روسیه کشورهای “دشمن” بالتیک را مسئول شکاف در روابط می داند


مسکو قول داد به آنچه که اقدامات تقابلی لیتوانی، لتونی و استونی می‌خواند با اقدامات نامتقارن پاسخ دهد.

تبلیغات

روسیه کشورهای بالتیک را به دلیل قطع بیشتر روابط با این کشور به “خصومت” متهم کرده است.

ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت: به دلیل خط خصمانه آشکار ویلنیوس، ریگا و تالین، تمامی روابط بین دولتی، بین بخشی، منطقه ای و صنعتی با روسیه قطع شده است.

او هشدار داد که مسکو با اقدامات نامتقارن پاسخ خواهد داد، اما مشخص نکرد که کشورهای بالتیک دقیقا چه کاری انجام داده اند.

زاخاروف تصریح کرد: ما همچنین به اقدامات خصمانه کشورهای بالتیک با اقدامات نامتقارن پاسخ خواهیم داد، در درجه اول در حوزه اقتصادی و ترانزیتی.

تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در سال 2022 منجر به افزایش شدید تنش ها در داخل و اطراف کشورهای بالتیک شده است.

سه ایالت کوچک در مرز شرقی اتحادیه اروپا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 توسط اتحاد جماهیر شوروی اشغال شده بودند. اکنون آنها می ترسند که کرملین رویزیونیست بتواند امنیت و استقلال آنها را تهدید کند.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر سابق روسیه، سال گذشته اعلام کرد که کشورهای بالتیک متعلق به روسیه است و گفت که آنها با حمله مسکو به اوکراین “خود را لکه دار کرده اند”.

هفته گذشته تالین و ویلنیوس روسیه را به دخالت در ناوبری هوایی در منطقه متهم کردند.

ناتو روز پنجشنبه زنگ خطر را درباره جنگ “ترکیبی” مسکو در منطقه و در کل اروپا به صدا درآورد.

این سازمان به «تشدید کارزار» «اطلاعات نادرست، خرابکاری، اعمال خشونت آمیز، مداخله سایبری و الکترونیکی… و سایر عملیات ترکیبی» علیه اعضای ائتلاف نظامی 32 کشوری اشاره کرد.

مارگوس تساهکنا، وزیر امور خارجه استونی در ماه سپتامبر به طور انحصاری به یورونیوز گفت که اونگراندر مورد حملات هیبریدی احتمالی از روسیه.

روسیه در فوریه خواستار کایا کالاس نخست وزیر استونی، وزیر فرهنگ لیتوانی و اعضای پارلمان لتونی برای تخریب بناهای تاریخی دوران شوروی در کشورهایشان شد.

حامیان این اقدامات می گویند که آنها یادآوری دردناکی از اشغال شوروی هستند و باید در همبستگی با کی یف در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین، معکوس شوند.

منتقدان می گویند که آنها به مسکو یک پیروزی تبلیغاتی می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید