واقعاً جاده‌ها چه می‌کنند – و چرا برای موسیقی زنده ضروری هستند


تابستان امسال، میلیون ها طرفدار در یک فستیوال موسیقی بریتانیا شرکت خواهند کرد تا هنرمندان مورد علاقه خود را اجرا کنند. اگر شما یکی از آن‌ها هستید، وقتی بین اجراها منتظر می‌مانید یا شاهد نقص فنی روی صحنه هستید، ممکن است متوجه حضور همه‌جانبه کارگرانی شوید که به نوازندگان کمک می‌کنند تا همه این کارها را انجام دهند – که معمولاً به آنها «مسافر» می‌گویند.

هر چند که او بارها به عنوان “قهرمانان گمنام” از موسیقی زنده، آهنگ های متعددی که آنها را ساخته است موضوع غزلو کمپین هایی برای کمک به آنها در طول یک بیماری همه گیر کوویدمسافران دارند به ندرت اتفاق می افتد جلب توجه کند آنچه آنها در واقع انجام می دهند.

من اخیراً کتابی در مورد جاده‌ها نوشتم با عنوان خدمه جاده: موسیقی زنده و تور که زندگی کاری و زندگی روزمره آنها را در تور بررسی می کند.

Roadies کارگران ضروری در اجرای رویدادهای موسیقی زنده و تورهای کنسرت هستند. آنها بسیار بیشتر از “جنایتکاران” هستند که پرونده ها و تجهیزات سفر را به داخل و خارج از مکان ها و جشنواره ها قاچاق می کنند. Roadies به طور مستقیم مسئول عناصر ضروری یک کنسرت مانند کیفیت صدا و اجرای ساز هستند. آنها اطمینان می‌دهند که همه جنبه‌ها برای ارائه موفقیت‌آمیز موسیقی زنده به مخاطب، و همچنین در دسترس بودن برای عیب‌یابی در صورت بروز مشکل در دسترس هستند.

بین کنسرت‌ها، آن‌ها فرآیند پیچیده تور را هماهنگ می‌کنند و در آن شرکت می‌کنند – انتقال همه افراد و تجهیزات درگیر در رویداد کنسرت به شهرها و جشنواره‌های موسیقی. Roadies همچنین نقش مهمی در زندگی روزمره نوازندگان تور ایفا می کند.

اما به راستی یک جاده ای چیست؟ در عین حال عمومی و مبهم، این اصطلاح نشان می دهد که نقش آنها با حضور در تور (“در جاده”) ارتباط دارد. با این حال، چیز زیادی در مورد ویژگی های کار آنها و اینکه دقیقاً چه کاری انجام می دهند تا یک کنسرت را زنده کنند، فاش نمی کند. در واقع Roadies کارگران بسیار متخصصی هستند که هر کدام نقش خاصی در روند موسیقی زنده دارند.

یکی از جنبه‌های کلیدی درک اینکه جاده‌ها چه کسانی هستند و چه کاری انجام می‌دهند، با ماهیت جمعی آن‌ها ارتباط دارد. هر مسافر بخشی از یک گروه بزرگتر است که به عنوان خدمه جاده شناخته می شود و هر کدام تخصص خاص خود را دارند. اندازه خدمه بر اساس مقیاس تور و نیازهای نوازندگان تعیین می شود، اما معمولاً شامل موارد زیر است: مدیر تور، مدیر تولید، تکنسین های ساز، مهندس مانیتور، مهندس جلوی خانه، تکنسین روشنایی، و کارکنان فروش (معروف به عنوان “کالا”).

تیلور سویفت روی صحنه
تورهای بزرگی مانند تور تیلور سوئیفت Eras به خدمه عظیمی از مسافران نیاز دارند.
EFE/Miguel A. Lopez

نقش های بیشتر را می توان در خود فضای کنسرت دید. به عنوان مثال، تکنسین های گیتار به تنظیم و نگهداری کلی گیتار و تجهیزات مربوطه رسیدگی می کنند و به خواسته های گیتاریست های روی صحنه رسیدگی می کنند. تکنسین های گیتار و سایر سازها معمولاً در فاصله بین اجراها روی صحنه هستند. مهندس مانیتور مسئول میکس صدایی است که نوازندگان در حین اجرای زنده می شنوند و در طول نمایش از کنار صحنه کار می کند.

مهندس جلوی خانه – که معمولاً در یک منطقه تعیین شده در وسط جمعیت کار می کند – صدایی را که مخاطبان در طول یک رویداد موسیقی زنده می شنوند، ترکیب و کنترل می کند. در پشت صحنه، مدیران تور ساعت‌های طولانی کار می‌کنند و طیف وسیعی از وظایف از جمله بودجه‌بندی، برقراری ارتباط با مروجین و اطمینان از اینکه نوازندگان در زمان مناسب در جایی هستند که باید باشند را انجام می‌دهند.

این نقش های تخصصی و اهمیت آنها برای موسیقی زنده در مراسم مختلف جوایز برجسته می شود. به عنوان مثال، سالانه جوایز TPi با انتخاب برندگان در دسته هایی مانند مدیریت تور و تولید، مهندسی صدا و طراحی نور، دستاوردهای اعضای تیم را برجسته کنید.

اصطلاح “roadie” به غلط به این معناست که نقش اعضای خدمه قابل تعویض و غیرمتمایز است. به همین دلیل، اگرچه زمانی “roadie” یک اصطلاح پذیرفته شده بود، اما به طور کلی از محبوبیت خارج شده است. اکنون بسیاری از خدمه حرفه ای خاص تر را ترجیح می دهند.

رد اصطلاح “roadie” همچنین نشان دهنده تغییر گسترده تری در فرهنگ و حرفه ای بودن موسیقی زنده بود و این کارگران را از کلیشه ها و کلیشه های مرتبط با اسطوره سازی فرهنگ موسیقی راک دور کرد.

دیدگاهتان را بنویسید