نمای حاشیه ای ترین حوزه انتخابیه بریتانیا


وینستون چرچیل در سال 1922 در مورد ایرلند شمالی صحبت کرد ابراز گیجی کرد دگرگونی بنیادینی که در سراسر اروپا در نتیجه جنگ جهانی اول رخ داد، هیچ تغییری در شرایط اساسی مناقشه در منطقه ایجاد نکرد:

امپراتوری های بزرگ سرنگون می شوند. کل نقشه اروپا تغییر کرده است… طرز فکر انسانها، نگاه کلی به چیزها… همه با تغییرات شدید و شگرف در سیل جهان مواجه شده اند، اما وقتی سیل فرو می نشیند و آب ها فروکش می کنند، ما دیدم که برج های تیره و تار فرمانا و تایرون دوباره ظاهر می شوند. صداقت نزاع آنها یکی از معدود نهادهایی است که در فاجعه ای که جهان را فرا گرفته است، بدون تغییر باقی مانده است.

بیش از 100 سال بعد و پس از تشنجات برگزیت، یک بیماری همه گیر جهانی و بازگشت جنگ به اروپا، چرچیل ممکن است همین را در مورد ایرلند شمالی گفته باشد. و آنچه که او آن را “جنگ های تیره و تار فرمناگ و تایرون” نامید، همچنان یکی از نقاط کانونی انتخابات 2024 است، زیرا فرمانا و تایرون جنوبی حاشیه ای ترین حوزه انتخابیه بریتانیا هستند. Sinn Fein در سال 2019 با اکثریت تنها 57 رای برنده شد و یک بار دیگر نبرد شدید بین حزب فعلی و حزب اتحادیه اولستر (UUP) خواهد بود. این مسابقه مظهر مبارزه سیاسی در ایرلند شمالی است.

نقشه حوزه انتخابیه ایرلند شمالی با برجسته شدن فرمانا و تایرون جنوبی.
اکثریت ناچیز سین فین با 57 کرسی، فرمانا و ساوت تایرون را به حاشیه‌ترین کرسی‌های بریتانیا تبدیل کرده است.
ویکی پدیا/Wereon

Sinn Féin تلاش خواهد کرد تا کرسی را حفظ کند، اما با نامزد جدید، پت کالن. به‌عنوان رهبر سابق کالج سلطنتی پرستاری، او بیشتر به‌خاطر پرستاران پیشرو بریتانیا در اعتصاب اخیر شناخته خواهد شد. انتخاب کالن به عنوان کاندیدای حزب برای چنین کرسی رقابتی دو چیز برای سین فین انجام می دهد. اول اینکه بر چپ حزب تاکید می کند. منتقدان اینها را زیر سوال برد به دنبال تمایل او برای خدمت در دولت های ایرلند شمالی، جایی که او اساساً یک دستور کار نئولیبرالی را دنبال می کرد. شهرت کالن به عنوان یک رهبر اتحادیه، تعهد حزب را به مبارزه با ریاضت تأیید می کند. حتی بهتر از آن، او این کار را با استناد به حرفه‌ای انجام می‌دهد که اکثر مردم مدعی پرستش آن هستند – به‌ویژه پس از همه‌گیری – حتی اگر این کار را در حالی انجام دهند که به سیاستمدارانی که به طور مداوم دستمزد پرستاران را کاهش داده‌اند، رأی می‌دهند. بسیاری را مجبور به استفاده از بانک های مواد غذایی کرد.

انتخاب کالن به‌عنوان نامزد حزب برای فرمانا و تایرون جنوبی نیز با تلاش‌های مداوم شین فین برای مدرن‌سازی و در واقع عادی‌سازی حزبی که منشأ آن خشونت‌های انقلابی است، همخوانی دارد. Sinn Fein مدتهاست که این مسیر را دنبال کرده و با موفقیت قابل توجهی به بزرگترین حزب در ایرلند شمالی تبدیل شده است آخرین انتخابات مجلس. با این حال، منتقدان هنوز این سوال را مطرح می کنند گذشته سین فیناز جمله در جمهوری ایرلند، جایی که این کشور نیز به دنبال قدرت است، با انتخابات قبل از مارس 2025.

پیروزی کالن پاسخ دیگری به کسانی می دهد که ادعا می کنند شین فین هنوز توسط “مردان خشونت” اداره می شود. چطور ممکن است وقتی حزب اکنون توسط زنان رهبری می شود – میشل اونیل در ایرلند شمالی، مری لو مکدونالد در جمهوری و افرادی مانند کالن. مانند بسیاری از سیاستمداران شین فین، کالن مشتاق است که گفتگو را به سمت مسائل مربوط به سیاست به جای گذشته هدایت کند.

پت کالن بین میشل اونیل، معاون رئیس جمهور سین فین و رئیس جمهور مری لو مک دونالد ایستاده است.
پت کالن نامزد شین فین با میشل اونیل و مری لو مک دونالد.
Alamy/PA Images/لیام مک برنی

جای تعجب نیست که بسیاری از اتحادیه های کارگری اینطور نیستند. رقیب اصلی کالن برای کرسی فرمانا و ساوت تایرون، دایانا آرمسترانگ از UUP، او را به چالش کشید تا جنایات مرتکب شده در حوزه انتخابیه، از جمله بمب گذاری سال 1987 ارتش جمهوری اسلامی ایران در انیسکیلن را محکوم کند. امتناع کالن همچنین با رویکرد Sinn Féin سازگار است. انتقاد از IRA باعث مشروعیت زدایی از مبارزه ای می شود که سین فین را به وجود آورد و بخش عمده ای از پایگاه سیاسی آن را بیگانه می کند. این نشان دهنده چالش ادامه دار برای حزب است زیرا به دنبال گسترش سلطه خود در ایرلند شمالی و حتی تبدیل شدن به حزب دولت در جمهوری است. مخالفان همیشه به دنبال یادآوری گذشته خود به رای دهندگان جوان یا میانه رو هستند – چیزی که شین فین هرگز نمی تواند بدون از دست دادن حامیان سنتی آن را انکار کند.

همیشه یک صندلی گرم

و گذشته در حوزه انتخابیه Fermanagh و South Tyrone (که قبلاً فقط Fermanagh و Tyrone نامیده می شد) بحث برانگیز است، حتی فراتر از Enniskillen. در واقع، در سال 1981 این کرسی توسط یک زندانی ارتش جمهوری اسلامی به نام بابی ساندز به دست آمد. در آن زمان ساندز در اعتصاب غذا بود تا دولت بریتانیا را مجبور کند جمهوری خواهان زندانی را به عنوان زندانیان سیاسی به رسمیت بشناسد. ساندز در عرض یک ماه پس از انتخابش به سمت وست مینستر از گرسنگی می مرد و 9 اعتصاب غذای جمهوری خواه دیگر قبل از اینکه این تاکتیک در نهایت کنار گذاشته شود، می میرند.

امتناع صریح مارگارت تاچر از تن دادن به خواسته های آنها برای به رسمیت شناختن سیاسی به نظر می رسید که نشان دهنده یک شکست اساسی برای جمهوری خواهان باشد. با این حال، انتخابات ساندز نشان داد که آنها می توانند در صندوق های رای مورد حمایت قرار گیرند و جمهوری خواهان به زودی شروع به شرکت معمولی در انتخابات در ایرلند شمالی کردند. در واقع، این تغییر باعث تولد سین فین شد و نشان می دهد که چرا هیچ کس، اگر نمایندگان آن، نمی توانند اقدامات IRA را محکوم کنند. این امر توسط حامیان جریان اصلی به عنوان انکار قربانی شدن سندز و سایر اعتصاب کنندگان غذا تلقی خواهد شد.

دیانا آرمسترانگ در مراسم معرفی مانیفست حزب اتحادیه آلستر سخنرانی می کند.
آرمسترانگ از UUP پشتیبانی می کند.
Alamy/PA Images/لیام مک برنی

تاریخچه در نقش آرمسترانگ به عنوان رقیب کالن برای فرمانا و ساوت تایرون نیز مشهود است. او است دختر هری وسترهبر سابق UUP که در سال 1981 در برابر ساندز در همان حوزه انتخابیه ایستاد. درست همانطور که انتخاب کالن توسط Sinn Féin بخشی از استراتژی آن برای حرکت از گذشته بود، نامزدی آرمسترانگ در UUP می تواند به عنوان تلاشی آگاهانه برای یادآوری رای دهندگان در نظر گرفته شود. که


در خبرنامه سیاست انگلستان مشترک شوید

آیا می خواهید پوشش انتخاباتی بیشتری از کارشناسان دانشگاهی گفتگو داشته باشید؟ در هفته‌های آینده، تحلیلی آگاهانه از توسعه کمپین و بررسی واقعیت‌هایی که در حال انجام است به شما ارائه خواهیم کرد.

برای جدید، هفتگی ما ثبت نام کنید رای انتخاباتهر جمعه در طول کمپین و بعد از آن تحویل داده می شود.


غرب با چند صد رای به ساندز باخت و حتی امروز نیز تعداد رای دهندگان ملی گرا و اتحادیه گرا در فرمانا و ساوت تایرون متعادل باقی مانده است. در واقع، پیروزی 57 رای دفعه قبل یک تجمل نسبی برای سین فین بود. در سال 2010، او پس از سه بار شمارش، تنها با چهار رای، کرسی را به دست آورد. حتی در آن زمان هم موضوع حل نشد، زیرا اتحادیه ها تلاش ناموفقی برای لغو نتیجه در دادگاه انجام دادند. به نظر می رسد که مسابقه آتی در حال حاضر احساسات مشابهی را برانگیزد.

چرچیل از ادامه درگیری در ایرلند شمالی در دهه 1920 شگفت زده شد. یک قرن بعد و همان بحث اساسی ادامه دارد. خوشبختانه، با خشونتی که زمانی غالب بود همراه نیست، اما تلخی ایجاد شده توسط آن گذشته به وضوح زنده است.

دیدگاهتان را بنویسید