مقام ارشد سازمان ملل: شمال غزه در قحطی “تمام” است


مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) گفت قحطی در شمال غزه ممکن است به جنوب نیز سرایت کند.

تبلیغات

به گفته سیندی مک کین، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP)، شمال غزه در حال تجربه قحطی “تمام مقیاس” است.

او در مصاحبه‌ای با NBC که شنبه پخش شد، گفت: «هر وقت درگیری‌هایی از این دست دارید، وقتی احساسات بالا می‌رود و اتفاقات در جنگ رخ می‌دهد، گرسنگی اتفاق می‌افتد.

“آنچه می توانم برای شما توضیح دهم این است که قحطی در شمال وجود دارد – قحطی کامل.”

مک کین هشدار داد که گرسنگی دسته جمعی در حال حرکت به سمت جنوب است، جایی که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت غزه از جنگ بین اسرائیل و حماس فرار کرده اند.

از اواسط ماه مارس، سازمان ملل اعلام کرده است که شمال غزه به وضعیت قحطی “نزدیکتر” شده است، اگرچه این سازمان هنوز رسما اعلام نکرده است که این کار آغاز شده است.

دیده بان حقوق بشر اخیرا گزارش داد که این کودکان بودند در حال مرگ از عوارض مربوط به قحطی در غزه، ادعا می کند که اسرائیل از قحطی به عنوان “سلاح جنگ” استفاده می کند – جنایت جنگی بر اساس قوانین بین المللی.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در ماه مارس گفت که اسرائیل به عنوان یک سلاح جنگی “گرسنگی را تحریک می کند”.

مقامات اسرائیلی این اتهامات را رد کردند.

مک کین، مدیر برنامه جهانی غذا، به کمبود شدید مواد غذایی و ناامنی غذایی در شمال غزه اشاره کرد و گفت که مردم به “آب، بهداشت، دارو” نیاز دارند.

او گفت WFP “وحشت واقعی” را روی زمین دیده است که “مشاهده و شنیدن آن بسیار دشوار است”.

یک مقام ارشد سازمان ملل خواستار آتش‌بس به عنوان راهی برای تغذیه مردم “بسیار سریعتر” شد.

بحث بر سر علت ناامنی غذایی

اسرائیل بارها به ممانعت از رسیدن کمک‌ها به شمال غزه متهم شده است، اگرچه گروه‌های امدادی گفته‌اند که تعداد کامیون‌های عبوری از ماه مه افزایش یافته است.

کاروان های امدادی حامل اقلام حیاتی نیز حضور داشتند بر اساس گزارش ها توسط نیروهای اسرائیلی تیراندازی شد، در حالی که دیگران توسط اوباش ناامید و باندهای جنایتکار غارت شدند.

گروه غیرانتفاعی آمریکایی World Central Kitchen پس از کشته شدن هفت تن از کارکنانش در حمله هوایی اسرائیل در ماه آوریل، روز دوشنبه بازگشایی شد. او بیش از 43 میلیون وعده غذایی را در سراسر غزه توزیع کرد.

اسرائیل چنین ادعاهایی را رد کرد. در عوض، او سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی را مسئول مشکلات و تاخیرهای لجستیکی دانست.

روز چهارشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، خواست تا کمک های بیشتری به غزه ارائه کند، در حالی که سازمان های بین المللی ادعا می کنند که تنها بخشی از کمک های مورد نیاز به غزه می رسد.

در اوایل این هفته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، پیشرفت تدریجی در شمال نوار غزه در جلوگیری از «قحطی کاملاً قابل پیشگیری» حاصل شده است.

وی از جامعه بین المللی خواست تا “هر کاری که ممکن است” برای جلوگیری از این بحران انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید