حق با استارمر است، قانون برابری قبلاً از فضاهای تک جنسیتی محافظت می کند – اما هم او و هم سوناک یک نکته مهم را از دست می دهند.


در آخرین مناظره انتخاباتی خود، از کیر استارمر و ریشی سوناک پرسیده شد که چگونه از حقوق زنان و فضاهای تک جنسیتی دفاع خواهند کرد. این بخشی از بحث گسترده تر در مورد حقوق و هویت تراجنسیتی ها شده است، به ویژه اینکه آیا ترنس زنان باید حق دسترسی به فضاهای فقط برای زنان را داشته باشند.

سوناک قول داد قانون برابری را تغییر دهد تا روشن کند که طبق این قانون “جنس به معنای جنسیت بیولوژیکی است”. او در طول مناظره گفت که این امر برای حفاظت از فضاهای تک جنسیتی ضروری است. از سوی دیگر، استارمر گفت که قانون برابری قبلاً چارچوبی را برای محافظت از فضاهای تک جنسیتی ارائه کرده است. حق با کیست؟

هر دو موافق بودند که مردان نباید وارد فضاهای تک جنسیتی زنان شوند یا به خدمات زنان دسترسی داشته باشند. قانون برابری 2010 محافظت می کند این فضاهامانند مشاوره گروهی برای بازماندگان خشونت خانگی و از نظر فنی اجازه می دهد سازمان ها آنها را فقط به جنسیت تعیین شده در بدو تولد محدود کنند.

با این حال، این به معنای ممنوعیت خودکار زنان ترنس از استفاده از خدمات فقط برای زنان نیست. بلکه هر ممنوعیتی باید دلیل مشروعی برای آن داشته باشد. این می تواند در دادگاه های مدنی بریتانیا توسط شاکی که معتقد است مورد تبعیض قرار گرفته است، مورد اعتراض قرار گیرد، اگرچه هیچ پرونده دادگاه سطح بالاتری وجود نداشته است که این موضوع را به چالش بکشد.

قانون به مردان با هر وضعیت قانونی اجازه استفاده از فضاهای زنانه را نمی دهد. این شامل مردان ترنس می شود که در بدو تولد به عنوان زن انتخاب شده اند و اکنون دارای گواهی تشخیص جنسیت هستند که به طور قانونی جنسیت آنها را مرد می شناسد.

قانون برابری به صراحت بیان نمی کند که چه چیزی مرد یا زن است، و همچنین هویت های غیر دودویی را در بر نمی گیرد. تصمیم گیری به عهده دادگاه است. موضوع جنسیت بیولوژیکی قرار است در اواخر سال 2024 توسط دادگاه عالی بریتانیا بررسی شود طرح دعوی توسط گروه For Women Scotland، مربوط به تعادل جنسیتی در هیئت مدیره شرکت ها، که مدعیان می گویند نباید زنان ترنس را در تعریف زنان شامل شود.

لیدی هالدان حکومت کرد که تعریف جنسیت محدود به جنس بیولوژیکی یا جنسیت در بدو تولد نیست و شامل ترنس هایی می شود که گواهی تشخیص جنسیت دریافت کرده اند. For Women Scotland از تصمیم خود درخواست تجدید نظر کرده و می‌گوید که از دادگاه عالی بریتانیا می‌خواهد در مورد اینکه آیا جنسیت به معنای جنسیت بیولوژیکی تحت قوانین بریتانیا است یا خیر، تصمیم بگیرد.

همچنین از بحث دسترسی زنان ترنس به فضاهای مختص زنان، مردان ترنس کاملاً کنار گذاشته شده اند. هر مفهومی از جنسیت بیولوژیکی در قانون برابری، به طور موثر مردان تراجنسیتی را مجبور می کند که فضاهای مشترکی با زنان داشته باشند.

تعریف و درک جنسیت

بر اساس قانون برابری، جنسیت هم به عنوان یک ویژگی فیزیکی و هم یک ویژگی فرضی در نظر گرفته می شود. این بدان معنی است که اگر شخصی بر اساس این فرض (درست یا نادرست) که شما از یک جنسیت خاص هستید، علیه شما تبعیض قائل شود، می توانید ادعا کنید. به عنوان مثال، اگر با این فرض که مرد هستید از ورود به فضایی که فقط زنانه است منع شده باشید.

این مهم است زیرا دسترسی به فضاهای تک جنسیتی به قضاوت یا درک ارائه دهنده خدمات بستگی دارد. اگر زنی از ورود به فضای تک جنسیتی برای زنان منع شود زیرا ارائه دهنده خدمات او را ترنس می داند، در این صورت می تواند از ارائه دهنده خدمات به دلیل تبعیض شکایت کند. سپس تصمیم گیری در مورد اینکه آیا سازمان در ممنوعیت آن متناسب و مشروع بوده است، به عهده دادگاه خواهد بود.

تغییر جنسیت نیز الف است ویژگی محافظت شده، صرف نظر از اینکه فردی دارای گواهی هویت جنسیتی است یا یک روش پزشکی مرتبط با جنسیت انجام داده است. این بدان معنی است که تبعیض علیه شخصی در محل کار یا محل کسب و کار به دلیل ترنس بودن غیرقانونی است، مگر در مواردی که متناسب و به دلایل قانونی مربوط به فضاها و خدمات تک جنسیتی، همانطور که در بالا بحث شد، تلقی شود.

استارمر، که خود یک وکیل دادگستری است، در چارچوب قانونی قانون برابری و نحوه تفسیر آن در مورد فضاهای تک جنسیتی بهتر می‌داند. اما هم او و هم سوناک یک موضوع مهم را نادیده می گیرند: قابلیت اجرا.

در حال حاضر، حتی اگر سازمانی دلیل موجهی برای حذف زنان ترنس از خدمات تک جنسیتی داشته باشد، به این متکی است که زن ترنس اعلام کند که او ترنس است، یا ارائه دهنده خدمات، زن را ترنس می داند و استفاده او از این خدمات را انکار می کند.

تغییر قانون برابری برای تعریف جنسیت به عنوان جنسیت بیولوژیکی بر این اصل غلبه نخواهد کرد، زیرا هیچ ترنسی با خود سند هویتی ندارد که صریحاً تراجنسی بودن خود را داوطلبانه اعلام کند. زیر قانون تشخیص جنسیت 2004، غیرقانونی است که از یک فرد بپرسید که آیا GRC دارد یا خیر، بنابراین برای قضاوت به ناظر تکیه می کنیم تا جایی که به طور بالقوه نیاز به بررسی دستگاه تناسلی دارد. حتی در این صورت، وقتی در نظر بگیرید که برخی از زنان ترنس جراحی تغییر جنسیت می‌کنند، این موضوع به هم نمی‌خورد.

دیدگاهتان را بنویسید