«تفلون» مارک روته، نخست وزیر بازنشسته هلند، دبیرکل بعدی ناتو است.


مارک روته، نخست وزیر مستعفی هلند خواهد بود دبیر کل بعدی ناتو زمانی که ینس استولتنبرگ در پاییز بازنشسته می شود. کاندیداتوری روته توسط تمام 32 کشور عضو، اخیراً مجارستان و اسلواکی که حمایت خود را در 18 ژوئن تأیید کردند، حمایت شد. کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی – آخرین رقیب روته برای این پست – در 20 ژوئن از نامزدی خود انصراف داد. دوره ریاست استولتنبرگ قرار است در 2 اکتبر به پایان برسد.

روته طولانی ترین نخست وزیری در تاریخ هلند است که از سال 2010 این سمت را برعهده داشته است. او در حالی که ناتو با چالش های متعددی مواجه است، پست جدید خود را بر عهده خواهد گرفت. جنگ در اوکراین و جاه طلبی های فزاینده چین در سیاست بین الملل دو موضوع فوری در فهرست او خواهند بود.

اما او همچنین از نیاز به رسیدگی به ظهور جنبش های ملی گرایانه و پوپولیستی در کشورهای عضو ناتو که وحدت داخلی سازمان او را زیر سوال می برد، آگاه خواهد بود. یکی دیگر از چالش‌های مهم دیگر می‌تواند با انتخاب احتمالی دونالد ترامپ برای دور دوم به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تنها یک ماه پس از دوره ریاست‌جمهوری با او روبرو شود.

بنابراین، بر اساس 14 سال هدایت سیاست هلند در بحران های مختلف، چه انتظاری می توانیم از روته به عنوان رئیس ناتو داشته باشیم؟ نگاهی دقیق تر به سوابق او نشان می دهد که او در موقعیت خوبی برای مقابله با تهدیدهای خارجی و داخلی برای انسجام ناتو قرار دارد.

در مورد چالش بالقوه ناتو از انتخابات ایالات متحده، روته به عنوان یک تصویر معرفی شده است “زمزمه ترامپ” او به طور گسترده به عنوان یکی از معدود رهبران سیاسی که قادر به برخورد با رئیس جمهور سابق (و احتمالی آینده) ایالات متحده است، دیده می شود. به عنوان مثال، در نشست سران ناتو در سال 2018، روته موفق شد با ترامپ تعامل کند برای کاهش تنش ها بر سر هزینه های دفاعی، نشان دهنده توانایی او در مدیریت سبک غیرقابل پیش بینی رئیس جمهور سابق است.

بر خلاف ترامپ، روته از زمان حمله روسیه در سال 2022 حامی صریح اوکراین بوده است. رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی اغلب با او تماس می گیرد. “مارک دوست من”.

اما اوکراین به کنار، 14 سال در راس سیاست هلند به روته یک پایه محکم در مدیریت بحران، به ویژه در اتحادیه اروپا، جایی که او صدای قوی ای داشت، داده است. در طول بحران منطقه یورو در سال 2010، او به شدت از اقدامات ریاضتی و اصلاحات اقتصادی در جنوب اروپا که به سختی ضربه خورده بود حمایت کرد و به عنوان یک مذاکره کننده سرسخت و گاه سرسخت شهرت پیدا کرد.

اخیراً در طول چندین بحران در اتحادیه اروپا وضعیت “معامله ساز” را به دست آورده است. به عنوان مثال، روته نقش مهمی در شکل‌دهی سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه اروپا ایفا کرده است، به ویژه با توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در سال 2016 با هدف محدود کردن مهاجرت از طریق ترکیه به اروپا. در سال 2023، او به طور مشترک یک را آغاز کرد چنین توافقی بین اتحادیه اروپا و تونس به همراه کمیسر اروپایی اورسولا فون در لاین و جورجیا ملونی ایتالیایی.

سیاست اجماع

سبک رهبری روته اغلب توسط روزنامه نگاران و همکارانش توصیف می شود “عمل گرا”. خود روته در طی یک سخنرانی معروف در سال 2013 به این تصویر کمک کرد که در آن عمدا خود را به عنوان یک سیاستمدار بدون چشم انداز به تصویر کشید و گفت که “بینایی مانند فیلی است که دید را مسدود می کند”. به گفته روته، چشم اندازهای بزرگ مانع مدیریت عملی و کاربردی می شود.

مارک روته و ولودیمیر زلنسکی در یادبود کودکانی که در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین در جریان بازدید مشترک خود از خارکف، شمال شرقی اوکراین، 1 مارس 2024 جان باختند، تاج گل گذاشتند.
رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی اغلب از روته به عنوان “دوست من مارک” یاد می کند.
EPA-EFE/ سرگئی کوزلوف

در عوض، سیاست هلند به عنوان شناخته شد “سیاست اقامت”. مشخصه نظام سیاسی سیاست چند حزبی و دولت‌های ائتلافی است – حزب خلق برای آزادی و دموکراسی روته (VVD) بخشی از دولت‌های ائتلافی مختلف در دوران نخست‌وزیری او بوده است، با شرکای مختلفی مانند حزب آزادی پوپولیست راست‌گرای گیرت ویلدرز. حزب کارگر و از سال 2017 با CDA دموکرات مسیحی، دموکرات های مترقی 66 و اتحادیه مسیحی محافظه کار.

اما در سیاست هلند، تشکیل یک ائتلاف چند حزبی تنها آغاز راه است. اگرچه دولت روته توسط اکثریت مجلس نمایندگان حمایت شد.مجلس نمایندگانروته همیشه نمی توانست روی حمایت اکثریت سنا حساب کند (اتاق اول). بنابراین، برای اجرای این قانون، او مجبور شد با احزاب مختلف اپوزیسیون مانند سبزها و حزب کوچک محافظه‌کار اصلاح‌شده سیاسی (SGP) در مورد پیشنهادات سیاسی اصلی به توافق برسد.

روته همچنین همواره بر حمایت شرکای اجتماعی مختلف از جمله انجمن های کارفرمایان، اتحادیه های کارگری و سایر گروه های ذینفع متکی بوده است. دولت های او به این شهرت دارند سیاست قرارداد (“سیاست رضایت”) که در آن توافقات سیاسی شامل ائتلاف های گسترده از ذینفعان، به عنوان مثال در مورد موضوعاتی مانند آب و هوا، انرژی و حقوق بازنشستگی حاصل می شود.

توانایی عمل‌گرایانه او برای ایجاد و حفظ ائتلاف‌ها در چنین چشم‌اندازی که از نظر سیاسی پراکنده است، اغلب از ویژگی‌های رهبری او در نظر گرفته می‌شود. پراگماتیسم روته به آغاز دوره ای کمک کرد چند بحرانیجایی که دولت او مجبور بود با مشکلات یکی پس از دیگری برخورد کند، برخی از آنها همپوشانی دارند، از جمله بحران پناهندگان در اروپا، کووید و جنگ در اوکراین.

“مارک تفلون”

علیرغم تمایل او به کار در سراسر طیف سیاسی، او گاهی به دلیل عدم شفافیت و اولویت دادن به مزایای استراتژیک بر پاسخگویی دموکراتیک مورد انتقاد قرار گرفته است.

به طور قابل توجهی، سه دولت از چهار دولت روته قبل از پایان دوره خود سقوط کردند. اما او همچنین به عنوان یک بازمانده سیاسی شهرت پیدا کرده است و نام مستعار او نیز همینطور است “مارک تفلون”. لازم به ذکر است که بقای وی گاه به قیمت برخی از اعضای کابینه وی تمام می شود چندین وزیر مجبور شدند پس از بحران های سیاسی استعفا داد.

با روته، ناتو دبیرکلی با سالها تجربه در سیاست های ائتلافی دریافت می کند که هنر مذاکره و سازش را درک می کند. این می تواند یک مهارت مهم در اتحاد نظامی با 32 کشور عضو باشد. او همچنین دارای تجربه ثابت شده در مدیریت بحران در طول بحران های ملی و اروپایی است.

در حالی که ناتو در واکنش به تهاجم به اوکراین و افزایش ناسیونالیسم و ​​تغییر قدرت جهانی با چالش‌های عمده‌ای مواجه است، تجربه روته در مدیریت بحران ممکن است به او درس‌های مهمی در مورد چگونگی برخورد با مشکلات و اطمینان از پاسخی کارآمد داده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید