگونیست اصلی فیلم را بازی کرد. بازی های گرسنگی فرانچایز فیلم او درخواست کرد در فیلم اصلی بازی کند زیرا در مضامین سیاسی آن شباهتی به فیلم ضدجنگ استنلی کوبریک Trails of Glory (1957) می دید. او نقش خود را فرصتی برای تشویق بینندگان جوان به سازماندهی برای تغییر می دانست.

یک فیلم از بقیه متمایز است، اما نه به خاطر سیاست های چپ آن. این فیلم محصول سال 1973 است الان نگاه نکن در سال 1973، مطالعه روانشناختی غم و اندوه ناشی از مرگ یک کودک. بازی ساترلند که در پس زمینه ونیز کلاستروفوبیک می گذرد، فیلم را به شاهکاری از ترسناک گوتیک تبدیل می کند که مانند بسیاری از اجراهای او، مدت ها پس از پخش تیتراژ بیننده را آزار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید