آیا یک شرکت بزرگ انرژی بریتانیا قبض های خانوار برای کارگران را کاهش می دهد؟


با Great British Energy، یک شرکت عمومی برای سرمایه‌گذاری در انرژی پاک، حزب کارگر بریتانیا قول می‌دهد «کنترل انرژی خود را دوباره به دست بگیرید“. اما آیا همانطور که وعده داده شده است، نیروی کار را قادر می سازد کربن زدایی برق تا سال 2030? و چه میزان کنترلی بر سیستم انرژی به دولت می دهد؟ برای کاهش قبوض کافی است؟

این مانیفست حزب کارگر ادعا می کند که جی بی انرژی 8.3 میلیارد پوند بودجه در طول یک دوره پنج ساله پارلمان دریافت خواهد کرد. با این پول، کارگر قصد دارد در فناوری‌های نوپای انرژی پاک مانند مزارع بادی شناور دریایی یا نیروی جزر و مدی سرمایه‌گذاری کند تا آنها را با فناوری‌های بالغ‌تر مانند باد خشکی رقابت کند.

کارگر انتظار کاهش دارد 1400 پوند از قبض سالانه خانوار با پرداختن به مسائلی که صورتحساب ها را گرانتر از آنچه باید باشد می کند. یکی هزینه بالای انرژی گاز است. برق تولید شده توسط خورشید و باد است به مراتب ارزان تراما کارگر تایید نکرده است که آیا جی‌بی انرژی پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر بخش خصوصی را از طریق قراردادهای بلندمدت راه‌اندازی می‌کند یا یک شرکت بخش دولتی خواهد بود که صاحب ژنراتورهایی مانند مزارع بادی خواهد بود.

این مهم است زیرا فقط بخش خصوصی با مشکل مواجه خواهد شد انتقال انرژی را کنترل می کند.

تو مالک آن هستی

برت کریستوفرز، اقتصاددان انرژی، استدلال می کند که بازده سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر بسیار کم است (مطمئنا در مقایسه با سوخت های فسیلی) جذب سرمایه خصوصی برای سرمایه گذاری در آن در مقیاس لازم.

تحقیقات در اروپا نشان می دهد که شرکت های خدمات عمومی در واقع بیشتر احتمال دارد این کار را انجام دهند سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر نسبت به شرکت های خصوصی که نمونه آن است خدمات شهری مونیخ که باید تا سال 2025 انرژی تجدیدپذیر کافی برای تامین برق مورد نیاز شهر تولید کند.

تکیه بر توسعه دهندگان خصوصی به جای داشتن یک ژنراتور عمومی معایبی خواهد داشت. توسعه‌دهندگان خصوصی برای توسعه انرژی خورشیدی و بادی باید با سود بیشتر وسوسه شوند و هزینه سرمایه‌ای را که دولت باید جذب کند، گران می‌کند. و بنابراین خود انرژی برای مصرف کنندگان گرانتر از آنچه که باید باشد خواهد بود و مزیت انرژی های تجدیدپذیر را هدر می دهد.

یکی از عناصر خوشایند طرح انرژی GB، تعهد به استفاده از بودجه عمومی 3.3 میلیارد پوندی برای کمک به مقامات محلی و جوامع برای ساخت انرژی‌های تجدیدپذیر کوچک است که درآمد حاصل از آن برای کاهش قبوض استفاده می‌شود.

اگر GB Energy مالک ژنراتور باشد، همین مزیت در سطح ملی اعمال خواهد شد. در سراسر اروپا مصادره شده است: در دانمارک بیش از 50 درصد برق است توسط باد و خورشید تامین می شود به دلیل سرمایه گذاری عظیم عمومی در منابع انرژی تجدیدپذیر و بزرگترین شرکت بادی فراساحلی جهان، Ørsted، که مالکیت اکثریت دولتی.

مزرعه بادی فراساحلی از ساحل در غروب دیده می شود.
مالکیت عمومی انرژی در سراسر اروپا رایج است.
AdventureFocus/Shutterstock

بنابراین برای به دست آوردن مجدد کنترل، جی‌بی انرژی به جای تأمین مالی برای امتیازات بلندمدت به شرکت‌های خصوصی که انتظار بازگشت سرمایه‌شان را دارند، باید در واقع مالکیت و بهره‌برداری از مولدهای انرژی تجدیدپذیر را داشته باشد.

بازار انرژی مصنوعی انگلستان

بریتانیا همچنان همان «بازار» انرژی مصنوعی اتحادیه اروپا را اداره می‌کند که قیمت عمده‌فروشی برق را برای گران‌ترین منابع تولید – معمولاً گاز – تعیین می‌کند. به این ترتیب، قیمت برق در بازار نقدی از میانگین هزینه تولید آن بیشتر است.

بیشتر برق از منابع تجدیدپذیر از طریق قراردادهای دوجانبه و معمولاً بلندمدت مبادله می شود، اما قیمت لحظه ای بازار همچنان بر قیمت های تعیین شده در این قراردادها تأثیر می گذارد و در نتیجه بر بازار برق به طور کلی تأثیر می گذارد.

این بازار مصنوعی همچنین ژنراتورها را از تامین کنندگانی که به مصرف کنندگان انرژی می فروشند جدا می کند. این بدان معناست که تولیدکنندگان انرژی های تجدیدپذیر ارزان قیمت نمی توانند پس انداز خود را به مصرف کنندگان منتقل کنند.

ردیف پنل های خورشیدی.
ارزان است، اما متوجه آن نخواهید شد.
EPA-EFE/نیل هال

قبوض انرژی در سراسر اتحادیه اروپا افزایش 90 درصدی بین اکتبر 2021 و اکتبر 2022، فرانسه توانست از این امر جلوگیری کند و با محدود کردن قیمت برق در قیمت‌های عمده‌فروشی، از مشتریان در برابر افزایش قیمت‌ها محافظت کند. افزایش 4 درصدی.

فرانسه علیرغم 30 سال آزادسازی انرژی به لطف شرکت دولتی Électricité de France (EDF) که هنوز هم مالک و فعال آن است، به این مهم دست یافت. بیشترین تولید برق و اکثر مشتریان را تامین می کند در فرانسه و همچنین مالکیت شبکه های توزیع از طریق یک شرکت تابعه.

کارگران اقداماتی را در نظر خواهند گرفت تاقطع ارتباط قیمت انرژی های تجدیدپذیر از گاز“. این باید منجر به برچیدن بازار مصنوعی بریتانیا و پیروی از نمونه فرانسه با درجه بسیار قوی‌تری از مالکیت عمومی در سراسر سیستم شود.

در مورد شبکه چطور؟

خطوط برق، ترانسفورماتورها و شبکه های محلی از کار افتادند طوفان های آب و هواییدر تماس باشید تولید انرژی های تجدیدپذیر جدید و ارائه دهد شبکه شارژ سیستماتیک خودرو.

شبکه برق خصوصی شده بریتانیا نیز باری بر روی قبض مشتریان است. بیش از یک چهارم کل هزینه نگهداری و راه اندازی شبکه ها، 363 پوند برای هر خانوار در محدوده قیمتی OFGEM در ژوئیه تا سپتامبر 2024، برای سرمایه گذاری استفاده نخواهد شد، بلکه به عنوان سود سهام به سهامداران پرداخت می شود. تحقیق جدید فرض می کند.

یک تیر برق سقوط کرده با برج های خنک کننده نیروگاه در دوردست.
شبکه برق بریتانیا نیاز به تعمیر اساسی دارد.
Multishooter/Shutterstock

این سود سهام از حاشیه سود پرداخت می شود که عبارتند از بلندتر نسبت به هر بخش غیر بانکی دیگری در سال 2023، انحصارهای شبکه برق و گاز مجاز به استخراج بیش از 2.8 میلیارد پوند سود سهام بودند – حدود 100 پوند برای هر مشتری و بیش از یک چهارم کل درآمد شرکت ها. در یک سال، اپراتورهای شبکه بخش بزرگی از آنچه حزب کارگر در نظر دارد برای انرژی‌های تجدیدپذیر جامعه در پارلمان آینده خرج کند، سود سهام برداشته‌اند.

مقررات نتوانست از این اتفاق جلوگیری کند. مالکیت عمومی می تواند استخراج سود سهام را از بین ببرد و پول را برای کاهش قبوض مشتریان و سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر آزاد کند.

این امر همچنین برنامه ریزی موثر کربن زدایی را ممکن می سازد. محافظه کاران بخش باورنکردنی شبکه ملی را ملی کردند تا یک آژانس بخش عمومی با مسئولیت کلی اجرای سیستم انرژی به نام اپراتور سیستم آینده ایجاد کنند.

کارگر به درستی این را فرصتی برای برنامه ریزی بلندمدت می بیند که با شبکه های خصوصی شده بسیار دشوار و با شبکه های دولتی بسیار آسان تر است. در اروپا این طبیعی است: در هلند مالکیت خصوصی شبکه ها در واقع غیرقانونی است و شبکه ها در مالکیت شهرداری هستند. شبکه های شارژ کارآمد خودرو نتیجه هستند.

بنابراین آیا GB Energy واقعاً قبوض انرژی را ارزان‌تر می‌کند و انتقال را سرعت می‌بخشد؟ نه بدون بازگرداندن انرژی به حوزه عمومی. و این یعنی همه چیز: از شبکه گرفته تا تامین کنندگان و خود تولیدکنندگان انرژی.


یک بولتن هفتگی هواشناسی را تصور کنید

آیا وقت ندارید تا آنجا که می خواهید در مورد تغییرات آب و هوا بخوانید؟

در عوض اطلاعات هفتگی را در صندوق ورودی خود دریافت کنید. هر چهارشنبه، ویراستار محیط گفتگوی The Conversation، Imagine را می نویسد، یک ایمیل کوتاه که تنها به یک موضوع آب و هوایی کمی عمیق تر می پردازد. به بیش از 30000 خواننده ای که تاکنون مشترک شده اند بپیوندید.


دیدگاهتان را بنویسید