روسیه از نظر اقتصادی چنان منزوی شده است که چین می تواند دستور پایان جنگ در اوکراین را بدهد


رهبران غربی به طور فزاینده ای از نقش چین در دامن زدن به جنگ در اوکراین ناامید می شوند. برخی حتی دارند آشکارا تهدید کرد در صورت ادامه دادن مواد مورد نیاز روسیه برای ساخت تسلیحات بیشتر، این کشور را تحریم کند.

و آنها حق دارند روی موقعیت قدرت چین تمرکز کنند. روسیه اکنون آنقدر به تنها اقتصاد بزرگ وابسته است که هنوز خطر حمایت از رژیم خود را می پذیرد که چین می تواند عملاً ولادیمیر پوتین را مجبور به پایان دادن به درگیری کند.

گستره وابستگی اقتصادی روسیه پس از تهاجم تمام عیار به اوکراین در فوریه 2022 به سرعت آشکار شد. تنها چند ماه بعد، همه چیز مشخص شد. برنامه ریزی نخواهم کرد.

روسیه با امید به اعمال فشار بر کشورهای اروپایی حامی اوکراین، تصمیم گرفته است تقریباً تمام صادرات گاز خود به غرب را کاهش دهد. قبل از جنگ، روسیه فراهم کرده بود حدود 40 درصد گاز اروپا

در حالی که در ابتدا این تصمیم باعث بحران انرژی و الف افزایش در صورت حساب ها در سراسر قاره، اروپا در نهایت موفق شد برای قطع عرضه به روسیه آنها این کار را تا حدی انجام دادند تعویض گاز با سایر منابع انرژی، بلکه از طریق جایگزینی واردات روسیه با گاز سایر کشورها از جمله آمریکا.

قیمت برق در اروپا در حال حاضر حدود بازگشت به سطح قبل از جنگ. و در حالی که قیمت بنزین هنوز بالاست، اما همینطور است ترک تحصیل کردبا امکانات ذخیره سازی که انتظار می رود اواخر امسال تقریباً پر شود.

بنابراین اکنون روسیه با مشکل بزرگ خود مواجه است: فروش گاز خود.

برای اولین بار در بیش از 20 سال، غول انرژی دولتی روسیه گازپروم متحمل ضرر مالی شد در سال 2023. تا آن زمان درآمد حاصل از عوارض و مالیات از شرکت حدود 10٪ کمک کرد از بودجه کشور

درآمد صادرات نفت نیز کاهش یافته است. از آنجایی که کشورهای غربی نفت روسیه را ممنوع کرده اند، این کشور مجبور است آن را با قیمت کمتری بفروشد. تحمل هزینه های اضافی برای انتقال محصولات به چین و هند، در حالی که حامل های انبوه از ریسک پوشیدن آن خودداری کنید.

وقتی صحبت از گاز طبیعی می شود، جغرافیا اوضاع را برای روسیه بدتر می کند. چین تنها مشتری بالقوه ای است که به اندازه کافی بزرگ است که خط لوله جدیدی را برای جایگزینی خطوط لوله ای که قبلاً به اروپا ارسال می شد توجیه کند. اما با توجه به این موقعیت ممتاز، چین احساس می کند می تواند گاز را تقاضا کند با تخفیف فوق العاده.

در این نوع وضعیت چانه زنیچین دست بالا را دارد.

چین می تواند گاز را از هر جای دنیا خریداری کند، اما روسیه فقط می تواند آن را (به مقدار لازم) به چین بفروشد. سپس این سوال مطرح می شود ضرورت – روسیه باید اکنون جنگ را تأمین مالی کند تا زمانی که چین نیاز مبرمی به انرژی داشته باشد که نتواند آن را برآورده کند.

مذاکره زیرزمین

وابستگی روسیه به چین در سایر بخش های اقتصاد نیز صدق می کند. یوان چین اکنون نشان دهنده آن است 54 درصد از معاملات در بورس روسیه از زمان قطع شدن آن سیستم بانکی جهانی در سال 2022. هیچ جایگزین معتبری برای جایگزینی این پول در چین وجود ندارد شروع به اجرا کرد تحریم های مشابه

حتی برای جنگی که چین مسئول آن است، بسیار مهمتر است حدود 90 درصد در مورد واردات کالاهای دو منظوره «با اولویت بالا» از روسیه – قطعات الکترونیکی، رادارها، حسگرها – که بدون آنها نمی تواند تجهیزات نظامی پیشرفته بسازد. باز هم هیچ تامین کننده جایگزینی وجود ندارد.

برنده شدن در جنگ با فقط سخت است کره شمالی و ایران – دو کشور خود تحت تحریم های اقتصادی سنگین – در کنار شما. به طور خلاصه، این بدان معناست که چین اکنون می تواند از روسیه هر چیزی بخواهد.

وضعیت اضطراری در ساختمان بمب گذاری شده
پس از بمب گذاری ژوئن 2024 در اوکراین.
EPA-EFE/SERGEI KOZLOV

و در مذاکرات بالقوه بین چین و غرب، هر دو چیزهای زیادی برای به دست آوردن دارند – و موقعیت چانه زنی مشابهی با یکدیگر دارند.

به عنوان مثال، چین با چشمگیر مواجه است مشکلات اقتصادی داخلی خود. یکی از این موارد ناشی از ظرفیت مازاد صنعتی و نیاز به یافتن خریدار برای تمامی محصولاتی است که تولید می کند.

اما آمریکا دارد به سادگی تحمیل شده است 100٪ مالیات مرزی برای خودروهای الکتریکی از چین و 50٪ برای سلول های خورشیدی. اتحادیه اروپا انجام می دهد نوع و در نظر گرفتن سوال از شرکت های چینی برای ساخت وسایل نقلیه الکتریکی در اروپا و به اشتراک گذاری فناوری های آنها.

مالیات بر محصولات ارزان قیمتی که می توانند انتشار کربن را کاهش دهند، ممکن است با توجه به نیاز فوری به تامین مالی انتقال انرژی، یک استراتژی خودشکسته به نظر برسد. بنابراین شاید غرب می خواهد از وابستگی بیش از حد به چین اجتناب کند، به همان دلایل چانه زنی که موقعیت فعلی روسیه را بسیار ضعیف می کند.

اما تعادل یکسان نیست. چین به بازارهای غربی نیاز داردو غرب به ظرفیت و دانش صنعتی سبز چین نیاز دارد که این کشور اکنون در حال نصب آن است ظرفیت تجدیدپذیر بیشتر هر سال از مجموع سایر نقاط جهان.

اروپا همچنان پابرجاست دوران سخت اقتصادیو تعرفه اساسا یک بار مالیاتی اضافی برای مصرف کنندگان اروپایی است. همه از کاهش جنگ تجاری سود خواهند برد و چین چیز بسیار ارزشمندی برای ارائه دارد. برای همه مقاصد، اکنون مالک روسیه است و می تواند از این قدرت برای پایان دادن به جنگ در اوکراین استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید