برنامه G7 برای استفاده از دارایی های مالی مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین برای تامین مالی جنگ: اکونومیست خطرات و منافع را ارزیابی می کند


تراژدی انسانی درگیری اوکراین بی وقفه ادامه دارد و باعث رنج و عذاب شدید مردم شده است. سیاست غرب از ابتدای مناقشه تاکنون بله بوده است اعمال محدودیت های اقتصادی و فشار سیاسی بر روسیه و پیشنهاد کمک نظامی به اوکراین.

این سیاست ها به شکل تحریم های اقتصادی متعدد، تلاش برای انزوای سیاسی و دیپلماتیک و انتقال تسلیحات به اوکراین است. برخی از نمونه‌های تحریم‌های اعمال‌شده در گذشته نه چندان دور به روسیه اجازه نمی‌دهد سوئیفت بین بانکی سیستم حواله بین المللی، از بانک های تجاری روسیه جلوگیری می کند دسترسی به بازارهای سرمایه غرب، سقف قیمت نفت، مسدود کردن ذخایر بانک مرکزی روسیه در حساب های بانک های غربی، انکار بیمه دریایی در کشتی های باری روسیه و بسیاری دیگر. آنها داشتند نتایج مختلط.

در حال حاضر تمرکز بر یک پیشنهاد برای ذخایر بانک مرکزی روسیه را مصادره کند در موسسات مالی غربی برای کمک به بازسازی اوکراین قرار داده شده است.

ذخایر طلا و ارز یک بخشی جدایی ناپذیر از بانکداری مرکزی مدرن است. آنها برای تجارت فرامرزی و شهرک سازی تجاری بسیار مهم هستند. آنها همچنین در طبیعت محافظت می کنند زیرا به کشورها کمک می کنند تا از خود در برابر هر گونه شوک غیرمنتظره ارز محافظت کنند. اینها اغلب به شکل پول نقد نگهداری شده در حساب‌های بانکی خارجی و همچنین دارایی‌های مالی ارز خارجی (مانند اوراق خزانه) که در موسسات مالی خارجی نگهداری می‌شوند، هستند.

بانک‌های مرکزی در سراسر جهان بسته به اندازه ذخایر خود، درجاتی از تنوع پرتفوی ذخیره را اعمال می‌کنند، اما آنها طوری طراحی شده‌اند که در صورت لزوم، نقدینگی ارز ذخیره‌ای (عمدتا دلار) را در بازار اعتبار بین بانکی داخلی ارائه کنند. به عبارت دیگر، اگر یک بانک تجاری در روسیه برای پشتیبانی از تراکنش های مبتنی بر دلار از مشتریان خود به دلار نیاز داشته باشد، همیشه می تواند از یک بانک تجاری دیگر یا بانک مرکزی در بازار اعتبار بین بانکی دلار وام بگیرد.

آخرین داده های منتشر شده توسط بانک مرکزی روسیه (CBR) نشان می دهد که ارزش ذخایر تا 14 ژوئن 596 میلیارد دلار آمریکا (469 میلیارد پوند)، که شامل حدود 300 میلیارد دلار دارایی مسدود شده در یک حوزه قضایی غربی است. این دارایی ها عمدتاً به یورو و دلار آمریکا نگهداری می شوند.

در حالی که مصادره کامل فعلا منتفی است، اما مشخص است که کشورهای G7 به رهبری ایالات متحده، یک گروه کاری برای بحث در مورد چشم انداز تشکیل داده اند. توقیف دارایی های مسدود شده. استفاده از سود تعلق گرفته در این دارایی ها برای کمک به اوکراین در حال حاضر به یک سیاست تبدیل شده است – اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا این بخشی از کمک های نظامی غرب خواهد بود یا کمک های بازسازی.

به نظر می رسد پیشنهادی که در حال حاضر روی میز است، ارائه وام به اوکراین از موسسات مالی بین المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و استفاده از دارایی های مسدود شده CBR به ارزش 300 میلیارد دلار به عنوان وثیقه برای این وام ها است. با توجه به تلقی از مصادره درآمد بهره به عنوان یک سیاست، احتمال تبدیل عنصر وثیقه به سیاست بسیار زیاد است.

چالش ها و چشم اندازها

هدف اصلی سیاست تحریم ها به طور کلی و سیاست مصادره ذخایر به طور خاص، تحمیل مشکلات اقتصادی به روسیه به منظور تغییر موضع سیاست خارجی و نظامی خود در مورد اوکراین است. در تئوری، شوک توقیف ذخایر غیرمنتظره می تواند باعث سقوط نقدینگی دلار در بازار اعتبار بین بانکی شود. می تواند منجر شود کاهش سریع ارزش روبل، بحران بانکی، رکود و تورم بسیار بالا.

اما همچنین می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای برای یک سیستم مالی جهانی وابسته به هم از طریق سرایت داشته باشد.

آیا چنین سناریویی در این مورد خاص اجرا می شود؟ پاسخ احتمالاً منفی است، زیرا این ذخایر قبلاً منجمد شده اند و بنابراین شوک غیرمنتظره نیست. علاوه بر این، روسیه می‌تواند نقدینگی دلار و یورو را از حوزه‌های قضایی غیرغربی، به‌ویژه هند و چین، تامین کند. آنها می توانند این کار را از طریق زنجیره پیچیده ای از پروکسی های صاحب نامزد انجام دهند یا مستقیماً با بانک های هندی و چینی معامله کنند. بانک ها و شرکت های روسیه در خارج از غرب تحریم نمی شوند.

پس هدف از چنین سیاستی چیست؟ این می تواند بار مالی غرب را به دلیل حمایت نظامی از اوکراین کاهش دهد. این کشور می تواند کمک نسبی به اوکراین در بازسازی برخی از زیرساخت های خود ارائه دهد. اما این کار را خواهد کرد آنها قیمتی دارند برای تضعیف وضعیت “پناهگاه امن”. موسسات مالی غربی.

کشورهای غیر غربی به احتمال زیاد قرار گرفتن در معرض دارایی های خود را به ارزهای غربی کاهش خواهند داد. این در حال حاضر اتفاق می افتد. سهم دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره است به طور پیوسته کاهش می یابد و تقریبا از دست داده است ده درصد امتیاز از سهم خود در پایان قرن. اگرچه دلار تا کنون سلطه معاملاتی خود را در تجارت بین‌المللی حفظ کرده است، اما همینطور است آنها بیشتر و شکننده تر به نظر می رسند.

تردیدهای پیرامون مفهوم «پناهگاه امن» وضعیت دلار و یورو را به عنوان ارزهای ذخیره به چالش می کشد. این امر باعث کاهش تقاضا برای این ارزها در بازار بین المللی ارز و ضعیف تر شدن آنها می شود. ضعیف بودن دلار، یورو یا پوند به معنای هزینه های بالاتر واردات انرژی و سایر کالاهای اساسی است و منجر به تورم برای اقتصادهای غربی می شود.

در نهایت، دولت روسیه دارد قول انتقام داده اگر سیاست مصادره اعمال شود. سیاست های تلافی جویانه شامل مصادره دارایی های شرکت های غربی مستقر در روسیه است.

اکراین، اروپا و کل جهان به طور چشمگیری از الف بهره خواهند برد سود صلح (رونق اقتصادی یک کشور پس از جنگ). بدون صحبت در مورد اهمیت پایان دادن به تراژدی انسانی، سود صلح به اوکراین اجازه می دهد تا بر بازسازی اقتصاد، زیرساخت ها و سرمایه انسانی خود تمرکز کند.

برای اروپا، سود صلح به معنای هدایت مجدد منابع و انرژی آن به سمت چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوا، انتقال انرژی و آینده دیجیتال است. برای کشورهای در حال توسعه، سود صلح می تواند به معنای پرداختن به امنیت غذایی، گرسنگی و فقر باشد. بعید است که سیاست پیشنهادی مصادره ذخایر مستقل روسیه بتواند به نتیجه مطلوب نهایی صلح منجر شود.

گفتگو

Sambit Bhattacharyya از دولت بریتانیا، ESRC، ERC و UKRI بودجه دریافت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید