ارتش اسرائیل اعتراف می کند که نمی توانند پیروز شوند، اما بنیامین نتانیاهو گوش نمی دهد


این لحظه ای بود که ارتش اسرائیل شکست جنگ هشت و نیم ماهه خود در غزه را پذیرفت – قطعاً مأموریتی که توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، زمانی که او پس از حمله 7 اکتبر حماس گفت که او انجام خواهد داد، تعیین کرد. گروه نبرد را نابود کنید.

در 19 ژوئن، دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) به کانال 13 نیوز گفت که هدف از ریشه کن کردن رهبری غزه است. دست نیافتنی.

این کار نابود کردن حماس، ناپدید شدن حماس – فقط پرتاب شن در چشم مردم است. حماس یک ایده است، حماس یک حزب است. این در قلب مردم ریشه دوانده است – هر کسی که فکر می کند ما می توانیم حماس را از بین ببریم اشتباه می کند.

در یک سطح، سخنگوی ارتش اسرائیل به سادگی چه چیزی را تکرار کرد تحلیلگران هشدار دادند درست پس از آن که حماس 1143 نفر از جمله 767 غیرنظامی را کشت و حدود 250 نفر دیگر را ربود. یک حمله نظامی همه جانبه، از هوا و زمین، به حماس این امکان را می دهد که خود را به عنوان محافظ غیرنظامیان غزه نشان دهد، حتی در حالی که اسرائیل هزاران نفر از آنها را می کشد.

اما در سطحی دیگر، این چالش ارتش اسرائیل با نتانیاهو بود.

سه روز قبل، نتانیاهو داشت در جلسه کابینه کلیک کرد: برای رسیدن به هدف نابود کردن توانایی‌های حماس، باید تصمیماتی می‌گرفتم که همیشه مورد قبول رهبری نظامی نبود.

اکنون ارتش اسرائیل عملاً به نخست وزیر گفته است که طرح الف وی برای نابودی حماس قابل اجرا نیست. پس طرح B چیست؟

به قول هاگری: «اگر دولت جایگزینی پیدا نکند – [Hamas] در غزه باقی خواهد ماند.

جنگ ابدی نتانیاهو

دفتر نخست وزیری از دادن جای خود به نظامیان خودداری کرد و در پاسخ به مصاحبه هاگاری تاکید کرد:[We have] یکی از اهداف جنگ را نابودی توان نظامی و مدیریتی حماس می داند.

در یک عقب نشینی تاکتیکی ارتش اسرائیل بیانیه دیگری صادر کرد که به اهداف نظامی اعلام شده، از جمله نابودی حکومت حماس و توانایی های نظامی اختصاص داده شده است. هاگاری صرفاً از “ریشه کن کردن حماس به عنوان یک ایدئولوژی و یک ایده” صحبت کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک تریبون که توسط دستیاران احاطه شده است، سخنرانی می کند.
سرکش: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل.
عکس جک گئز/پول از طریق AP

اما فرماندهان و نتانیاهو می‌دانستند که زنگ هشدار نمی‌تواند بی‌صدا بماند، به‌ویژه که ده روز قبل، بنی گانتز، فرمانده سابق ارتش اسرائیل، نخست‌وزیر را شلیک کرده بود.

در 18 می، گانتز – یکی از سه عضو کابینه نظامی – به نتانیاهو داد اولتیماتوم سه هفته ای. او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که نخست وزیر منافع شخصی و سیاسی خود را مقدم بر نیازهای موجودیتی دولت اسرائیل قرار داده است و به “متعصبان راست تندرو” اجازه داده است که کشور را در معرض خطر قرار دهند.

در میان شش خواسته راهبردی گانتز، اولویت ها برای بازگشت گروگان ها و رهبری سیاسی جدید در غزه، به جای “نابودی” حماس بود.

نتانیاهو همه درخواست ها را رد کرداز جمله جدول زمانی مسیر تشکیل کشور فلسطینی همراه با عادی سازی اسرائیل با کشورهای عربی. در 9 ژوئن، گانز کابینه نظامی را ترک کرد – و نخست وزیر بدن را باز کنید یک هفته بعد.

بدون طرح (الف یا ب)

این تنها معضل نتانیاهو را طولانی تر کرد. روزی که آتش بس در غزه اعلام شود، در خطر سیاسی و حقوقی قرار خواهد گرفت، مگر اینکه حماس دیگر وجود نداشته باشد.

انتخابات زودهنگام در اسراییل به احتمال زیاد در پی خواهد آمد و او هم همینطور است راه برگشت گانتز و حزب وحدت ملی در انتخابات. شاید مهمتر از آن این باشد با اتهام رشوه مواجه است که عملاً با جنگ متوقف می شوند.

وضعیت جنگ در غزه بر اساس گزارش موسسه مطالعات جنگ

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که مرحله «فشرده» عملیات نظامی تقریباً کامل شده است.
موسسه مطالعات جنگ

اما هیچ چشم اندازی برای نابودی حماس وعده داده شده وجود ندارد. یا اینکه غیرنظامیان غزه که هر روز با مرگ، گرسنگی و محرومیت روبرو هستند، علیه رهبری قیام کنند.

در یک خط قرمز نادر، ایالات متحده هر طرحی را برای حمله زمینی گسترده به رفح بررسی کرده است. برای ادامه فشار، نتانیاهو اظهارات مبهمی درباره الف استقرار مجدد ارتشدر حالی که به بمب گذاری علیه حماس و غیرنظامیان ادامه می دهد.

بنابراین، بدون طرح B، نتانیاهو چه می کند تا فشارهای داخل و خارج اسرائیل بر او را متوقف کند؟ او برای زمان بازی می کند. هفته گذشته، نتانیاهو گفت که او تنها از یک معامله “جزئی” گروگان گیری با حماس حمایت می کند تا اسرائیل بتواند پس از آزادی زنان، سالمندان و بیماران جنگ را از سر بگیرد.

او دارد مبارزه کردن با آمریکا در رابطه با تامین تسلیحات آمریکا برای جنگ به اسرائیل. و خودش را تهدید کرد برای گسترش نبرد با حزب الله در سراسر مرز لبنان به سمت شمال.

هیچ یک از آنها طرح B برای غزه نیست. آنها طرح الف شخصی نتانیاهو هستند. حواس پرتی یا انحراف روزانه را کنار بگذارید تا از تمرکز رسانه ها بر مذاکرات آتش بس، کشتار غزه، یا شکست در “نابودی” حماس جلوگیری کنید.

را هشدار ارتش اسرائیلهمراه با خروج گانتز از کابینه جنگ، سیگنالی است که آنها از هجوم بی پایان بدون دیدگاه سیاسی خسته شده اند.

اما چه زمانی این خستگی منجر به رد قاطع رویکرد نتانیاهو خواهد شد؟ در حال حاضر، با توجه به اینکه یوآو گالانت، وزیر دفاع، اشاره نکرده است که استراحت خواهد کرد – و با توجه به فشار وزرای راستگرای تندرو برای پاکسازی قومی غزه تحت اشغال طولانی مدت – این موضوع و همچنین گزینه های نتانیاهو ، آنها پاسخی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید