در مورد طرح های احیای طبیعت، کشورهای اتحادیه اروپا به برنامه Burren روی خواهند آورد. ما باید همین کار را انجام دهیم – ایرلندی تایمز



گذر از اتحادیه اروپا قانون بازیابی طبیعت (NRL)، او بالای خط فریاد زد توسط وزیر محیط زیست اتریش که برخلاف میل شرکای ائتلافی خود به آن رای مثبت داد، پایان ماه‌ها بن‌بست و سال‌ها مذاکرات طوفانی است. طبق قانون، 30 درصد از زیستگاه های در شرایط بد در سراسر اتحادیه اروپا باید تا سال 2030 احیا شوند و تا سال 2050 به 90 درصد افزایش یابد.

سال گذشته، اکثریت TD از همه احزاب به این قانون رأی مثبت دادند و تنها 9 رأی مخالف داشتند. اما اقدامات برای احیای باتلاق ها باعث نگرانی عمیق برخی از گروه های کشاورز شده است. در جلسه ای در مورد قانون پیشنهادی در Ballinasloe، Co Galway، که طی آن یکی از حضار خواستار ایمون رایان از صخره های موهر پرتاب شود. با این حال، در مجموع در کشورهای دیگر شاهد چنین اضطرابی در نمایش نبودیم. که در بلژیکبه عنوان مثال، کشاورزانی که از آنچه به عنوان قوانین مزاحم زیست محیطی می دیدند شکایت داشتند، به پلیس تخم مرغ و کود پاشیدند.

اما خود را آماده کنید زیرا قسمت سخت در شرف شروع است. دولت ایرلند دو سال فرصت دارد تا یک برنامه دقیق برای کمیسیون اتحادیه اروپا تهیه کند تا نشان دهد ما چگونه به اهداف دست خواهیم یافت. و اینجاست که شکست‌های گذشته می‌توانند به ما برگردند.

تا سال 2030، احیای اراضی طبیعی در اولویت قرار خواهد گرفت و در ایرلند بیشتر آنها در امتداد ساحل غربی قرار دارند. برای کشاورزان این مناطق حفاظت شده، چشم انداز این قانون جدید خاطرات بدی را زنده می کند. در گذشته خانواده‌های آنها یارانه دریافت می‌کردند و تشویق می‌شدند که خاک‌های پیت را تخلیه کنند و زمین‌های پست را بارور کنند. آنها توصیه های تخصصی را دنبال کردند. هرچه حیوانات بیشتری پرورش دهند، پول بیشتری به دست می آورند.

سپس، در دهه 1990، دولت به آنها گفت که زمین های آنها برای طبیعت تعیین شده است. غالباً این بدون هیچ مشورت معنی‌داری انجام می‌شود و در نتیجه محدودیت‌هایی در نحوه عملکرد آنها ایجاد می‌شود. آنها باید برای انجام اقدامات خاص در زمین خود مجوز درخواست می کردند که به معنای کاغذبازی و هزینه های مالی بیشتر بود. شاید بدتر از آن، هر چه تدابیر و پول عمومی در این زمین ها گذاشته شد، کارساز نبود. اکثر سایت های تعیین شده ما اکنون در شرایط نامناسبی هستند.

جای تعجب نیست که اعتماد کمی به دولت وجود دارد. در مواجهه با این قانون جدید، برخی از کشاورزان سر خود را تکان می دهند، چشمان خود را می چرخانند و فکر می کنند “به هیچ وجه، نه دوباره”.

اما امیدی هست. از آنجایی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا برنامه های بهبودی خود را تهیه کنند، بدون شک به دنبال آن خواهند بود برنامه Burrenیک پروژه پیشگام و موفق ایرلندی که کشاورزان را در مرکز حفاظت قرار می دهد – نمونه اثبات شده ای از اینکه چگونه آنها می توانند به چراغ های پیشرو در بازسازی طبیعت تبدیل شوند.

برنامه Burren در سال 2004 تأسیس شد دکتر برندان دانفورد و در انجمن کشاورزان ایرلند مایکل داوورن. همه چیز در سال 1999 شروع شد، زمانی که دانفورد، بوم‌شناس جوانی که در آن زمان در مقطع دکترا کار می‌کرد، به کشاورزان بورن مراجعه کرد تا بداند برای تغییر به روش‌های کشاورزی سازگار با محیط‌زیست به چه چیزی نیاز دارند.

آنچه دانفورد آموخت اساس این برنامه را تشکیل می‌داد که ایده‌های ساده‌ای را در هسته خود داشت: این برنامه توسط کشاورز هدایت می‌شد، به صورت محلی حمایت می‌شد و کاغذبازی به حداقل ممکن می‌رسید. کشاورزان نحوه کشاورزی خود را کنترل می کردند. آنچه مهم بود نتیجه بود هر چه مزارع آنها از نظر طبیعت غنی تر باشد، پول عمومی بیشتری دریافت می کنند. یک دفتر محلی با تیمی از دانشمندان، مشاوران و مدیران، اسناد و مقررات را مدیریت می کردند. کشاورزان می توانند از راهنمایی های خود برای نوشتن طرح های ساده یک صفحه ای مزرعه استفاده کنند.

این تمرکززدایی از دوبلین باعث صرفه جویی در پول و زمان شد زیرا ادارات، آژانس ها و شوراهای محلی دیگر مجبور به رسیدگی به مسائل و نگرانی های کشاورزان تکی نبودند. تیم محلی کار را برای آنها انجام داد.

بین سال‌های 2010 تا 2022، زمین‌های کشاورزی در این طرح تنوع زیستی بیشتری پیدا کرد. گونه های کمیاب دوباره ظاهر شدند و کشاورزان احساس ارزشمندی و جلال کردند. همه اینها با تخصیص نسبتاً کمی از بودجه عمومی حاصل شد وزارت کشاورزی.

همانطور که دولت شروع به نوشتن برنامه بهبودی ما می کند، می توانید تصور کنید که کارمندان دولتی و سیاستمداران از استفاده از برنامه Burren – که توسط وزیر کشاورزی مشخص شده است – خوشحال خواهند شد. چارلی مک کانالوگ به عنوان “بهترین در کلاس در سراسر اتحادیه اروپا به دلیل رویکرد آن برای همکاری با کشاورزان برای حفاظت و ارتقای تنوع زیستی” – به عنوان پایه ای برای یک طرح ایرلندی.

در عوض، در سال 2022، وزارت کشاورزی تصمیم گرفت برنامه Burren را کنار بگذارد و آن را با یک طرح زیست محیطی جدید با بودجه عمومی به نام Acres جایگزین کند. در عرض 12 ماه، تنوع زیستی در مزارع بورن به شدت کاهش یافته است.

کشاورزان دیوانه شده اند. مایکل داوورن می گوید: ایجاد این اعتماد 20 سال طول کشید و در عرض یک سال و نیم از بین رفت. کشاورزان در بورن دیگر هرگز به وزارت کشاورزی برای تحویل چیزی اعتماد نخواهند کرد. کشاورزان را متقاعد کند که طرح بازسازی پیشنهادی کارساز خواهد بود.

ما زمانی برای شکست نداریم، سال 2030 زودتر از آنچه که فکر می‌کنیم آغاز می‌شود، بنابراین هر برنامه‌ای که اجرا شود باید موفقیت‌آمیز بودنش را ثابت کند. برنامه Burren باید بازسازی شود، این بار با بودجه بیشتر و تعهد طولانی مدت – شاید حداقل 20 سال – و سپس به عنوان مبنایی برای یک طرح ملی بازسازی زمین های کشاورزی استفاده شود.

در دانفورد و داوورن، ما به افراد مورد احترام کشاورزان در سراسر کشور اعتماد کرده‌ایم که می‌دانند برای انجام کار چه چیزی لازم است و اهمیت به دست آوردن نتایج در صورت دخالت بودجه عمومی را می‌دانند.

این برنامه برنده جایزه اتحادیه اروپا برای کشاورزان و طبیعت خوب عمل کرده است. دولت باید از پول ما برای تامین هزینه های کاری استفاده کند، سپس از سر راه برود.

دیدگاهتان را بنویسید