زندگی جنسی جذاب حشرات


برخی از حشرات دارای آلت تناسلی قابل جدا شدن هستند، برخی دیگر اسپرم هایی تولید می کنند که 20 برابر اندازه بدن خودشان است. برخی دیگر با تجهیزات ویژه ای تکامل یافته اند که به آنها کمک می کند رقبا را از جفت بالقوه جدا کنند. حشرات می توانند خزنده، بی تفاوت یا قاتل باشند – اما هستند به ندرت گنگ.

این سوسک گوزن نر نر – بزرگترین سوسک در اروپا دارای آرواره های بزرگی است که به عنوان شاخ شناخته می شوند و برای جدا کردن جفت های جفت گیری طراحی شده اند. این رفتار در سوسک‌های متعددی دیده می‌شود، با شاخ‌هایی با اشکال مختلف که برای منحرف کردن نرها از ماده‌ها تکامل یافته‌اند. این سوسک کرگدن ژاپنی دارای یک شاخ چنگال مانند شاخ ها همچنین در جنگ برای مبارزه با سایر نرها برای دسترسی به ماده ها مورد استفاده قرار می گیرند.

یک سوسک سیاه با یک شاخ چنگال شکل
سوسک کرگدن ژاپنی شاخ بدی دارد.
مارک براندون / شاتر استوک

در بسیاری از این گونه‌ها، نرهای کوچک‌تر هیچ شانسی برای برنده شدن در مبارزه ندارند، بنابراین در عوض تاکتیک‌های جفت‌گیری یواشکی را توسعه داده‌اند. آن‌ها منتظر می‌مانند تا نرها دعوا کنند، سپس یواشکی می‌آیند و در حالی که حواس نرها پرت می‌شوند، با ماده جفت می‌کنند. سوسک های سرگین نر کوچک از کنار نرهای بزرگ عبور کنید که از ورودی تونل های حاوی ماده ها محافظت می کنند و گذرگاه های مخفی را برای یافتن ماده های زیرزمینی حفر می کنند در حالی که نرهای بزرگتر پشت خود را برگردانده اند.

مسابقه اسپرم

علاوه بر رقابت های فیزیکی بین نرها، رقابت برای بارور کردن تخمک نیز بین اسپرم ها رخ می دهد. در قلمرو حیوانات، ماده ها به ندرت به شریک زندگی خود وفادار هستند، بنابراین احتمالاً اسپرم تعداد معینی از نرها در دستگاه تناسلی زنان وجود دارد. مردان راه‌های مختلفی را برای مقابله با این موضوع ایجاد کرده‌اند، مانند تولید اسپرم بزرگ. اسپرم مگس میوهوقتی باز شود تقریباً 6 سانتی متر طول دارد، تقریباً 20 برابر اندازه مگس.

اما شاید غیرمعمول ترین روش برنده شدن در مسابقه اسپرم در اودونا دیده شود.سنجاقک و سنجاقک) که تکامل یافته اند آلت تناسلی آراسته. آنها با قلاب‌ها و شلاق‌هایی همراه هستند تا اسپرم مردان رقیب را از جای خود خارج کنند و اسپرم خود مرد را در گوشه‌های دور دستگاه تناسلی زنان، دور از سایر آلت‌های تناسلی مردانه قرار دهند.

و فقط مردان نیستند که آلت تناسلی پیچیده دارند. حشرات ماده غار در برزیل برای دسترسی به نرها با هم رقابت می کنند. حشرات دارای اندام تناسلی معکوس جنسی هستند، جایی که نرها دارای یک دهانه و ماده ها دارای اندام نعوظ تیز هستند. زن از “آلت تناسلی” خود استفاده می کند برای مکیدن اسپرم مرد و او حتی می تواند تصمیم بگیرد که کدام یک از آنها دو محفظه در بدنش برای ذخیره اسپرم. تصور می‌شود که این رفتار به‌عنوان سازگاری با عرضه محدود غذا تکامل یافته است، زیرا ماده‌ها با خوردن مایع منی به‌دست‌آمده در طول جفت‌گیری انرژی به دست می‌آورند که می‌تواند تا 70 ساعت طول بکشد.

پروانه‌ها فقط چند هفته عمر می‌کنند، بنابراین اگر نرها قصد تولید نسل دارند، نمی‌توانند در اطراف آویزان شوند. به جز بعضی ها. بسیاری از پروانه ها به محض اینکه به بلوغ جنسی می رسند از گل داودی خود بیرون می آیند. بنابراین، در برخی از گونه ها، نرها چند روز قبل از ماده ها ظاهر می شوند، سپس می نشینند و منتظر می مانند و در اسرع وقت با ماده ها جفت می کنند.

رفتار آزاردهنده تری در مشاهده می شود ساس. نرها به سادگی شکم ماده را سوراخ می کنند، سپس اسپرم را از طریق زخم به داخل حفره شکمی او تزریق می کنند. از آنجایی که حشرات دارای سیستم گردش خون باز و بدون عروق و ورید هستند، اسپرم می تواند به راحتی از حفره شکم به تخمدان ها برای لقاح مهاجرت کند.

نمای نزدیک از ساس در زمینه سفید.
ساس های نر روشی بی رحمانه برای جفت گیری دارند.
TinoFotografie/Shutterstock

آدمخواری جنسی

احتمالاً مشهورترین رفتار جنسی حشرات مربوط به آخوندک نمازگزار است زن سرش را گاز می گیرد شریک زندگی او در حین یا بعد از رابطه جنسی، مواد مغذی را برای خود و فرزندانش به دست می آورد. این رفتار تعداد را افزایش می دهد تخمک هایی که نرها بارور می کنند. دانشمندان اخیراً دریافته اند نرها نیز به ماده ها حمله می کنند. آنها ماده ها را نمی خورند، اما گاهی اوقات آنها را به شدت زخمی می کنند. نرهایی که در دعوا با ماده ها پیروز می شوند، بیشتر به جفت گیری ادامه می دهند تا اینکه صرفاً خورده شوند.

کمربند عفت

بسیاری از حشرات نر فقط یک بار موفق به جفت گیری می شوند، حتی زمانی که شریک زندگی آنها را نخورد. مثلاً زنبورهای نر با چنان نیروی انفجاری انزال می‌کنند که هست آنقدر بلند که مردم بشنوند. این تضمین می کند که اسپرم به ماده منتقل می شود، اما مرد را فلج می کند و او را می کشد. بنابراین مردان باید از سوء استفاده های خود نهایت استفاده را ببرند.

یکی از راه‌های جلوگیری از جفت‌گیری نرهای دیگر با ماده، ایجاد یک پلاگ جفت‌کننده است – چیزی که مانع از وارد کردن اسپرم‌های نر دیگر به داخل ماده برای بارور کردن تخمک‌هایش می‌شود. این عنکبوت کوتوله اروپایی با ترشح مایعی در حین جفت‌گیری یک پلاگ تولید می‌کند که با گذشت زمان سخت می‌شود. محققان دریافتند که کوپلینگ‌های طولانی‌تر منجر به پلاگ‌های بزرگ‌تر می‌شود که جدا کردن آنها از سایر مردان دشوارتر است.

برای اطمینان از اینکه هیچ کس دیگری با ماده او پس از مرگ او جفت نمی گیرد، عنکبوت گوی نر یک پلاگ جفت گیری شدید ایجاد کرده است. او دارد آلت متحرک که پس از اتمام جفت در ماده باقی می ماند. اگرچه معمول است که نوک آلت تناسلی عنکبوت در داخل ماده شکسته می شود و از ورود نرهای دیگر جلوگیری می کند، آلت تناسلی جداشدنی عنکبوت تار گوی عملکرد اضافی ادامه دادن به انتقال اسپرم به خودی خود – برای بیش از 20 دقیقه – افزایش جفت گیری را دارد. موفقیت

بنابراین می بینید که حشرات واقعا شگفت انگیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید