چرا این یک پیام رمزگذاری شده برای چین است و چگونه پکن را نگران می کند


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک بازدید از پیونگ یانگ این هفته و با رهبر منزوی کره شمالی، کیم جونگ اون، پیمان دفاعی امضا کردند، زیرا او به دنبال متحدان جدیدی است که می توانند به او کمک کنند تا تامین مهمات روسیه برای جنگ در اوکراین را افزایش دهد.

به عنوان بخشی از این قرارداد کمک متقابل، دو رهبر متعهد شدند که هر یک از طرفین در دفاع بایستند به دیگران در صورت حمله کیم همچنین به حمایت کامل کره شمالی از حمله پوتین به اوکراین قول داد.

آنچه در مورد نمایش دوستی روسیه و کره شمالی جالب است، پاسخ چین است: سکوت. چین دارد نگرانی ها در مورد اینکه اوضاع چگونه پیش می‌رود، که ظاهراً شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین را برانگیخت زنگ زدن به پوتین برای لغو سفر دومی به پیونگ یانگ. ظاهرا پوتین به درخواست شی نشنیده است.

چرا پکن از معاهده دفاعی روسیه و کره شمالی اینقدر عصبانی می شود؟ با این حال، چین خود را دارد پیمان دفاعی با کره شمالی که در سال 1961 امضا شد و در سال 2021 تمدید شد. پکن همچنین “بدون محدودیت” مشارکت با روسیه

منطقی است، اگر چین بتواند خود را امضا کند معاهده دفاع از خود با کره شمالی، روسیه نیز. اما پیمانی که پوتین و کیم بسته اند امنیت چین را به طور جدی تهدید می کند.



بیشتر بخوانید:
نشست پوتین و کیم ریشه در اتحاد کشورهای «منزوی» دارد که طی دهه‌ها ایجاد شده است.


چین چی من از قبل نگران هستم زمانی که گزارش می شود پیونگ یانگ در حال تحویل آن است، هر کنترلی که بر کره شمالی داشته باشد، تضعیف می شود تقریبا 7000 کانتینر اسلحه به مسکو و به همین دلیل است که در آوریل، پادشاهی میانه سومین رهبر برتر خود را در سلسله مراتب حزب کمونیست چین فرستاد. ژائو لجیبرای اطمینان دادن به مرد قدرتمند کره شمالی که پکن هنوز یک متحد قوی است.

اکنون، پیمان دفاعی که مسکو و پیونگ یانگ را به هم نزدیکتر می کند، تهدیدی برای کاهش بیشتر نفوذ چین بر کیم است. کرملین می داند که یکی از بزرگترین ترس های پکن این است که کره شمالی مرتد روزی اسلحه هایش را به سمت چین نشانه می رود.

و این یک دلیل کلیدی پشت پیمان صلح پوتین با پیونگ یانگ است.

گذشته آشفته چین و کره شمالی

برای چندین دهه، چین تلاش کرده است تا نفوذ خود بر پیونگ یانگ را با حضور خود حفظ کند یک واسطه بین کره شمالی و سایر نقاط جهان. این شامل تلاش برای محدود کردن جاه طلبی های هسته ای کره شمالی پکن این کار را برای محافظت از خود انجام می دهد ایمنی و بقاو احتمالاً معتقد است که تا زمانی که کره شمالی وجود دارد وابسته در چین دستی را که به او غذا می دهد گاز نمی گیرد. چین نیز باقی می ماند بزرگترین شریک تجاری کره شمالی.

همه اینها به شدت عجیب به نظر می رسد، زیرا پیمان دفاعی متقابل چین با کره شمالی نشان می دهد که هر دو کشور متحدان نزدیکی هستند. اما کره شمالی یک سنت دارد مخالفت با چینو این معامله با روسیه می تواند آن را حتی بیشتر جسور کند – و این باعث نگرانی پکن خواهد شد.

کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین با هم دست می دهند.

کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین توافقنامه دفاعی جدیدی را امضا کردند.
AP/Alamy

برای مثال، در سال 2017، کیم جونگ اون، در سرپیچی آشکار از چین، دستور داد قصد ترور به برادر ناتنی اش کیم جونگ نام در مالزی. و زمانی که چین تلافی کرد توقف کلیه واردات زغال سنگ از کره شمالی تا چین، نه فقط کره شمالی پکن را محکوم کرد به خاطر “رقصیدن به آهنگ ایالات متحده”، اما خشم خود را نیز تخلیه کرد پرتاب موشک در جهت ژاپن

اما اینکه موشک‌های کره شمالی از کجا آمده‌اند و مسافتی که آن‌ها به سمت ژاپن طی کرده‌اند، یک بررسی واقعیت نسبتاً تلخ را در اختیار چین قرار داده است: کره شمالی. قابلیت های سلاح به شهرهای بزرگ چین گسترش می یابد.

چینی-کره ای خصومت قدمت آن به قرن ها قبل برمی گردد و زمانی شکل گرفت که کره یک دولت رعیت امپراتوری چین متأسفانه، این خصومت به دوران مدرن و زمانی که مائو زدونگ تصمیم به انجام این کار گرفت، گسترش یافت ایستگاه نیروهای چینی در کره شمالی حتی پس از پایان جنگ کره و زمانی که پکن در آن به پیونگ یانگ کمک نکرد جاه طلبی های هسته ای.

این کمکی نکرد که کیم ایل سونگ، رهبر موسس کره شمالی، مظنون به جاسوسی بود و تقریبا اجرا شد توسط حزب کمونیست چین در دهه 1930.

همه این تاریخ نقش دارد که امروز چه تصمیمات و اتحادهایی گرفته می شود و چرا.

این یک اشتباه جدی خواهد بود که فکر کنیم روس‌ها، حتی در صورت ناامیدی، باور کنند که تبدیل کره شمالی به یک متحد، جریان جنگ اوکراین و روسیه را به نفع روسیه تغییر خواهد داد. اما این حرکت و سفر اخیر او به ویتنام، استیصال پوتین را نشان می دهد. حتی اگر پیونگ یانگ به تامین مهمات مورد نیاز روسیه ادامه دهد و سلاح هامسکو برای پیروزی در برابر اوکراین که از سلاح استفاده می کند به فناوری و قدرت آتش بیشتری نیاز دارد ارسال از آمریکا و اروپا.

دستور کار پوتین

این واقعیت برای پوتین از بین نرفته است و او می داند که روسیه شانس پیروزی در جنگ را دارد در سال 2022 آغاز شدشریک زندگی خود را می طلبد “بدون محدودیت” محکم در کنار روسیه بایستد.

اما علاوه بر تامین روسیه فناوری استفاده دوگانه (که می تواند برای مقاصد غیرنظامی یا نظامی استفاده شود) برای سوخت مجتمع نظامی-صنعتی روسیه، به نظر می رسد چین در حال شکست است. تحویل سلاح های واقعی به روسیه

حتی اگر چین بخواهد به روسیه سلاح بدهد، نمی تواند. این به این دلیل است که از دشمنی بیشتر با غرب و تحریک شدن می ترسد تحریم های اقتصادی فعلاً کشنده خواهد بود بیمار اقتصاد چین.

چین می داند که به یک روسیه قوی نیاز دارد، بنابراین غرب به آن نیاز ندارد منابع خود را تجمیع می کند کنار آمدن با تهدید چین. اما از سوی دیگر، کمک مسکو می تواند برای پکن بسیار زیاد باشد، همانطور که می توانست به اقتصاد چین ضربه بزند.

بنابراین پوتین باید پکن را وادار کند تا پیروز شود و معاهده صلحی که او به تازگی با کره شمالی امضا کرده است ممکن است کارساز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید