داستان دلخراش و در عین حال زیبا، مبارزات زندگی را در رزرو نشان می دهد


Fancy Dance فیلمی قدرتمند و آزاردهنده است. این فیلم که توسط بومیان آمریکایی نوشته، کارگردانی و بازی شده است، بینشی بی‌وقفه از زندگی در رز (رزرو) می‌دهد. نویسنده و کارگردان، اریکا ترمبلی (از ملت سنکا-کایوگا) از نشان دادن جنبه های تاریک تر چیزها، از جمله قتل های مکرر زنان بومی ابایی ندارد.

زندگی رز به خصوص برای خانم ها سخت است. دیده می شود که آنها از طریق رابطه جنسی، مواد مخدر، جنایات کوچک و آشوب عمومی زنده می مانند.

در منطقه رزرواسیون سرخپوستان سنکا-کایوگا در شمال شرقی اوکلاهاما، جکس (لیلی گلادستون)، خواهرش تاوی، و دختر تاوی، راکی ​​(ایزابل دیروی-اولسون) یک خانه مشترک دارند. اما قبل از شروع فیلم، تاوی ناپدید شد. بخشی از رمز و راز، بخشی سفر جاده ای، بخشی سفر فرهنگی، داستان تلاش های ناامیدانه جکس برای یافتن خواهرش و حفظ حضانت خواهرزاده اش را دنبال می کند.

با صحنه‌ای آرام در کنار رودخانه شروع می‌شود – جکس از یک فلزیاب برای یافتن چیزی ارزشمند استفاده می‌کند و راکی ​​طعمه رودخانه را جمع‌آوری می‌کند – وقتی یک مرد سفیدپوست در حال ماهیگیری را مشاهده می‌کنند، حال و هوا تغییر می‌کند. آنها بلافاصله و به طور غریزی در جنایت شریک می شوند.

جکس با درآوردن لباس و حمام کردن در نظر ماهیگیر حواس او را پرت می کند در حالی که راکی ​​کلیدهایش را پس می گیرد. آنها با هم کامیون او را می دزدند و به Rez Auto-Trader، Boo (Blayne Allen) می فروشند.

بو در رابطه با جرایم رزرواسیون، دریافت کالاهای دزدیده شده و قاچاق مواد مخدر کار می کند. جای تعجب نیست که جکس یک بار برای او کار کرده و قبلا محکومیت داشته است. پس از ناپدید شدن خواهرش، این سوابق جنایی است که به یک مامور حفاظت از کودکان سفید پوست اجازه می دهد تا راکی ​​را با خود ببرد تا او را تحت مراقبت پدربزرگ و مادربزرگ سفیدپوست نیمه بیگانه اش بگذارد.

رابطه نزدیک جکس و راکی، ماموریت مشترک آنها برای یافتن تاوی، و عزم آنها برای شرکت در یک پاوواوی ایالت اوکلاهما – جشن سالانه پر جنب و جوش فرهنگ های محلی که با نواختن طبل و رقص رهبری می شود – ستون فقرات این فیلم را فراهم می کند.

عناصر فرهنگ سنکا-کایوگا بدون مزاحمت معرفی می شوند و یک موضوع آموزشی برای مخاطبان غیر بومی ارائه می دهند.

برای مثال، راکی ​​به پدربزرگش توضیح می‌دهد که لباس‌های پاووا را رگالیا می‌گویند، نه لباس. این به این دلیل است که آنها معنای مقدس و معنوی دارند. کفش‌های باله دوران کودکی که توسط مادربزرگ سفید و خوش‌نیت او به راکی ​​داده شده است، نمی‌تواند جایگزین رگالیاهای او شود و راکی ​​از دست خواهد رفت. راکی به مادربزرگ ناتنی‌اش توضیح می‌دهد که پو واو، فقط رقصیدن نیست: «این راهی برای با هم بودن است، همه می‌آیند… مادرم کنار من می‌رقصد. این مثل یک رابطه یا چیزی است.

لحظه فرهنگی مشابهی زمانی رخ می دهد که راکی ​​اولین “ماه” (دوره) خود را می گیرد. جکس با ولخرجی او را به یک غذاخوری می برد و از او دعوت می کند تا هر چیزی را که می خواهد برای جشن ورودش به زنانگی سفارش دهد. پیشخدمت متحیر است و به طور اتفاقی می گوید که فکر نمی کند پریودها دلیلی برای جشن گرفتن باشد. برای جکس، اولین “ماه” راکی ​​نشانگر لحظه ای است که او مسئولیت های مقدس یک زن کایوگا را به عهده می گیرد. Fancy Dance با لمسی سبک، تفاوت ها و تفاوت های فرهنگی را روشن می کند.

گفتگو به راحتی بین انگلیسی و Cayuga (همیشه با زیرنویس) حرکت می کند. مانند بسیاری از زبان‌های بومی آمریکا، کایوگا نیز چنین است در معرض خطر انقراض است. امروزه کمتر از 100 سخنران مسلط وجود دارد. با این حال بازیگران Fancy Dance آن را یاد گرفته اند و زبان کایاگا اساس این فیلم است.

لحظه ای قدرتمند وجود دارد که راکی ​​بر وظایف مادرانه جکس در قبال او پافشاری می کند. او به جکس یادآوری می‌کند که کلمه عمه در کایوگا «مادر کوچک» است، بنابراین جکس باید تمام مسئولیت‌های مادر بودن را داشته باشد. جهان بینی و ارزش های فرهنگی کایوگا در زبان منتقل می شود.

اکشن به آرامی بین صحنه‌های آرام خانگی و برخوردهای تهدیدآمیز خشونت‌آمیز حرکت می‌کند. در یک نقطه، ما راکی ​​را می بینیم که با دقت شیشه پس انداز خود را می شمرد و برای تاوی گم شده رجالیایی می دوزد تا در رقص پاوواو مادر و دختر بپوشد. سپس جکس را دنبال می‌کنیم که داروی او را به کارگران اردوگاه نفت تحویل می‌دهد در حالی که او ناامیدانه تلاش می‌کند خواهرش را ردیابی کند. جکس که توسط پنج مرد تهدیدآمیز احاطه شده است، یک پوستر گم شده برای خواهرش در دست گرفته و بلافاصله جستجو می شود اما آسیبی ندیده است.

راکی و جکس بیرون
این فیلم شادی زیادی به ارمغان می آورد، حتی اگر به واقعیت دشوار یک زن بومی زندگی در یک رزرواسیون می پردازد.
Apple+

رودخانه باد (2017)، که همچنین به بررسی تراژدی جاری زنان بومی مفقود و کشته شده و برنده اسکار می پردازد. قاتلان ماه گل (2023)، هر دو خشونت زندگی رزرو شده را به تصویر می کشند. اما Fancy Dance متفاوت است. همه خشونت ها خارج از صفحه نمایش اتفاق می افتد و اجازه می دهد فرهنگ، انعطاف پذیری، شوخ طبعی و عشق در کانون توجه قرار گیرد.

قابل توجه است که Fancy Dance توسط بومیان آمریکا ساخته شده و موضوع مهم زنان بومی گم شده و کشته شده را روشن می کند.

در طول پاو واو، رقصیدن به یاد زنان بومی مفقود و کشته شده در دهه گذشته به یک اتفاق عادی تبدیل شده است. مؤسسه Sovereign Bodies که تحقیقاتی را در زمینه جنسیت و خشونت جنسی علیه مردم بومی انجام می دهد، پایگاه داده ای از موارد زنان بومی ناپدید و کشته شده را نگهداری می کند. تا سال 2022، دفتر امور هند تخمین می زند که تعداد کل وجود دارد 4200 پرونده های مفقودی و قتلی که حل نشده باقی مانده است.

در کمال تعجب، صحنه های پایانی Fancy Dance شادی بخش هستند. کوبیدن بر طبل، آواز خواندن و رنگ های رگال های چرخان تایید کننده چه چیزی است گلادستون خودش در مورد این فیلم گفت: «در جهانی که اغلب برای تفرقه بین ما طراحی شده است. از زبان ما، فرزندانمان، و برای بسیاری از بستگانمان، از خود زندگی. علیرغم همه چیز، ما اینجا هستیم… پس می رقصیم.»

دیدگاهتان را بنویسید