چرا سرقت خودرو در ایرلند در حال افزایش است – ایرلندی تایمز



وقتی یک روز بعدازظهر سونیا هریس به باشگاه ورزشی شهری در دوبلین رفت، این تجربه به سرعت تغییری شوم پیدا کرد.

ماشین جدید او از خارج از کشور دزدیده شد و اگرچه ماه‌ها بعد در جای دیگری در کشور پیدا شد – با پلاک‌های جدید و به عنوان وسیله نقلیه تجاری استفاده می‌شد – حماسه ادامه یافت.

او درباره این سرقت می گوید: «به نظر 100 درصد فرصت طلبانه بود. «در مرکز شهر پارک کرده بودم و به باشگاه رفته بودم. یکی از مربیان بعد از حدود 20 دقیقه نزد من آمد و به من گفت که کیف پولم بیرون در خیابان پیدا شده است.

هریس، که آژانس روابط عمومی هریس مستقر در دوبلین را اداره می کند، در ابتدا گیج شده بود. اما این اولین بار برای کارکنان ورزشگاه نبود. آنها می دانستند که باید قفسه او را چک کنند و متوجه شدند که در آن شکسته شده است و کلیدها و کیف پول هریس به سرقت رفته است. و اگرچه جاکلیدی به سرعت دور انداخته شده پیدا شد، اما کلید ماشین از بین رفته بود.

او می‌گوید: «من از گوشه‌ای به خیابان تاون‌سند دویدم و ماشین از بین رفت. ماشین به اندازه کافی نزدیک نبود که بتوانید از کلید برای پیدا کردن آن استفاده کنید. بنابراین او باید دید که من آن را پارک کردم و سپس دیدم که به ورزشگاه رفتم و از کمد استفاده کردم.

هریس “هراس” کرد زیرا داچیا داستر جدید بود و وسایل شخصی به ارزش هزاران در چکمه داشت “از جمله حدود هشت جفت کفش، یک کیف لوازم آرایش، صندلی ماشین برای کودکان”. او گفت که کارکنان ایستگاه پیرس استریت وقتی برای توضیح رفت، “باهوش و واقعاً با من خوب بودند”.

چند هفته بعد، پس از پرداخت پول توسط شرکت بیمه، خودرو در نزدیکی مرز به پایان رسید. گاردای دوربین مداربسته را از خیابان بیرون ورزشگاه ایمن کرد و یک مظنون شناسایی و متهم شد. اما زمانی که پرونده به دادگاه رفت، ایراداتی که روی برخی از دوربین‌های مداربسته وجود داشت، باعث شکست دادستان شد. مظنون – یک جنایتکار پرکار که در جنایات پر هرج و مرج اما غیر خشونت آمیز شرکت داشت – آزاد شد.

هریس می‌گوید که این مرد نه چندان دور از خانه او زندگی می‌کرد و او ماه‌ها پس از آن نگران بود که با او برخورد کند، زیرا “او و تمام خانواده‌اش در طول سه روز دادگاه به من نگاه خوبی داشتند.”

او گفت: «کل این ماجرا حدود 18 ماه ادامه داشت و این فقط یکی از آن سناریوهای کابوس بود.» اگرچه او دیگر مظنون را ندید.

هریس یکی از تعداد فزاینده‌ای است که قربانی سرقت خودرو شده‌اند که سال گذشته با حدود 4976 مورد گزارش شده در سراسر ایالت، به بالاترین حد خود در 10 سال گذشته رسید. این رقم نسبت به سال 2022 21 درصد و نسبت به کل سال 2019 40 درصد افزایش یافته است.

منابع گردا که در مورد سرقت خودرو در مناطق مختلف کشور تحقیق کرده اند، می گویند که دو روند واضح و متمایز وجود دارد. بسیاری از کسانی که در پشت سرگذاشتن دزدی ها هستند توسط گاردای به عنوان “جنایتکاران بی سازمان” توصیف شده اند. اما اپراتورهای مافیایی انتفاعی نیز وجود دارند که ارتباطات بین المللی قابل توجهی دارند، به ویژه در میان جامعه روسی زبان در ایرلند و خارج از کشور.

اما دزدی «به هم ریخته» خودرو چیست؟

«شما در مورد پسرانی صحبت می‌کنید، عمدتاً پسران جوان، که برای سرگرمی ماشین‌ها را سرقت می‌کنند و شاید جرایم دیگری مانند دزدی از مغازه. اما آنها مطمئناً به خاطر پول در این کار نیستند.” “اما اینها کسانی هستند که پشت آنچه ما به آن سرقت “حجم بالا” می گوییم، هستند. آنها بسیار پربار هستند و اغلب به دنبال واردات از ژاپن هستند، که دارای ویژگی های ایمنی بسیار ضعیف هستند، بدون ایموبلایزر، بنابراین انتخاب آنها آسان است. و این دزدی ها توسط این ایرلندی ها افزایش یافت.»

برخی از وسایل نقلیه دزدیده شده توسط مجرمان “بی نظم” در نهایت سالم مانده و به صاحبان خود بازگردانده می شوند. بسیاری از آنها سقوط کردند و در نهایت از بین رفتند.

اخیراً، روند متفاوتی ظهور کرده است که به گفته گاردای ها شامل باندهای پیچیده ای است که روی فناوری سرمایه گذاری می کنند که به آنها اجازه می دهد ماشینی را در خانه هدف ربودند. سیگنال فوب فعال و تقویت می شود و به مجرم اجازه می دهد تا وسیله نقلیه را باز کند و دور شود. تقویت کننده های دستی که به صورت آنلاین با قیمتی بین 7000 تا 9000 یورو در دسترس هستند، می توانند توسط شخصی خارج از خانه برای فعال کردن کلیدی که مالک فکر می کند داخل آن امن است، استفاده کند.

در سراسر ایرلند – به ویژه در دوبلین، میث و لوث – وسایل نقلیه بیشتر و بیشتری از این طریق به سرقت می روند. نگران‌کننده‌تر، تعداد بسیار کمی، در صورت وجود، بهبود می‌یابند. در عوض، آنها به واحدهای صنعتی موسوم به “چاپ شاپ” تحویل داده می شوند و برای قطعات یدکی که برای فروش مجدد در اروپای شرقی صادر می شوند، تجزیه می شوند.

«آیا درباره فیلم Gone in 60 seconds شنیده اید؟ خوب، آن ماشین ها در 10 ثانیه ناپدید می شوند. ما دوربین مداربسته برخی از این دزدی‌ها را دیده‌ایم و به معنای واقعی کلمه، شما 10 ثانیه صحبت می‌کنید – ماشین باز می‌شود، آتش می‌گیرد، می‌رود. اما اگر ببینند که فرمان در ماشین قفل شده است، فقط دور می‌چرخند و دور می‌شوند و خانه دیگری را امتحان می‌کنند. هر چیزی که می تواند آنها را کند کند، آنها را ناراحت تر کند … آنها رفته اند.

برای کسانی که از تقویت کننده استفاده می کنند، سیگنال را فقط می توان برای باز کردن و روشن کردن ماشین یک بار تقویت کرد، البته به شرطی که فوب به اندازه کافی نزدیک باشد تا به آن برسد.

یکی از منابع می گوید: «وقتی ماشین را روشن می کنند و رانندگی می کنند، نمی توانند آن را متوقف کنند و دوباره روشن کنند. بنابراین آنها به یک مکان خاص رانندگی می کنند و ماشین را پارک می کنند، شاید در کنار جاده یا در پارکینگ سوپرمارکت. آنها او را ردیابی می کنند تا مطمئن شوند که توسط یک ردیاب داخل خودرو پیدا نشده است. و اگر تا 48 ساعت دیگر پیدا نشد، ترتیب جمع آوری آن را می دهند. اما آنها هرگز آن را مستقیماً به یکی از مغازه های خرده فروشی خود نمی برند.

گاردای گاهی رانندگان کامیون یدک‌کش را در حال جمع‌آوری خودروهای دزدیده شده به این روش می‌گیرد. با این حال، رانندگان مرتباً می‌گویند غریبه‌ای که ادعا می‌کند ماشینشان خراب شده و باید سوار شود، تلفنی با آنها تماس گرفته است.

یکی از گارداها گفت: “این داستان جلد آنهاست.” و ما آن افراد را پیدا کردیم که این ماشین‌ها را در مناطقی می‌بردند که می‌دانیم یک مغازه خرده‌فروشی مشکوک در آن نزدیکی وجود دارد.

وقتی شماره تماس‌گیرندگانی که با شرکت‌های یدک‌کش تماس می‌گیرند تأیید می‌شود، مشخص می‌شود که آنها تلفن‌های پرداختی غیرقابل ردیابی هستند، به این معنی که تماس‌گیرنده قابل شناسایی نیست. منابع می‌افزایند که چندین مغازه خرده‌فروشی در لانگفورد و وست‌میت باز شده‌اند، مناطقی که واحدهای خرده‌فروشی ارزان‌تر هستند و به راحتی از شبکه بزرگراه‌ها قابل دسترسی هستند.

بسیاری از کسانی که این مشاغل را اداره می کنند، اعضای باندهای لیتوانیایی هستند و منابع گاردا می گویند که سایر زبان های روسی – از جمله برخی گرجی ها – نیز در آن دخیل هستند. به نظر می رسد که آنها ارتباطات گسترده ای با خارج از کشور دارند، به طوری که از هر پنج وسیله نقلیه سرقتی، یک دستگاه – 1000 دستگاه نسبت به سرعت سال گذشته – مظنون به خروج از خرده فروشی ها و صادرات قطعات آنها است.

یک منبع گاردا گفت: «این خودروها در هوا ناپدید می شوند. و ما هیچ مدرک یا تحقیقی از پلیس اروپا در مورد خودروهایی که آنها پیدا کرده اند دریافت نمی کنیم. چنین چیزی به ما بر نمی گردد.»

پلیس لیتوانی به جستجو پرداخته و ذخایر قابل توجهی از قطعات خودرو پیدا کرده است. هنگامی که شماره سریال کیسه هوا، گیربکس، موتور و سایر قطعات با سازندگان بررسی شد، تأیید شد که آنها مربوط به خودروهایی هستند که برای اولین بار در ایرلند به سرقت رفته بودند.

یکی از منابع گفت: «همه فکر می‌کنند خودروهایی که در اینجا هدف قرار می‌گیرند، بی‌ام‌وهای گران‌قیمت یا مرسدس بنز هستند، اما اینطور نیست. همه چیز در گروه فولکس واگن-آئودی… این قطعات واقعاً قابل تعویض هستند. این شامل Skodas، خودروهای معمولی خانوادگی است.

گاردای می گوید مظنونان روسی زبان اغلب فقط با افراد جامعه خود کار می کنند. این واقعیت که آنها نیازی به دخالت جنایی سطح پایین ایرلندی ندارند به این معنی است که نفوذ به شبکه ها از دیدگاه پلیس دشوار است و تنها مانع زبانی آنها را جدا می کند.

این واقعیت که وسایل نقلیه دزدیده شده برچیده می شوند و برای قطعات صادر می شوند به این معنی است که شواهد بسیار کمی – اگر وجود داشته باشد – برای پیگیری وجود دارد. بدون پزشکی قانونی، بدون دوربین مدار بسته، هیچ چیز. یک منبع گفت: همه چیز از بین رفته است.

ستاد فرماندهی نیروی انتظامی به مجموعه ای از سوالات درباره سرقت های سازمان یافته خودرو پاسخی نداد. با این حال، منابع گفتند که مظنونان شناسایی شده و تحقیقات متعددی در حال انجام است.

به طور کلی، در حالی که بخش پیچیده و انتفاعی سرقت خودرو در حال گسترش است، گاردای همچنان نگران است که زمینه برای رشد قابل توجه بیشتر وجود داشته باشد.

یکی از منابع گفت: «اگر به افراد درگیر در پایان نابسامان سرقت خودرو نگاه کنید، بسیاری از آنها تمایل دارند به چیزهای دیگری بپردازند، چه دزدی سازمان یافته یا سرقت مسلحانه. “اگر آنها متوجه شوند که پولی برای سرقت خودرو وجود دارد و این امر در زنجیره غذایی بالا می رود، این یک نگرانی بزرگ و بزرگ است.” سپس ما مشکلات جدی داریم، زیرا تعداد آنها زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید