چگونه فناوری بلاک چین می تواند به جلوگیری از کار کودکان در زنجیره تامین جهانی کمک کند


اگر تلفنی که در جیب تان دارید یا غذای شکلاتی که از آن لذت می برید با کمک کار کودکان ساخته شده باشد، چه احساسی خواهید داشت؟ این ایده ممکن است شما را وحشت زده کند، اما حقیقت این است که کار کودک پشت تولید محصولات آشنای روزمره، از جمله وسایل الکترونیکی و مواد غذایی است.

به ویژه در صنایعی مانند استخراج کبالت و تولید کاکائو. و به عنوان اخیر تحقیق بی بی سی فاش شد، همچنین می‌توان آن را در زنجیره‌های تامین برندهای معروف لوازم آرایشی یافت.

اگرچه شرکت‌های بزرگ سعی می‌کنند سیاست‌های تحمل صفر را اجرا کنند، اما ممکن است ندانند که کار کودک یکی از ویژگی‌های فرآیندهای تولید پیچیده آنهاست. اما تحقیقات نشان می دهد که اینطور است بطور گسترده در زنجیره های تامین بین المللی آمارهای سازمان ملل از سال 2021 نشان می دهد که تعداد کودکان کار در جهان است حدود 160 میلیون.

پس چه می توان کرد؟ تلاش های مختلف برای رسیدگی به این مشکل، از جمله ممیزی ها، سیاست های بررسی دقیق و تلاش برای اطمینان از منبع یابی مسئولانه، هر چند با درجات مختلف موفقیت، انجام شده است.

یک راه حل بالقوه را می توان در یافت فناوری بلاک چین.

بلاک چین ها نوعی پایگاه داده دیجیتالی هستند که بیشتر در تراکنش های ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. این فناوری اساسا راهی برای ذخیره و به اشتراک گذاری اطلاعات در سراسر زنجیره های تامین جهانی است – مانند یک دفتر کل مجازی که تضمین می کند داده ها ایمن و شفاف هستند.

اما همچنین می‌توان از آن برای اطمینان از اینکه محصولات به‌صورت اخلاقی و بدون کار کودک ساخته می‌شوند، با ردیابی تراکنش‌ها استفاده کرد.

این کار به این صورت است: هر بار که محصولی استخراج یا استخراج می‌شود، بلافاصله یک شناسه دیجیتال به آن اختصاص داده می‌شود و داده‌های آن مانند گواهی تولد دیجیتال ثبت می‌شود. این اولین بخش از زنجیره است.

سپس، هر بار که محصول حمل یا پردازش می شود، یک “بلوک” جدید از اطلاعات به شناسه آن اضافه می شود. هر بلوک اضافی به تدریج زنجیره بلوکی را تشکیل می دهد – یک دنباله واضح از جایی که محصول بوده است و چه کاری با آن انجام شده است.

اگر شرکت های بزرگ به همه این اطلاعات دسترسی داشتند، شفافیت زنجیره تامین بود بسیار بهبود خواهد یافت. و از آنجایی که این فناوری سفر محصول را از ابتدا تا انتها ثبت می کند، پنهان کردن هر گونه شیوه غیراخلاقی – مانند کار کودکان – دشوار است.

همچنین شامل قراردادهای نوشته شده در کدهای برنامه (معروف به “قراردادهای هوشمند”) کمک می کند تا بررسی شود که آیا استانداردهای کار رعایت شده است یا خیر – شروع ممیزی یا ثبت اقدامات اخلاقی.

یک کشاورز کاکائو در محل کار.
کشاورزان کاکائو می توانند از شفافیت بیشتر در پرداخت سود ببرند.
Narong Khueankaew/Shutterstock

اگر اختلاف زنجیره تامین بین خریداران و فروشندگان وجود داشته باشد، بلاک چین یک دفتر کل دیجیتالی ارائه می دهد که اختلافات را حل می کند. کارگران همچنین می توانند از شناسه های دیجیتال امن استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که فقط افرادی که حق قانونی کار دارند استخدام می شوند و از کار کودکان جلوگیری می کنند.

مزیت دیگر ثبت امن همه پرداخت‌ها خواهد بود، به این معنی که کارگران حقوقی را که وعده داده بودند دریافت می‌کنند و شرکت‌هایی که منصفانه پرداخت نمی‌کنند می‌توانند پاسخگو باشند.

پشتیبانی فنی

اما مال من تحقیقات نشان می دهد که پیاده سازی فناوری بلاکچین تصمیم آسانی نخواهد بود. در حالی که می‌تواند به بهبود ردیابی و پاسخگویی کمک کند، شرکت‌های بزرگ ممکن است بتوانند آن را به شیوه‌هایی اتخاذ کنند که به نفع عملیات و شهرت آنها باشد. آنها می توانند قوانین و استانداردها را تنظیم کنند و تصمیم بگیرند که چه کسی به داده هایی که تولید می کنند دسترسی پیدا کند.

سیستم‌های بلاک چین بسته، بهره‌گیری از این فناوری را برای تامین‌کنندگان کوچک‌تر سخت‌تر می‌کند و به‌طور بالقوه به جای بهبود شرایط کار، قدرت بیشتری به شرکت‌های بزرگ می‌دهد.



بیشتر بخوانید:
ما معدنچیان بسیار می میریم شرایط وحشتناک و دستمزدهای ضعیف: زندگی معدنچیان کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو


علاوه بر این، در اقتصادهای در حال توسعه، بسیاری از کشاورزان و تامین کنندگان کوچک فاقد زیرساخت های تکنولوژیکی – مانند تلفن های هوشمند یا اتصالات اینترنتی قابل اعتماد – مورد نیاز برای پیاده سازی فناوری بلاک چین هستند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که یکی راه حل ممکن این اجازه می دهد تا تراکنش ها از طریق پیام های متنی ثبت شوند.

به این ترتیب می توان معاملات بین کشاورزان و خریداران را با استفاده از تلفن های همراه اولیه مستند کرد. اطلاعات مربوط به شماره شناسه کشاورز و مقدار کاکائو فروخته شده، به عنوان مثال، سپس به طور ایمن در بلاک چین (شاید از طریق یک برنامه یا صفحه وب) ثبت می شود و شفافیت را تضمین می کند.

چنین سیستمی به کشاورزان با دسترسی محدود به فناوری اجازه می‌دهد تا در معاملات ایمن و قابل اعتماد شرکت کنند – و در زنجیره‌های تامین منصفانه‌تر و پاسخگوتر شرکت کنند که میزان کار کودکان را در سراسر جهان کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید