شوی پیشگامانه V&A حرفه یک مدل و فعال پیشگام را برجسته می کند


در سال 1987، پاتریک دمارشلیه، عکاس مد، از سوپرمدل نائومی کمپل در بیابان با کت طلایی شانل عکاسی کرد. این یک عکس خیره کننده و تاریخی است. این تصویر در شماره دسامبر مجله ووگ بریتانیا در آن سال به نمایش درآمد – همین بود دفعه سوم مجله مد یک زن سیاه پوست روی جلد خود داشت.

این نقاشی آنقدر نمادین است که توسط آن به دست آمده است گالری پرتره ملی برای مجموعه دائمی خود در سال 2016. در حال حاضر در نمایشگاه V&A در نمایشگاهی که به زندگی و حرفه نائومی کمپبل اختصاص دارد، در معرض دید قرار گرفته است.

من خودم متولد دهه 80 هستم، سال های نوجوانی من در دهه 90 بود که کمپبل به شهرت رسید. در آن زمان، دیدن زنی با رنگ پوست مشابه من در رسانه های رایج غیرعادی بود. این جلد پیشگامانه بود، زمانی که ویراستاران مد معتقد بودند که مدل‌های سیاه‌پوست عدد و رقم نمی‌فروشند. همچنین در اولین سال زندگی حرفه ای کمبل گرفته شد – حرفه ای که می توانست بر بسیاری از موانع غلبه کند.

به عنوان یک متخصص مد و نویسنده مایکلا آنجلا دیویس می‌گوید: «طرح‌های سیاه و سفید هنوز هم به طور کلی یک ترند در نظر گرفته می‌شوند – فصلی و عمدتاً به روشی شبیه دیور در اواسط قرن بیستم یکبار مصرف می‌شوند. نائومی کمبل این غفلت را شکست. ابدی، اجتناب ناپذیر و غیرقابل انکار بود. نائومی توانمندساز بود.

نائومی در V&A اولین نمایشگاهی است که بر روی شخصی که لباس می پوشد تمرکز می کند تا طراح که آنها را خلق کرده است. این تا حدودی حذف تاریخی تأثیر چشمگیر مدل ها بر فرهنگ مد را اصلاح می کند.

این نمایشگاه نشان می دهد که مدلینگ سیاه پوست بریتانیا چقدر برای فرهنگ و نمایندگی گسترده تر در دنیای مد و فراتر از آن اهمیت دارد.

این نمایشگاه که توسط کمپبل تهیه شده است، قطعاتی از کمد لباس او و همچنین قرض‌گیری‌هایی از آرشیوهای طراحی و اشیاء از مجموعه‌های V&A را به نمایش می‌گذارد که نشان‌دهنده لحظات کلیدی در زندگی حرفه‌ای 40 ساله او است. در دو طبقه گسترده شده و به طور پیچیده در این قطعات بافته شده است، داستان این است که چگونه او با وجود چالش های عظیم یک زن سیاهپوست جوان در این دوران موفق شد، که الهام بخش فعالیت او بود.

لباس در گالری
برخی از لباس های نمادین کمپبل در این نمایشگاه به نمایش درآمد.
V&A

با بخشی از سالهای اولیه زندگی او شروع می شود. شما می توانید صدای خود کمبل را بشنوید که در مورد “آزادی بیان خود از طریق رقص” صحبت می کند. کمپبل در سال 1985 در سن 15 سالگی در حالی که رویای خود را برای تبدیل شدن به یک رقصنده دنبال می کرد، مورد شناسایی قرار گرفت. این نمایشگاه نشان می دهد که چگونه این پیشینه او را برای حرفه مدلینگ غیرمنتظره اش آماده کرد.

اولین نمایش مد کمبل برای طراح فرانسوی ایو سن لوران در سال 1987 بود. در این بخش، عکسی از کارت ورود او به آن نمایش در نزدیکی یک جفت کفش باله خراشیده قرار دارد. همانطور که دیویس گفت: “هیچکس مانند نائومی کمبل راه نمی رود. او مانند یک جنگجو راه می‌رود و با ذوقی غیرطبیعی در قلمرو مد لباس بالا می‌رود.»

مونتاژ ویدئویی از چنین کت واک های خیره کننده ای حتی قبل از ورود به نمایشگاه به بازدیدکنندگان خوش آمد می گوید. در آن کمپبل را می بینید که در کت واک های آنا سویی، شانل، ویوین وست وود و پرادا قدم می زند. هر شات مانند یک اثر هنری به نظر می رسد و گواهی بر حضور فرمانده او.

او در توضیحی که روی برچسب جلوی لباس پر که اولین لباسش را در آن پوشیده بود، می‌گوید: «خدا رحمت کند حوا را». او لورن را به عنوان طراحي مي داند كه به تغيير مسير حرفه اي او كمك كرد.

Naomi In Fashion در تمام کلاه ها
ورودی Naomi In Fashion.
V&A

بر اساس گزارش‌ها، ایو سن لوران تهدید کرده است که اگر آنها از انتخاب مدل‌های سیاه‌پوست برای جلد خود خودداری کنند، تبلیغ خود را از ووگ فرانسه حذف خواهد کرد. با این حال، همانطور که نمایشگاه در مورد لباس، لوازم جانبی و همکاری است، به شدت با گفتگوهای معاصر در مورد تنوع در صنعت مد ارتباط دارد. به قول کمبل:

وقتی به ایمان و بورلی جانسون و نائومی سیمز و پگی دیلارد و همه دیگران نگاه می کنم، از این واقعیت که آنها در را به روی من باز کردند قدردانی می کنم. اگر قبلا نیامده بودند، هرگز به اندازه الان جلوتر نبودم. و امیدوارم در را برای مردم پشت سرم باز کنم.

این نمایشگاه کمبل را نه تنها به عنوان یک سوپر مدل، بلکه به عنوان یک مبتکر فرهنگی نیز به تصویر می‌کشد و نقش او را در شکستن هنجارهای تثبیت‌شده، شکستن موانع نژادی و استفاده از پلت فرمش برای توانمندسازی خلاقان جدید، حمایت از برابری و تحریک تغییرات اجتماعی برجسته می‌کند.

او به‌عنوان یکی از اولین سوپرمدل‌های سیاه‌پوست که به شهرت جهانی دست یافت، از قراردادها سرپیچی کرد و قالب استاندارد زیبایی پذیرفته شده آن زمان را شکست. موفقیت شغلی او به بهبود استانداردهای نمایندگی سایر مدل های قومیتی در مد کمک کرد.

در حالی که این دگردیسی ادامه دارد، ما باید لحظه ای را صرف لذت بردن از تمام زرق و برق و زرق و برقی کنیم که این نمایشگاه ارائه می دهد. ظهور نماد سوپر مدل – و قدرت دگرگون کننده مد را جشن می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید