برخی از نهادهای عمومی «بیش از حد» به توصیه های حقوقی خارجی در مورد ادعاها اعتماد می کنند – آیریش تایمز



کمیسر اطلاعات گفته است که تعدادی از نهادهای عمومی هنگام پاسخگویی به درخواست‌های آزادی اطلاعات به توصیه‌های حقوقی خارجی بیش از حد متکی هستند.

گر دیرینگ گفت یک روند رو به رشد “ناراحت کننده” وجود دارد که در آن تعداد کمی از نهادها تصمیم گیری در مورد درخواست های آزادی اطلاعات را به مشاوران حقوقی خارجی برون سپاری می کنند.

آقای دیرینگ در گزارش سالانه خود در سال 2023 گفت که این روند می تواند به این معنی باشد که مردم نمی توانند به “بیشترین میزان ممکن” همانطور که در قانون آزادی اطلاعات آمده است به سوابق دسترسی داشته باشند.

او گفت: “من تعدادی از موارد را دیده ام که این عمل منجر به این شده است که یک نهاد عمومی از طیف گسترده ای از استثنائات برای رد درخواست FOI استفاده کند – که برخی از آنها در بهترین حالت جزئی بودند.”

آقای دیرینگ همچنین گفت که سال گذشته مجبور شد هشت اخطاریه رسمی به نهادهای عمومی بفرستد زیرا اطلاعات مورد نیاز برای بررسی تصمیم آنها در درخواست آزادی اطلاعات را ارائه نکردند.

چهار اخطار به شورای شهر کورک ارسال شد، هر کدام یک اخطار به سلامت کودکان ایرلند، نیروهای دفاعی، وزارت بهداشت و کالج ترینیتی دوبلین (TCD).

آقای دیرینگ گفت که به دلیل امتناع TCD از ارائه دسترسی به برخی سوابق مربوط به معاملات تجاری، به اقدام قانونی رسمی علیه TCD نزدیک شده است.

TCD به مدت چهار ماه از دسترسی امتناع کرد تا زمانی که کمیسر اعلام کرد که رسیدگی به دادگاه عالی را آغاز خواهد کرد، اندکی پس از آن دانشگاه گفت که توافق حاصل شده و درخواست تجدید نظر آن پس گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، حدود 37,437 درخواست آزادی اطلاعات در سال گذشته به نهادهای عمومی ارسال شده است که بیشترین تعداد درخواست از سال 2019، زمانی که 39,904 مورد دریافت شد، و دومین بالاترین درخواست از سال 2014 است.

بیشترین درخواست با 11748 درخواست توسط سازمان بهداشت و درمان و پس از آن وزارت حفاظت اجتماعی (2468) و توسلا (1333) قرار گرفته است.

کمیسر اطلاعات 665 درخواست برای بررسی تصمیمات اتخاذ شده توسط نهادهای عمومی تحت قانون آزادی اطلاعات در سال 2023 دریافت کرد که بیشتر آنها امتناع از دسترسی به سوابق بود.

آقای دیرینگ به صبح ایرلند رادیو RTÉ گفت که اکثر این موارد توسط کارکنان خدمات ملکی یا خدمات اجتماعی بسیار خوب رسیدگی می شد، اما تعدادی از ارگان ها اکنون به توصیه های حقوقی خارجی متکی هستند.

او گفت، در حالی که ممکن است برخی بپرسند چرا این مشکل است، مشکل، جدا از هزینه، این است که فرهنگ بین خدمات عمومی و خدمات خصوصی متفاوت است.

آقای دیرینگ گفت: مشاوران حقوقی بیرونی تمایل دارند معافیت‌های کلی را اعمال کنند، و اگرچه ممکن است استثناهای قانونی برای اطلاعاتی که نباید افشا شوند وجود داشته باشد، به نظر می‌رسد که سیاست “بیایید به هر چیزی که افشا می‌شود اعتراض کنیم” وجود دارد.

او گفت که اگر مقامات دولتی دلیل واقعی برای عدم انتشار برخی اطلاعات داشتند، باید آن استدلال را هدفمند بیان می کردند و به قوانین مربوطه استناد می کردند.

آقای دیرینگ افزود: «این تصور که اگر تمام اطلاعات ما منتشر شود، آسمان سقوط خواهد کرد، کار نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید