حکم مصونیت دیوان عالی ایالات متحده، مناسب برای رئیس جمهوری که به دموکراسی اهمیتی نمی دهد


دادگاه عالی ایالات متحده یک فوق العاده قابل توجه و حکمی به همان اندازه بحث برانگیز. این چیزی است که می تواند بر نتایج انتخابات 2024، حاکمیت قانون و نهادهای دموکراتیک در ایالات متحده تأثیر بگذارد و قدرت بالاترین مقام کشور را برای سال های آینده شکل دهد.

دادگاه عالی با 9 قاضی به ریاست قاضی جان رابرتز در حکم خود درباره مصونیت رئیس جمهور مربوط به پرونده ای که توسط جک اسمیت بازرس ویژه ایالات متحده مطرح شده بود، ادعا می کند که دونالد ترامپ با مداخله در نتایج انتخابات 2020 سعی در تضعیف دموکراسی ایالات متحده داشته است. به نظر می رسد عملا به دادگاه شخصی ترامپ تبدیل شده است. دیگر نمی‌توان آن را – همانطور که از زمان تأسیس آن در سال 1789 مشاهده کرد – به عنوان یک نگهبان بی‌طرف برای محافظت از شهروندان آمریکایی در برابر چنگ‌اندازی قدرت استبدادی در نظر گرفت.

این تصمیم اکثریت دادگاه استدلال کرد که رؤسای جمهور سابق مستحق درجاتی از مصونیت از تعقیب قضایی هستند. این تصمیم به‌طور پیش‌بینی‌شده در امتداد خطوط ایدئولوژیک شش به سه قرار گرفت، و النا کاگان، سونیا سوتومایور و کتانجی براون به شدت مخالف بودند. در مخالفت او، قاضی سوتومایور نوشت این تصمیم “مسخره قانون اساسی” بود.



بیشتر بخوانید:
«فراتر از قانون» در برخی موارد: دیوان عالی به ترامپ – و روسای جمهور آینده – استثنای ویژه ای می دهد که پیگرد قانونی او را به تاخیر می اندازد.


اما با توجه به اینکه سه قاضی از 9 قاضی توسط شخص ترامپ منصوب شده اند، این نتیجه از برخی جهات تعجب آور نیست. از زمان ترامپ دادگاه عالی را تغییر داد با انتصاب از سه قاضی از نظر ایدئولوژیک محافظه کارنیل گورسوچ (منصوب در سال 2017)، برت کاوانا (2018) و امی کونی بارت (اکتبر 2020، در بحبوحه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آن سال) مجموعه ای از تصمیمات طولانی مدت دیوان عالی کشور معکوس می شوند.

اینها شامل حق رای، اقدام مثبت، کنترل اسلحه و مقررات زیست محیطی است. با این حال، شاید بحث برانگیزترین تصمیم دادگاه بود Roe v. Wade را رد کردتصمیم 1973 که حق زنان را برای سقط جنین تضمین می کرد.

با ایجاد این دادگاه عالی جدید انعطاف پذیر، چیزی که زمانی در سیاست ایالات متحده غیرقابل تصور بود در حال ظهور است. سوابق دیوان عالی تنها تا زمانی اهمیت دارد که قاضی وجود داشته باشد که شخصاً و از نظر سیاسی با تصمیمات موافق باشند.

موضوع قضاوت

زمانی که در پایان فوریه اعلام شد که دادگاه استدلال ها را خواهد شنید در ماه آوریل در مورد مصونیت ریاست جمهوری، بسیاری از مفسران حقوقی شگفت زده شدند. قاضی فدرال بازنشسته جی. مایکل لوتیگ MSNBC گفت وی افزود: «در دنیا دلیلی برای رسیدگی به این پرونده وجود نداشت که دادگاه استیناف دی.

همچنین با توجه به شرایط و مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آتی، نگرانی در مورد سرعت نسبتا کند رسیدگی دیوان عالی به چنین موضوع فوری وجود داشت. لارنس ترایب، استاد حقوق هاروارد، استدلال کرد که دادگاه چنین است کشیدن عمدی پا.

همه اینها در استراتژی اصلی ترامپ برای به تعویق انداختن فرآیندهای مختلف خود تا پس از انتخابات نقش دارد. از آنجایی که دادگاه مداخله در انتخابات در واشنگتن قرار بود در ماه مارس برگزار شود، این استراتژی است به نظر می رسد موفق شده است.

اعضای دیوان عالی ایالات متحده، ژوئن 2022.

دادگاه رابرتز: اعضای دیوان عالی ایالات متحده، ژوئن 2022.
دیوان عالی آمریکا

بنابراین اکنون با توجه به حکم دیوان عالی کشور، روند مداخله در انتخابات به این صورت است بسیار بعید است تا قبل از انتخابات نوامبر تکمیل شود. با توجه به نزدیک بودن رقابت، نتیجه گیری آن محاکمه برای ارائه پاسخ قطعی به رای دهندگان به این سوال مهم بود که آیا ترامپ در تلاش برای لغو یک انتخابات مجرم است یا خیر.

این تصمیم حکم کرد که ترامپ از پیگرد قانونی برای اعمال «رسمی» (حتی اگر فراتر از آنچه «محیط بیرونی دفتر» نامیده می‌شود) یا موضوعاتی که به طور مماس با وظایف رسمی مرتبط هستند مصون است.

بنابراین در حالی که همه اقدامات انجام شده توسط یک رئیس جمهور که “غیر رسمی” تلقی می شوند، مستثنی تلقی نمی شوند، مرزهای رسمی و غیررسمی اکنون قابل تفسیر است و تصمیم دادگاه پارامترهای نسبتاً گسترده ای را برای این امر ارائه می دهد.

همچنین، هر گونه محاکمه جنایی علیه رئیس جمهور خواهد بود بار اثبات این پرونده “خطر تجاوز به قدرت و وظایف رئیس جمهور را ندارد.”

“فاجعه برای دموکراسی”

به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، جو بایدن، خودش گفت این تصمیم دیوان عالی پیامدهای باورنکردنی برای دموکراسی آمریکا دارد. این ممکن است رؤسای جمهور آینده را تشویق کند تا از منصب خود برای منافع شخصی استفاده کنند و در فعالیت های مجرمانه شرکت کنند، زیرا نقض قانون اکنون توسط این مفهوم مبهم و تعریف شده مصونیت رئیس جمهور محافظت می شود.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، حکم دادگاه عالی را محکوم کرد: «هیچکس بالاتر از قانون نیست».

همه چیزهایی که اکنون در مورد ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق آبروریزی شده به عنوان بخشی از رسوایی واترگیت می دانیم، می توانست به عنوان محافظت شود. بخشی از یک عمل رسمی. جرالد فورد نیازی به عفو او ندارد.

اگر ترامپ در انتخابات نوامبر پیروز شود (و به نظر می رسد نظرسنجی ها هم همینطور نشان می دهد که خواهد شداو می تواند به وزارت دادگستری دستور دهد که از اتهامات خود کنار بگذارد. یا می تواند سعی کند خودش را ببخشد. همچنین اکنون این نگرانی وجود دارد که ترامپ ممکن است یک دادستان کل وفادار منصوب کند و قوه قضائیه را علیه مخالفان خود مسلح کند.

بر اساس رای دیوان عالی کشور، تمامی این اقدامات رسمی مجاز بوده و مصون از تعقیب خواهد بود.

اگرچه ترامپ پیروزمندانه اعلام کرد که این یک یک پیروزی بزرگ برای دموکراسیاکثر کارشناسان حقوقی مخالفت خواهد کرد. براون قاضی دیوان عالی کشور مخالفت کرد به نظر او می نویسد که “آتش پنج زنگ خطری است که خودگردانی دموکراتیک را تهدید می کند.”

تنها چیزی که می‌توانست این تصمیم را بیشتر با آنچه از یک رژیم استبدادی انتظار دارید هماهنگ کند، این بود که دیوان عالی حکم می‌داد که فقط ترامپ از مصونیت ریاست جمهوری برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید