چگونه زیبایی شناسی می تواند خلق و خو و شناخت را بهبود بخشد


سفینه فضایی شما از کنترل خارج می شود و به سیاره Arrakis برخورد می کنید مگر اینکه تقویت کننده های حرارتی را فعال کنید. کدام یک از دو دکمه زیر به شما کمک می کند تا بوسترها را به موقع روشن کنید؟ اگر طراح کابین خلبان دکمه را در سمت چپ یا راست نصب می کرد، شانس بیشتری برای زنده ماندن داشتید؟

نقشه های دکمه سفینه فضایی

دکمه های سفینه فضایی
ایرنه رپا/سازمان بین المللی استاندارد، CC BY-SA

اگر دکمه سمت چپ را انتخاب کردید، به شما تبریک می گویم! علم نشان می دهد که ممکن است به تازگی از فرود تصادف جان سالم به در برده باشید. اما چه چیزی در این دکمه ها وجود دارد که باعث می شود یک دکمه را بر دیگری انتخاب کنید؟

پاسخ کوتاه زیبایی است، با دکمه سمت چپ که از نظر زیبایی شناسی بیشتر از دکمه سمت راست است – باعث می شود سریعتر متوجه آن شویم. این ممکن است تعجب آور به نظر برسد. اما زیبایی برای ما مهمتر از آن چیزی است که تصور می کنیم. مانند شاعر جان کیتس آن را بگذار: «زیبایی حقیقت است، حقیقت زیبایی است. این تمام چیزی است که روی زمین می دانید و تمام چیزی است که باید بدانید.

اینکه چقدر چیزی را دوست داریم و چقدر آن را زیبا می‌دانیم، می‌تواند تأثیر متقاعدکننده‌ای بر تجربه و رفتار ما داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که وقتی چیزهای زیبا را می بینیم – چه یک شخص، یک نقاشی یا یک قوری – طیف وسیعی از اثرات مثبت را به آنها نسبت می دهیم. حقیقت، بی گناهی و بهره وری.

زیبایی از خواص گوناگون معشوق ناشی می شود. البته، در حالی که میزانی از ذهنیت در آنچه ما دوست داریم وجود دارد – ممکن است من چیزی را دوست داشته باشم که شما دوست ندارید – اما وقتی صحبت از زیبایی به میان می‌آید، ویژگی‌های ثابت‌شده‌ای وجود دارد که اهمیت دارند.

این ویژگی‌ها شامل ویژگی‌های خاصی از خود جسم، مانند تناسب، تقارن و انحنا، و همچنین رابطه بین شی و بیننده، از جمله میزان آشنایی است.

برای مثال، ما تمایل داریم معماری کلاسیک مانند پارتنون را به دلیل تناسبات جذاب آن دوست داشته باشیم (مانند نسبت طلایی) و ما تمایل به یافتن تصاویر داریم از نقوش آشنا زیباتر نسبت به غریبه ها

یک اصل پذیرفته شده عمومی برای حسابداری آنچه دوست داریم این است تئوری روانی پردازش: هر چه چیزی را راحت تر بفهمیم، آن را بیشتر دوست داریم.

زیبایی شناسی مهم است

اما چرا به زیبایی اهمیت می دهیم؟ چرا رویکرد سودگرایانه در پیش نگیرید و کارکرد را بیش از هر چیز دیگری در نظر نگیرید؟ به زبان ساده: زیبایی شناسی مهم است و در رفتار و ارائه ما نشان می دهد.

ما اطراف خود را با چیزهایی احاطه کرده ایم که دوست داریم، اشیایی که چشم را به خود جذب می کنند. از گالری های هنری دیدن می کنیم و به نقاشی های زیبا نگاه می کنیم. ما در خانه خود را با چیزهای خوب احاطه کرده ایم.

ما همچنین تمایل داریم در مورد چیزهایی که دوست داریم استقامت بیشتری داشته باشیم. یک مثال از این ریاضیات است که در آن معادله ای زیبا و زیبا وجود دارد به دست و پا گیر ارجحیت دارد. ما تمایل داریم فکر کنیم که چیزهای زیبا بهتر کار می کنند و یادگیری و استفاده آسان تر است. و گاهی اوقات حق با ماست—مثل زمانی که به سراغ یک مداد تراش ساده می رویم زیرا فکر می کنیم بهتر از یک طرح دست و پا چلفتی کار می کند.

اما زیبایی شناسی همچنین می تواند بر عملکرد در کارهایی که کارایی – سرعت و دقت – اهمیت دارد، تأثیر بگذارد. حتی زمانی که ما از آن آگاه نیستیم. در تحقیق خودم، من و همکارم از شرکت کنندگان در آزمایشگاه خود پرسیدیم برای پیدا کردن نمادها روی صفحه نمایش. پس از کنترل چندین متغیر – مانند پیچیدگی، برجسته بودن، آشنایی و مشخص بودن – متوجه شدیم که شرکت‌کنندگان آیکون‌های جذاب را سریع‌تر از همتایان کم‌جذاب‌تر خود مشاهده کردند.

اما این تنها زمانی بود که کار دشوار بود. یعنی زمانی که نمادها پیچیده، انتزاعی یا ناآشنا هستند، ترجیح واضحی برای اهداف زیبایی شناختی بیشتر وجود دارد. در مقابل، زمانی که نمادها از نظر بصری ساده، ملموس یا آشنا بودند، جذابیت زیبایی‌شناختی دیگر اهمیتی نداشت – کار از قبل به اندازه کافی آسان بود.

در شکل بالا، هر دو نماد تقویت کننده سفینه فضایی پیچیده هستند، اما نماد سمت چپ جذابیت زیبایی شناسی بیشتری دارد – و بنابراین دکمه سمت چپ بهتر است برای قرار دادن روی سفینه فضایی شما.

زیبایی شناسی می تواند بلوز را شکست دهد

فروشگاه ها اغلب با دقت موسیقی، اشیا و رایحه هایی را انتخاب می کنند که می تواند بر رفتار خرید ما تأثیر بگذارد. در مطالعه اخیر ماما نشان داده ایم که چگونه و چرا این کار می کند.

با گوش دادن به یک قطعه موسیقی شاد یا غمگین و خواندن فهرستی از جملات، شرکت کنندگان را در حالت مثبت یا منفی قرار می دهیم. سپس از آنها خواستیم که یک کار جستجوی زمان بندی شده را انجام دهند. تحقیقات قبلی نشان داده است که خلق و خوی منفی می تواند تاثیر منفی بگذارد عملکرد ما

افراد دارای خلق و خوی مثبت، آیکون های جذاب را راحت تر از آیکون های غیرجذاب پیدا کردند. با این حال، این مزیت نیز در شرکت کنندگان با خلق و خوی منفی ظاهر شد، اما کمی بعد. ما به این نتیجه رسیدیم که محرک‌های جذاب باید ذاتاً پاداش‌دهنده باشند، و جذابیت زیبایی‌شناختی به غلبه بر اثرات مضر خلق و خوی منفی بر عملکرد کمک می‌کند – یعنی جذابیت می‌تواند بلوز را شکست دهد.

افرادی که در یک گالری به نقاشی ها نگاه می کنند.
هنر می تواند خلق و خو را بهبود بخشد.
Phuong D. Nguyen/Shutterstock

به نظر می رسد خلق و خوی مثبت باعث می شود که ما تمایل بیشتری به انجام کارهای زیبا داشته باشیم. اما حتی در حالت منفی، اشیاء جذاب احتمالاً توجه را به خود جلب می کنند و بر رفتار تأثیر می گذارند – تا زمانی که به اندازه کافی در معرض آنها باشیم.

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد دوزهای کمی از روانگردان ها در یک محیط کنترل شده مانند یک کلینیک وجود دارد می تواند به درمان افسردگی کمک کند. چنین داروهایی معمولا تولید می کنند تجربه های شدید زیبایی – از نظر رنگ ها و شکل ها – و به ما کمک می کند با محیط اطراف خود احساس یکپارچگی بیشتری کنیم.

یک اثر کوچک اما قابل توجه

جذابیت زیبایی شناختی می تواند زمان واکنش شرکت کننده را تقریباً یک دهم ثانیه کاهش دهد. این ممکن است کوچک به نظر برسد، اما می‌تواند بسیار مهم باشد: وقتی با اتصال ضعیف وای‌فای یا سیگنال کند تلفن هوشمند 3G روبرو هستید، حتی چند میلی‌ثانیه در هر زمان صرفه‌جویی می‌شود.

رهبران و نوآوران رویایی مدت‌هاست که درک شهودی از اهمیت جذابیت زیبایی‌شناختی و سادگی در طراحی صنعتی داشته‌اند – شاید چیزی بیشتر از استیو جابز، بنیانگذار اپل، که تعهد به زیبایی شناسی و سادگی افسانه ای بودند

متأسفانه، به نظر می رسد که بسیاری از طراحان از شهود رویایی جابز پیروی نکرده اند. شاید داده های انباشته شده در نهایت آنها را متقاعد کند که طراحی تأثیر مهمی بر عملکرد دارد.

دفعه بعد که در حال طراحی یک برنامه تلفن همراه مخرب یا حتی یک مرکز کنترل برای سفینه فضایی خود هستید، به یاد داشته باشید که زیبایی و زیبایی چقدر مهم است – ممکن است شما را از فرود اضطراری نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید