مرغ، جو، پنیر و شراب – نه تنها دود و گرد و غبار می توانند باعث بیماری های ریوی شوند


مال ما ریه ها مرز بین خون و هوا هستند. نقش آن‌ها در اکسیژن‌رسانی به خون ما، وظیفه اصلی آن‌ها است و باری بیش از فشار اکسیژن و دی‌اکسید کربن را بر عهده دارند. مواد شیمیایی، آلاینده ها و ذرات زیادی در هوا وجود دارند که می توانند الگوهای بسیاری از بیماری های ریوی را ایجاد کنند.

آلودگی درون شهری ممکن است منجر به استنشاق گازها از جمله دی اکسید نیتروژنکه نشان داده شده است بر سایر بیماری های تنفسی مانند آسم تأثیر می گذارد. گرد و غبار زغال سنگ منجر به وضعیتی به نام آمفیزم – که امروزه به عنوان بیماری مزمن انسدادی ریه شناخته می شود – در معدنچیان منجر شد.

اما برخی از ذرات استنشاقی می‌توانند باعث بیماری‌های خود با نام‌های غیرمعمول شوند و در افرادی که مشاغل خاصی دارند – یا در واقع سرگرمی‌های خاصی هستند، شایع‌تر است. آزبست شاید معروف ترین نمونه باشد.

این تاریخچه آزبست طولانی و در نهایت بدخیم است. این یک ماده طبیعی است – یک ماده قوی، بادوام و مقاوم در برابر حرارت – و زمانی به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده می شد. کشتی سازی.

هنگامی که آزبست تجزیه می شود، فیبرهایی را در هوا آزاد می کند که به راحتی قابل استنشاق هستند. هنگامی که به مجرای تنفسی مهاجرت می کند، ابتدا می تواند بر روی ریه ها تأثیر بگذارد و بافت اسکار ایجاد کند که از باد کردن طبیعی آنها جلوگیری می کند. اسمش همینه آزبستوز.

همچنین می تواند برای تحریک و ضخیم شدن پلورا (پوشش غشایی ریه ها) به سمت بیرون حرکت کند و مانع از گسترش بیشتر آنها شود.

شاید بدترین ارتباط بین آزبست و نوعی سرطان تهاجمی به نام است مزوتلیوما – که جدی و متأسفانه غیر قابل درمان است.

طیف بیمارانی که از بیماری های مرتبط با آزبست رنج می برند به مردان در محل کار محدود نمی شود. بسیاری از همسران کسانی که لباس های کثیف شوهرانشان را می شستند، و همچنین بچه هایی که در خانه مشترک بودند، لو رفتند.

این اولین تشخیص ثابت شده آزبستوز در سال 1924 رخ داد. آنچه تکان دهنده است تاخیر بین اولین تشخیص بیماری مرتبط با آزبست (و در واقع مرگ) در اوایل دهه 1900 قبل از اینکه در نهایت در برخی کشورها در دهه 1980 و 1990 ممنوع شود، با حذف و دفع آن با دقت است. تنظیم شده است.

پرندگان، برنجی و پنیر آبی

این فقط شغل شما نیست که می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری های ریوی قرار دهد. گاهی اوقات این کارهایی است که در اوقات فراغت خود انجام می دهید.

به عنوان مثال دوستداران پرندگان را در نظر بگیرید، کسانی که کبوترهای مسابقه ای یا پرندگان را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند. اگر شما چنین فردی هستید، نسبت به علائم قفسه سینه مانند سرفه مداوم یا تنگی نفس هوشیار باشید و در صورت بروز آنها را جدی بگیرید.

آسیب شناسی مورد نظر ما در اینجا نام پیچیده ای دارد آلوئولیت آلرژیک خارجی یا EAA. به عبارت دیگر، التهاب کیسه های هوایی کوچک ریه ها (آلوئول ها) ناشی از واکنش آلرژیک به یک ذره خارجی که وارد بدن می شود. چندین ویژگی مشترک با آزبستوز وجود دارد: سرفه، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس.

EAA را می توان در تصویر رادیوگرافی. در رادیوگرافی قفسه سینه، میدان های ریه دارای کدورت شیشه ای مانند هستند. همچنین می توان آن را با آزمایش خون و آزمایش تنفسی ویژه آزمایش کرد که در آن بیمار به لوله ای دمیده می شود تا حجم ریه و جریان هوا هنگام بازدم اندازه گیری شود. ما به آن می گوییم اسپیرومتری.

بازگشت به دوستان پر و پر و دردسری که می توانند ایجاد کنند.

حاوی گرد و غبار پر و فضولات پرندگان پروتئین های طیور که در صورت استنشاق می تواند ریه ها را ملتهب کند. آنها می توانند از انواع مختلف پرندگان باشند. مشاهده می شود در کبوترها، اما در مرغداران و کسانی که پرنده می فروشند و همچنین آنها را پرورش می دهند نیز دیده می شود. حتی نگهداری از پرندگان کوچک مانند قناری یا طوطی می تواند یک خطر باشد، اما پرندگان بزرگتر مانند کاکائو و طوطی نیز می تواند خطرساز باشد.

EAA علل دیگری به جز استنشاق مکرر ذرات پرنده دارد. این فهرست هم گسترده و هم عجیب است، از جمله انواع آلرژن ها که از مناطق مختلف می آیند.

به عنوان مثال صنعت آشپزی را در نظر بگیرید. تصور کنید قارچ را از پوسته های پنیر آبی استنشاق کرده و در حال جوشیدن هستید ریه شستشوی پنیر. یا قارچ کپک انگور و ریه یک شرک خوار در حال رشد. ذرات مشابهی را می توان از دانه های قهوه، شکر ملاس، قارچ و جو منتشر کرد که هر کدام شکل خاص خود را از بیماری های تنفسی ایجاد می کنند.

کسانی که با علف خشک یا یونجه کار می کنند – کشاورزان یا کاهگل ها، برای مثال – همچنین می توانند خود را در انتهای گیرنده سایر قارچ های التهابی بیابند. منابع دیگر عبارتند از خاک اره، کود دامی و خزه.

همچنین به نظر می رسد که پخش موسیقی یا غوطه ور شدن در جکوزی کاملاً بدون خطر نیست. باکتری های مربوط به آنهایی که باعث سل می شوند را می توان از ابزار بادی یا آب جوشان استنشاق کرد. به آنها در عامیانه نیز گفته می شود ریه نوازنده بادی و ریه در وان آب گرم.

شیپور ساز
حتی ترامپ ها نیز در معرض خطر هستند.
عکس از مارکو دستفانیس/آلامی

اکثر این شرایط را می توان با استروئیدها درمان کرد، اما هدف اصلی اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلرژن مورد نظر است. برای برخی، این آسان تر از دیگران است. خلاص شدن از شر یک حیوان خانگی محبوب می تواند به سختی تغییر شغل باشد.

بخشی از دشواری می تواند این باشد که بفهمید چه چیزی باعث این مشکل شده است. به همین دلیل همیشه مهم است که پزشک هنگام مشاوره در مورد علائم تنفسی در مورد شغل و سرگرمی سؤال کند.

بنابراین تاثیر هوایی که تنفس می کنیم روی ریه ها را دست کم نگیرید. هوای شهری و روستایی هم می تواند تفاوت ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید