کرملین رزمایش تسلیحات هسته ای را به عنوان هشداری به متحدان اوکراین اعلام کرد


این اقدام پس از تبادل تند پیام ها با مقامات ارشد غربی صورت می گیرد که مسکو آنها را “تهدید تحریک آمیز” توصیف کرد.

تبلیغات

تنها چند روز پس از واکنش خشمگین کرملین به اظهارات مقامات ارشد غربی درباره جنگ اوکراین، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که قصد دارد تمرینات نظامی شبیه سازی استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی برگزار کند.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این رزمایش در پاسخ به «اظهارات و تهدیدهای تحریک‌آمیز برخی مقامات غربی علیه فدراسیون روسیه» برگزار می‌شود.

بر اساس این بیانیه، این رزمایش با هدف “افزایش آمادگی نیروهای هسته ای غیراستراتژیک برای انجام وظایف رزمی” انجام می شود و به دستور رئیس جمهور ولادیمیر پوتین انجام می شود. یگان های موشکی منطقه نظامی جنوبی و همچنین نیروی هوایی و نیروی دریایی روسیه قرار است در این مانور شرکت کنند.

روسیه برای اولین بار علناً رزمایش هایی را که شامل تسلیحات هسته ای تاکتیکی است، اعلام کرده است، اگرچه نیروهای هسته ای راهبردی این کشور تمرینات منظمی را انجام می دهند.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی نسبت به کلاهک‌های عظیمی که موشک‌های بالستیک را برای نابودی کل شهرها مسلح می‌کنند، قدرت کمتری دارند.

در عوض، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی شامل بمب‌های هوایی، کلاهک‌های موشکی کوتاه‌برد و مهمات توپخانه است و برای استفاده در میدان نبرد در نظر گرفته شده‌اند.

روسیه دارای بزرگترین زرادخانه هسته ای جهان است که اکثریت قریب به اتفاق آن را از اتحاد جماهیر شوروی به ارث برده است.

از زمان آغاز تهاجم تمام‌مقیاس روسیه به اوکراین در فوریه 2022، مسکو بارها تهدید کرده است که از تسلیحات هسته‌ای علیه دشمنان خود استفاده می‌کند – اولین بار در جهان از زمان بمباران هیروشیما و ناکازاکی توسط ایالات متحده در اوت 1945.

پیام غرب؟

این اعلامیه مانند هشداری به متحدان غربی اوکراین در مورد دخالت عمیق تر در جنگ بیش از دو ساله به نظر می رسید.

برخی از شرکای غربی اوکراین قبلاً نسبت به تشدید جنگ ابراز نگرانی کرده بودند، زیرا این نگرانی ممکن است به اوکراین سرایت کند و به درگیری بین ناتو و روسیه منجر شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته بار دیگر تاکید کرد که اعزام نیرو به اوکراین را رد نمی کند و دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفت که نیروهای کی یف می توانند از سلاح های دوربرد بریتانیا برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کنند.

کرملین این اظهارات را خطرناک خواند که باعث افزایش تنش بین روسیه و ناتو می شود. جنگ در حال حاضر به طور قابل توجهی روابط بین مسکو و غرب را تشدید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید