راست افراطی فرانسه برای اولین بار پس از دور اول رای گیری اکثریت را می بیند – این چیزی است که اکنون در حال رخ دادن است


رای دهندگان فرانسوی روز یکشنبه در دور اول انتخابات رای دادند انتخابات زودهنگام قانونگذاری. برای اولین بار، یک پیروزی برای راست افراطی به نظر یک چشم انداز معتبر به نظر می رسد – یک چرخش قابل توجه برای حزبی که تا سال 2022 تنها تعداد انگشت شماری از کرسی های پارلمان را در اختیار داشت.

اتحادیه ملی راست افراطی با بیش از 33 درصد آرا در دور اول (در مقایسه با 18.7 درصد در سال 2022) در صدر نظرسنجی ها قرار گرفت. ائتلاف چپ‌گرای جبهه خلق نوین با 28 درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. و اتحاد میانه‌روی امانوئل ماکرون پس از کسب امتیاز ناامیدکننده 21 درصد در جایگاه سوم قرار گرفت.

این نتیجه مجلس ملی را در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین گروه در مجلس ملی 577 کرسی قرار می دهد. اما هنوز درجه بالایی از عدم اطمینان در مورد اینکه آیا راست افراطی می‌تواند کرسی‌های کافی برای به دست آوردن اکثریت کارگری را به دست آورد یا خیر، و حتی عدم اطمینان بیشتر در مورد اینکه اگر این کار را نکند چه اتفاقی خواهد افتاد وجود دارد.

سیستم انتخاباتی دو دور به این معنی است که برخی از کرسی ها رقابت سه جانبه پیچیده ای ایجاد می کنند.مثلثی) در دور دوم در حالی که مشارکت رای دهندگان به بالاترین حد خود در دهه های اخیر رسیده است، بیش از نیمی از کل کرسی ها سه نامزد را برای دور دوم که در 7 ژوئیه برگزار می شود واجد شرایط بودند. چند مکان حتی منجر به یک رقابت چهار جانبه شد.

اکنون طرفین تصمیمات تاکتیکی در مورد نحوه برخورد می گیرند مثلثی. همه احزاب چپ دارند نشان داد آنها برای جلوگیری از تقسیم آرا، نامزد سوم را کنار می گذارند و در عوض از هر کسی که مخالف راست افراطی است حمایت می کنند.

از سوی دیگر احزاب میانه رو دارند موافقت کرد حمایت کند همه کاندیداها ارزش های “جمهوری خواه” را به اشتراک می گذارند در حالی که چپ افراطی و راست افراطی را رد می کنند. این تصمیمات ممکن است به کرسی های کمتری برای راست افراطی نسبت به آنچه که در حال حاضر پیش بینی می شود منجر شود.

یک ابهام اضافی این است که رای دهندگان هم اکنون باید تصمیمات تاکتیکی در مورد دور دوم بگیرند. رای دهندگانی که نامزد مورد نظرشان حذف شده است باید تصمیم بگیرند که از نامزد دیگری حمایت کنند یا ممتنع کنند.

برخی احزاب از رای دهندگان خود خواستند که جلوی راست افراطی را بگیرند. اما حزب راست‌گرای اصلی، جمهوری‌خواهان، که ۶.۶ درصد آرا را به دست آورده است از دادن هیچ علامتی امتناع کرد به رای دهندگانش

زنی از کنار پوستر آسیب دیده مارین لوپن و جردن باردلا عبور می کند.

پوسترهای انتخابات پارلمانی روی بیلبوردها، شامل مارین لوپن، نماینده پارلمان فرانسه و نامزد سابق ریاست جمهوری فرانسه و رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه، جردن باردلا.
محمد بدرا/EPA

این بار تصویر به ویژه گیج شده است. فراخوان غیرمنتظره انتخابات زودهنگام، همراه با یک دوره مبارزات انتخاباتی کوتاه (فقط 20 روز)، به احزاب یک چارچوب زمانی بسیار محدود داد که در آن بتوانند با احزاب دیگر معامله کنند و کمپین ها و اعلامیه ها را آماده کنند.

احزاب چپ به طرز شگفت آوری، سریع و نسبتاً شکننده شکل گرفتند اتحاد. اتصال. جمهوری خواهان به دو تقسیم شده استبا رهبر حزب اریک سیوتی و همکارانش که خود را با راست افراطی همسو می کنند.

به نظر می‌رسد که بلوک میانه‌روی ماکرون نیز به طور فزاینده‌ای از هم جدا شده است سوال باز خرد ماکرون در برگزاری انتخابات در وهله اول. این همه حرکت ناگهانی در یک سیستم حزبی که بر روی شن‌های متحرک بنا شده است، رأی‌دهندگان را متحیر کرده و سرشان را خاراند.

یک دور دیگر – و بعد چه؟

جویدن ناخن با پایان یافتن نتایج دور دوم تمام نمی شود. این تنها مرحله افتتاحیه را به پایان می‌رساند و بسیاری از بزرگترین داستان‌ها هنوز در راهند.

اگر راست افراطی اکثریت را به دست آورد، فرصتی بی سابقه برای عمل خواهند داشت. با این حال، محدودیت های اعمال شده توسط قانون اساسی، اتحادیه اروپا و نیاز به همکاری با ماکرون، که تا سال 2027 به ریاست جمهوری ادامه خواهد داد و خار دائمی در چشم آنها خواهد بود، محدود خواهند شد.

مکرون همچنان سیاست خارجی را اجرا خواهد کرد و بستری برای انتقاد از دولت خواهد داشت، اما دولت بیشتر سیاست داخلی را اجرا خواهد کرد.

یک دولت راست افراطی نیز احتمالاً باید با اعتراضات گسترده ای که ممکن است به خشونت کشیده شود، مقابله کند. تابستان گذشته، گسترده بود شورش ها به راه افتاد ناشی از خشونت پلیس و توهین نژادی است.

جردن باردلا، رهبر راست افراطی این کار را کرد نشان داد او نمی‌خواهد یک دولت اقلیت تشکیل دهد که دائماً در معرض رأی عدم اعتماد باشد.

احزاب دیگر نیز کوچکتر از آن هستند که به تنهایی حکومت کنند و به نظر می رسد که برای همکاری با یکدیگر بیش از حد متفرقه هستند. جبهه مردمی جدید شامل حزب چپ افراطی France Unbowed است که از احزاب میانه‌رو و راست متنفر است.

یک پارلمان معلق با یک دولت اقلیت که قادر به یافتن متحدان کافی برای انجام کاری نیست، به بن بست می انجامد. این موضع دولت مستعفی بود. و شکست این سناریو به همین دلیل است که در وهله اول انتخابات برگزار شد.

اکنون سوال کلیدی این است که آیا تهدید معتبر یک دولت راست افراطی سرانجام ذهن سیاستمداران دیگر را متمرکز خواهد کرد و آنها را به همکاری با یکدیگر به روشی که ماکرون امیدوار بود وادار خواهد کرد؟ برای انجام این کار، آنها باید اختلافات خود را کنار بگذارند و بر اختلافات عمیق در سیاست و جامعه فرانسه غلبه کنند.

چه جناح راست افراطی به قدرت برسد یا یک دولت اقلیت متزلزل، سیاست فرانسه ممکن است تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی در سال 2027 متزلزل باقی بماند. مکرون با برگزاری این انتخابات ریسک بزرگی کرد و هیچ تضمینی وجود ندارد که حرکت مخاطره آمیز او نتیجه دهد. .

دیدگاهتان را بنویسید