زنبورهای عسل به تعیین مکان های لانه رای می دهند – چرا باید به آنها گوش دهیم


وقتی مردم به زنبورهای عسل فکر می کنند، اغلب به کندوهای چوبی کلاسیک فکر می کنند که در آن زنبورداران مجبورند زنبورهای بیشتری را تولید کنند تا جمعیت های مدیریت شده را ثابت نگه دارند. این جعبه‌های دست‌ساز که برای تسهیل گرده‌افشانی و تولید عسل در دورانی قبل از توجه به رفاه حیوانات طراحی شده‌اند، کندوهایی هستند که دانشمندان در آن زنبورهای عسل را مطالعه می‌کنند.

با این حال، این جعبه ها با لانه های وحشی درگیر در تکامل زنبورهای عسل مشترک اندکی دارند. آیا چیزی از تکامل زنبورهای وحشی که ممکن است به زنبورهای مدیریت شده امروز کمک کند را از دست داده ایم؟

زنبورهای عسل که در اصل حشرات استوایی بودند، 600000 سال پیش آب و هوای سرد را مستعمره کردند و الگوهای رفتاری پیچیده ای را برای یافتن و انتخاب حفره های لانه در درختان ایجاد کردند.

زنبورهای عسل ازدحام پیشاهنگانی را برای یافتن لانه های مناسب می فرستند، آنها را از نظر مناسب بودن با فهرستی از معیارهایی مانند ارتفاع از زمین، حجم، اندازه ورودی و محل ورودی اندازه گیری می کنند. آنها این اطلاعات را به دیگر پیشاهنگان می رسانند. پیشاهنگان سپس در یک سیستم رای گیری شرکت می کنند تا بهترین ها را انتخاب کنند و کل گروه را، گاهی بیش از یک کیلومتر به لانه جدید منتقل کنند.

این به ما می گوید که این لانه ها حتی 600000 سال پیش هم چندان رایج نبودند. با این حال، مزایای بقا نیاز به مقدار زیادی انرژی برای یافتن آنها دارد.

بیماری، شکارچیان، انگل ها و تغییرات آب و هوایی هستند آینده را تهدید می کند زنبورهای عسل مدیریت شده، گرده افشان محصولات غذایی ما. با این حال، مطالعات مربوط به این فشارها و رفتار زنبور عسل به ندرت ترجیحات لانه زنبور عسل را که توسط تکامل شکل می‌گیرد، توضیح می‌دهد.

به عنوان مثال، یک نظرسنجی بین المللی در مورد تلفات زنبور عسل توسط فدراسیون زنبورداران ایرلند تنها سه سوال بله/خیر در مورد آن وجود دارد کندوها و مطالعه زنبورها برخلاف اقدامات پیچیده ای که توسط خود زنبورها انجام می شود، هیچ روش یا استانداردی برای ارزیابی کیفیت کندوها وجود ندارد.

آیا با قرار دادن زنبورهای عسل در جعبه ها برای راحتی خود مانع از مقابله زنبورها با این فشار شده ایم؟ آیا انتخاب لانه پیچیده زنبورها استراتژی هایی برای کمک به محافظت از آنها ارائه می دهد؟

یکی از راه‌های پاسخ به این سؤالات، کمی کردن خواص فیزیکی کندوهای تحقیقاتی ساخت بشر در رابطه با ترجیحات زنبور عسل و زمینه‌ای است که در آن تکامل یافته‌اند. این بدان معناست که ما می‌توانیم به کندو رتبه‌بندی علمی مناسب برای بقای بلندمدت زنبور عسل بدهیم. همچنین می تواند مبنایی برای تحقیق در مورد اینکه کندوهای ساخته شده توسط انسان به زنبور عسل کمک می کند یا مانع آن می شود.

زنبوردار قفس عسلی را که با زنبورهای عسل پوشانده شده است نگه می دارد
آیا ما کندوهایی درست می کنیم که برای زنبورها بهترین باشد یا آنهایی که زندگی مردم را آسان تر می کنند؟
kosolovskyy/Shutterstock

مال خودم پژوهش از روش های علمی که بیشتر برای آیرودینامیک و شبیه سازی ساختمان استفاده می شود استفاده می کند.دینامیک سیالات محاسباتی یا CFD) و تفاوت‌های اتلاف حرارت بین کندوها و لانه‌هایی را که زنبورهای عسل به آن رأی می‌دهند، کمیت می‌کند.

حفظ گرما برای زنبورهای عسل مهم است، زیرا آنها باید دمای داخلی بخشی از کندو خود را در تمام طول سال بالای 20 درجه سانتیگراد و بخشی از آن را نزدیک به 34 درجه سانتیگراد در بیشتر طول سال حفظ کنند.

یافته‌های من نشان می‌دهد که لانه‌های درختی نسبت به کندوهای معمولی که توسط محققان استفاده می‌شود، گرمای قابل‌توجهی کمتری از دست می‌دهند. تحقیقات من همچنین از CFD برای تجسم جریان هوا در درخت و کندو استفاده کرد که نشان داد گردش هوای داخلی در کندو به طور قابل‌توجهی متفاوت از گردش هوا در لانه درخت است.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که ویژگی‌های کندوهای دست‌ساز که برای راحتی زنبوردار یا محقق، برای جاگذاری و برداشتن آسان قاب‌ها قرار داده شده‌اند، در واقع اتلاف حرارت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

چرا این کار قبلا انجام نشده است؟

در دهه 1930، انواع آزمایش ها با کندوها انجام شد. در دهه 1940، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که کندوهای مختلف برای زنبورها اهمیت چندانی ندارند. این اساس تحقیقات، ویژگی های کندو است را می توان نادیده گرفتتنظیم شد.

با این حال، این آزمایش‌ها ویژگی‌های فیزیکی کلیدی (مانند اتلاف گرما) را تعیین نکردند، همچنین تعیین نکردند که آیا آزمایش‌ها واقعاً از نظر فیزیکی در داخل کندو تغییر زیادی کرده است یا خیر، و همچنین میزان ارتباط کندوهای ساخت بشر با ترجیحات زنبور عسل را اندازه‌گیری نکردند. تا اواخر دهه 1970 بود که تحقیقاتی روی زنبور عسل انجام شد ترجیحات لانه و سپس بعداً در حدود سال 2003 در راه زنبورهای عسل به دنبال مکان‌های لانه جدید و به آنها رای دهید.

این دانش از ترجیح لانه و جستجو تأثیر کمی بر تحقیقات مبتنی بر کندو داشته است، احتمالاً به این دلیل که دکترین “کندوها مهم نیستند” به خوبی تثبیت شده است. این بدان معناست که امروزه، مانند دهه 1950، تحقیقات ویژگی‌های فیزیکی کلیدی کندو را در نظر نمی‌گیرد و آنها را در چارچوب ترجیحات زنبورهای عسل که تکامل یافته‌اند قرار نمی‌دهد.

تفاوت بین کندو و لانه درخت به حدی است که آنها را زیر سوال می برد که آیا برخی تحقیقات واقعاً در مورد زنبورها است یا اینکه زنبورها با ما سروکار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید