خونین، کتک خورده، اما هنوز یک دستاورد بزرگ بین المللی 80 سال بعد


در ژوئیه 1944، در حالی که جنگ هنوز در اروپا و اقیانوس آرام در جریان است، 730 نماینده از 44 کشور در کوه واشنگتن گرد هم آمدند، هتل بزرگی که در اواخر قرن در نیوهمپشایر ساخته شد. آنها در حاشیه شهر کوچکی به نام کارول بودند که توسط یک جنگل ملی نه چندان دور از مرز کانادا احاطه شده بود. اما نامی که مشخص خواهد شد، نام منطقه ای است که آنها در آن اقامت دارند: برتون وودز.

این کنفرانس توسط ایالات متحده برای موافقت با قوانین جدید برای سیستم پولی بین المللی پس از جنگ تسهیل شد. تعریف شده به صورت مهم‌ترین گردهمایی بین‌المللی پس از کنفرانس صلح پاریس در سال 1919، “به فراتر از کشتار جنگ نگاه می‌کند تا نظم جهانی جدیدی بر پایه تجارت و همکاری ایجاد کند”. با تحقیر انگلیسی ها، این به لحظه ای تبدیل شد که میزبان در نهایت آنها را به عنوان نیروی مسلط جهان جایگزین کرد.

حدود 80 سال بعد، نظام بین‌الملل بسیار متفاوت از آنچه در این فرآیند سه هفته‌ای بر سر آن توافق شده بود، به نظر می‌رسد، و بسیاری از آن در طول مسیر شکست خورده یا جهش یافته‌اند. با این حال، سلطه آمریکا همچنان ادامه دارد و اصول اساسی زیربنای توافق همچنان پابرجاست. با این حال، همانطور که خواهیم دید، آنها اکنون در معرض تهدید قرار دارند که هرگز قبلاً نبوده است.

دو بازیگر کلیدی برتون وودز، اقتصاددان بریتانیایی و مذاکره کننده پیشرو جان مینارد کینز و اقتصاددان ارشد بین المللی در خزانه داری ایالات متحده، هری دکستر وایت بودند. کینز از جانبازان کنفرانس پاریس بود که با پایان یافت معاهده ورسای.

او استعفا داد، از مذاکرات ناامید شد و خاطرات زنده و ویرانگر را منتشر کرد. پیامدهای اقتصادی صلح در سال 1919 به توضیح دهد که چرا شرایط اقتصادی معاهده عمیقاً ناقص و خطرناک بود.»

کینز در کنفرانس با وایت در سمت راست صحبت می کند.

کینز در کنفرانس با وایت در سمت راست صحبت می کند.
آرشیو تاریخ جهان / عالمی

شرایط سخت تحمیل شده توسط پیمان آلمان احتمالاً باعث ظهور نازی ها شد. مال آنهاست سپس قدرت افزایش یافت بعد از سقوط در وال استریت از سال 1929 جای خود را به افسردگی شدیدکه بدتر شد سقوط – فروپاشی در تجارت جهانی

این در نتیجه روی آوردن بسیاری از کشورها به حمایت‌گرایی، کاهش ارزش پول‌های خود و اعمال کنترل‌های سرمایه برای محدود کردن میزان عبور پول از مرزهایشان بود.

هم وایت و هم کینز می خواستند از تکرار اشتباهات ورسای اجتناب کنند و معتقد بودند که سیستم نرخ ارز ثابت و تجارت آزاد برای ارتقای رفاه و صلح ضروری است. با این حال، اختلافات شدیدی بین این دو مرد در مورد چگونگی راه اندازی سیستم جدید وجود داشت.

در اصل، این به یک نبرد ژئوپلیتیکی ختم شد، با بریتانیای جنگ زده تلاش می‌کرد تا ارتباط جهانی خود را نجات دهد در حالی که آمریکایی‌ها مصمم به حذف آنها بودند.

کینز، در میان چیزهای دیگر، پیشنهاد کرد که نظام پولی بین‌المللی باشد پشتیبانی شده توسط یک ارز ذخیره جهانی به نام بانکور و یک بانک مرکزی جهانی به نام اتحادیه بین المللی تسویه حساب. متأسفانه برای او، آمریکایی ها بیشتر کارت ها را در دست داشتند.

آنها به صادرکننده پیشرو در جهان تبدیل شدند، از جمله تامین بیشتر تجهیزات نظامی برای هر دو جنگ و وام دادن مبالغ هنگفت به طوری که کشورهای متخاصم توانایی پرداخت هزینه جنگ را داشته باشند. بخش اعظم این پول با طلا پرداخت شد و تا سال 1944 بیشتر آن متعلق به ایالات متحده بود ذخایر جهانی.

در نتیجه، دیدگاه وایت از یک سیستم آمریکایی محورتر پیروز شد (و کینز کمتر از دو سال بعد از ناراحتی قلبی می مرد). دو نهاد جدید تحت تسلط ایالات متحده ایجاد شد، صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IBRD).

وظیفه صندوق بین‌المللی پول مدیریت یک سیستم بین‌المللی از نرخ‌های مبادله ثابت با دلار آمریکا بود. دلار دارای ارزش ثابتی در طلا بود – 35 دلار آمریکا (28 پوند) در هر اونس – جایگزین سیستم قبلی که ارزهای بسیاری از کشورها مستقیماً به طلا متصل بودند و می‌توانستند به فلز گرانبها تبدیل شوند.

صندوق بین‌المللی پول، که اکنون بخشی از بانک جهانی است، برای ارائه کمک‌های مالی برای بازسازی اروپا و ژاپن پس از جنگ ایجاد شد – تا اطمینان حاصل شود که ایالات متحده متحدان موفقی برای خرید دارد. برای تسهیل تجارت آزاد، این سیستم در سال 1947 توسط موافقتنامه عمومی تعرفه ها و تجارت (GATT) بهبود یافت که به سازمان تجارت جهانی (WTO) تبدیل شد.

چگونه بازی کرد

این سیستم تنها تا سال 1970 دوام آورد، زیرا هزینه های نظامی ایالات متحده در طول جنگ ویتنام به این معنی بود که دلار آمریکا قادر به حفظ پیوند خود با طلا نبود. در حالی که برتون وودز مقدار ارزهای در گردش را محدود کرده بود، بانک‌های مرکزی اکنون می‌توانند عرضه پول خود را افزایش دهند تا اقتصاد خود را تحریک کنند.

این امر باعث ایجاد انبوه پول مورد استفاده برای حمایت از اقتصاد جهانی پس از بحران های اقتصادی شد 2008 و 2020که احتمالا یک بود دلیل اصلی از تورم

در همین حال، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی مشغول وام دادن به کشورهای فقیر در بحران هستند. هر دو مورد انتقاد شدید قرار گیرد برای وادار کردن دولت ها به کاهش هزینه های عمومی و فروش دارایی ها به شرکت های خارجی. در مورد سازمان تجارت جهانی، این سازمان ممکن است کمک زیادی به کاهش تعرفه ها و سایر موانع تجاری کرده باشد، اما همه چیز دارد به جز دست از کار کشید در سال های گذشته.

سپس دلار آمریکا وجود دارد. تصمیم دولت آمریکا برای مسلح کردن سیستم مالی بین‌المللی پس از جنگ در اوکراین با قطع دسترسی روسیه به دارایی‌های دلاری این کشور اتخاذ شد. کشورهای دیگر می ترسند همین سرنوشت ممکن است برای آنها رقم بخورد. چین و دیگران بوده اند کاهش قرار گرفتن در معرض آنها به دلار با مبادله قیمت ها به ارزهای دیگر مانند یوان.

ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ

روسیه و چین در خط مقدم رهایی از وابستگی به دلار هستند.
Newscom/Alamy

با این حال هیچ یک از اینها به این معنی نیست که سیستم برتون وودز واقعاً شکست خورده است. بین سال های 1950 تا 2017، حجم تجارت جهانی 39 برابر افزایش یافته است. نسبت جمعیت جهان پس از تعدیل تورم با درآمد کمتر از 2 دلار در روز از 75 درصد در سال 1950 به تنها 10 درصد در سال 2015 کاهش یافت. به سختی افتاد از آن به بعد.

اروپا پرداخت کرد ایالات متحده به دلیل تلاش برای تکرار سیستم برتون وودز در هنگام ایجاد منطقه یورو مورد تحسین قرار گرفت، در حالی که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نسبت به توافقنامه 1944 به اندازه کافی حسن نیت داشت. من در مورد یک “لحظه جدید برتون وودز” در سال 2023 برای اطمینان از اینکه کشورهای در حال توسعه صدای بیشتری در موسسات مالی جهانی دارند.

به همین ترتیب، برخی دیگر از مشکلات سیستم فعلی ممکن است اغراق آمیز باشد. مسلماً نظم و انضباط مورد تقاضای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در نهایت با نیت خوب است. به عنوان مثال، یونان ممکن است در بحبوحه کمک های مالی خود در سال 2010 از ریاضت های بی رحمانه رنج برده باشد، اما احتمالاً وام ها همچنان این کشور را از پیامدهای بدتر مانند خروج اجباری از یورو و مارپیچ شدن به سمت تورم فوق العاده نجات داده است.

به همین ترتیب «دلارزدایی» نیز داشته است اثر محدود: جایگاه ارز سبز در راس سیستم مالی بین المللی نیست در مشکل جدی.

اما چالش های جدیدی به وجود آمد. چین اکنون یک تهدید واقعی برای سلطه اقتصادی ایالات متحده است. یارانه های آمریکا سنگین است قانون کاهش تورم سال 2022 نشان دهنده انحراف قابل توجهی از دکترین تجارت آزاد است که از دهه 1940 سیستم بین المللی را پایه گذاری کرده است و همچنین تعرفه های اخیراً اعمال شده را نشان می دهد. از واشنگتن و بالقوه بروکسل خودروهای برقی چینی

این موفقیت های ملی گرایانه در انتخابات پارلمانی اخیر اروپا و انتخاب مجدد بالقوه دونالد ترامپ، تهدیدهای دیگری برای نظام بین‌الملل هستند، بدون اینکه به بدترین تنش‌های شرق و غرب در دهه‌های اخیر اشاره کنیم.

در این زمینه، برتون وودز به طور فزاینده ای در همکاری های بین المللی مانند یک علامت آب بالا به نظر می رسد. اجازه دادن به اروپای 1944، ویران شده از وحشیگری غیرقابل تصور دو جنگ جهانی و رکود جهانی، برای 80 سال در آرامش نسبی زندگی می کند. به سختی می توان گفت که آیا او می تواند زنده بماند یا خیر، اما خوب است که در مورد دستاوردهای او در این دوران پر دردسر فکر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید