چرا غرب نباید نگران سفر پوتین به هانوی باشد؟


مدت کوتاهی پس از سفر هفته گذشته خود به کره شمالی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود با درود در هانوی پایتخت ویتنام به عنوان یک دوست قدیمی. بازدید دولتی 22 ساعته وی با بالاترین سطح استقبال مواجه شد و منجر به یک تعداد توافقات در انرژی و علم و فناوری. در مورد متحدان نزدیک سابق نیز صحبت شد همکاری دفاعی و امنیتی.

از بسیاری جهات، این نمایش محبت جای تعجب ندارد. به هر حال، این کمونیست ها در ویتنام شمالی بودند که در سال 1975 با حمایت شوروی پیروز شدند و با سایگون (اکنون شهر هوشی مین) و جنوب متحد شدند.

بسیاری از نخبگان سیاسی، تجاری و دانشگاهی فعلی ویتنام نیز در دهه بعد در اتحاد جماهیر شوروی کار یا تحصیل کردند و از رابطه نزدیک بین آن و حزب کمونیست ویتنام (CPV) آگاه بودند.



بیشتر بخوانید:
توافق کیم و پوتین: چرا این یک پیام رمزگذاری شده با هدف چین است و چگونه پکن را نگران می کند


با این حال، ادای احترام به رفقای قدیمی و ژست های متوالی برای همکاری رو به رشد پرسش ها و نگرانی هایی را ایجاد کرد. آیا پس از سال ها همکاری و ادغام شکوفا با بازارهای ایالات متحده و غرب، آیا استقبال گرم پوتین در هانوی باید غرب را نگران کند؟

ما فکر نمی کنیم. در حالی که رهبران کنونی CPV، مانند دیگر نخبگان، با اوج قرابت شوروی-ویتنامی شکل گرفته بودند، نسل های جوان ویتنام چنین نبودند.

جمعیت 100 میلیونی این کشور جهت گیری بسیار متفاوت – و بیشتر غربی – را نشان می دهد. برای مثال، رهبران اقتصاد دیجیتال پررونق ویتنام عمدتاً تحصیل کرده غربی هستند و به جای روسی به انگلیسی صحبت می کنند.

دختران ویتنامی در جشن فارغ التحصیلی خود هواپیماهای کاغذی پرتاب می کنند.
دانش آموزان ویتنامی فارغ التحصیلی خود از مدرسه را در هانوی جشن گرفتند.
Xita/Shutterstock

نفوذ ایالات متحده بر ویتنام بسیار بیشتر از زمان تست شده یک دوست روسی انجام می دهد. این امر به ویژه برای نسل هایی که در اطراف یا پس از آن که دولت در سال 1986 مجموعه ای از اصلاحات بازار آزاد را به وجود آورد که به نام Đổi Mới شناخته می شوند، صادق است. برای اکثر این افراد، روسیه فراتر از درس های تاریخ و چند استان که در آن سرمایه گذاری می کند یا گردشگر می فرستد مبهم است.

بلوغ آنها تحت حمایت افزایش محبوبیت غربی است. کاهش قابل توجهی در دوره های مرتبط با زبان روسی در مدارس و دانشگاه های ویتنامی وجود دارد و زبان روسی به مراتب کمتر از حتی تقاضا دارد. فرانسوی و ژاپنی. در مقابل، ظهور آموزش بین المللی در ویتنام با واردات انبوه محتوای غربی، مانند برنامه درسی iGCSE و آزمون SAT مشخص شده است.

به غرب برو مرد جوان

تحصیل و کار غربی نیز برای جوانان ویتنامی، از جمله پسران و دختران رهبران سیاسی، تجاری و دانشگاهی تحصیل کرده روسیه، عادی شد. مال ما تحقیق خودکه در سال 2021 منتشر شد، گذشته رهبران دیجیتال ویتنام – که عمدتاً در طی یا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی متولد شدند – با بنیانگذاران شرکت های پیشرو ویتنام در بخش های سنتی تر مانند قهوه، مبلمان و فولاد مقایسه می کند.

بررسی تجربه فراملی هر دو دسته از بنیانگذاران تغییر چشمگیری را نشان داد. استارت‌آپ‌های پررونق ویتنام عمدتاً توسط مهاجرانی از غرب و نه شوروی سابق اداره می‌شوند.

بنیانگذاران مشاغل فناوری با عملکرد بالا در ویتنام 15 برابر بیشتر از همتایان قدیمی خود تجربه ایالات متحده دارند. و آنها 35 برابر بیشتر از رهبران شرکت های بزرگ و سنتی در ویتنام فارغ التحصیل دانشگاه های آمریکایی هستند.

کارآفرینانی که در ویتنام ثروت جدیدی خلق می کنند و جهت و سرعت هنجارهای فرهنگی، رشد اقتصادی و ارتباطات تکنولوژیکی آن را شکل می دهند، تجربیات بسیار متفاوتی نسبت به نسل قدیمی دارند.

این تغییر نسلی به سمت ریشه های غربی، چه در داخل و چه در خارج از تجارت، نشان می دهد که سفر دولتی پوتین ممکن است در واقع تا حد زیادی یک تمرین تشریفاتی باشد. ما شاهد هستیم که رهبری ویتنام به عنوان بخشی از همکاری طولانی مدت خود، فرش قرمز را برای پوتین پهن می کنند “دیپلماسی بامبو”که در آن ویتنام به طور عملی با همه نیروها درگیر می شود.

پوتین روی فرش قرمز در کنار صفی از پرسنل نظامی ویتنامی پیاده می شود.
پوتین برای مراسم استقبال در 20 ژوئن 2024 وارد کاخ ریاست جمهوری در هانوی ویتنام شد.
گاوریل گریگورف / اسپوتنیک / استخر کرملین

بعید است به دو دلیل مرتبط با یکدیگر، جاه طلبی ها یا اهداف آینده برای تغییر کشور را نسبت به دیپلماسی بامبو منعکس کند.

اولاً، غرب در 30 سال گذشته، از شهر قدرتمند هوشی مین در جنوب تا هانوی در شمال، پایه ای محکم و ملموس در تمام جنبه های زندگی فرهنگی، اقتصادی و فناوری در ویتنام ایجاد کرده است. در واقع، هانوی حتی به نظر می رسد به غرب خوش آمدید در مورد امنیت، مطابق با موجودی ویتنام از تسلیحات ساخت روسیه.

دوم، رهبری سیاسی ویتنام به تدریج عودت کنندگان تحصیل کرده غربی بیشتری در مناصب ارشد خواهد داشت. همانطور که چندین نسل از نخبگان ویتنامی که تمایل زیادی به روسیه دارند، تضعیف خواهند شد، تعهد به توافق با رفقای قدیمی خود نیز ضعیف خواهد شد.

این به معنای اقتصاد کاملاً غربی کشور نیست که توسط آن هدایت می شود قراردادهای تجارت آزاد و سرمایه گذاری ها از غرب، با حمایت یک جامعه تجاری در حال رشد تحصیل کرده غربی.

شاید واضح ترین نشانه تعهد ویتنام به دیپلماسی بامبوی خود این واقعیت باشد که CPV از دانیل کریتنبرینک، دستیار وزیر خارجه آمریکا، تنها سه روز پس از خروج پوتین استقبال کرد. دیدار با دوست آمریکایی تکرار شد “شریک استراتژیک جامع” وضعیت ایالات متحده در ویتنام، آن را همتراز با چین و روسیه قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید