تقسیم 138 امتیاز در Leaving Cert مرتبط با پیشینه خانوادگی دانش آموزان – آیریش تایمز



فرزندان متخصصان به طور متوسط ​​تقریباً 140 امتیاز بیشتر از فرزندانی که از والدینی با مهارت کمتر متولد شده اند در گواهی ترک تحصیل می گیرند.

به طور مشابه، دانش‌آموزان خانواده‌های دو والدی در امتحانات پایان مدرسه بهتر از دانش‌آموزان خانواده‌های تک‌والدی هستند.

یافته های تحقیق از جمله تعدادی است که به عنوان بخشی از گزارش جدیدوضعیت ما: نابرابری در ایرلند 2024 توسط اتاق فکر Tasc.

این نابرابری مستمر بین والدین و فرزندانشان را برجسته می‌کند، اما همچنین به پیشرفت‌های حاصل شده در بهبود نتایج آموزشی برای دانش‌آموزانی که در مدارس محروم – یا Deis – در دهه گذشته تحصیل می‌کنند اشاره می‌کند.

داده‌های مربوط به امتیازات گواهی ترک از مطالعه طولی «بزرگ شدن در ایرلند» گرفته شده است که کودکان متولد سال 1998 را تا سن 20 سالگی دنبال می‌کند.

میانگین امتیاز ترک دیپلم برای دانش آموزان در این مطالعه 386 بود.

فرزندان حرفه ای ها به طور متوسط ​​464 امتیاز در مقایسه با 326 امتیاز برای کسانی که والدینشان کمترین مهارت را داشتند، به دست آوردند که این تفاوت 138 امتیاز است.

افراد خانواده های دو والد (397 امتیاز) نیز عملکرد بهتری نسبت به خانواده های تک والدی (338) داشتند.

علاوه بر این، دانش‌آموزانی که والدینشان تحصیلات دانشگاهی داشتند، به‌طور قابل‌توجهی بیشتر در دانشگاه بودند.

حدود 86 درصد از کسانی که مادرانشان مدرک تحصیلی داشتند، دارای مدرک دانشگاهی بودند، در حالی که تنها 48 درصد از آنها که بالاترین سطح تحصیلات مادرانشان گواهینامه جونیور یا پایین تر بود.

این گزارش همچنین به داده‌هایی اشاره می‌کند که نشان‌دهنده شکاف طبقاتی بین دانش‌آموزان در مدارس شهریه‌پرداز و سایرین است.

برای مثال، در مدارس شهریه‌ای، 60 درصد دانش‌آموزان از 20 درصد ثروتمندترین خانواده‌ها هستند.

علاوه بر این، بیش از نیمی از دانش‌آموزان در مدارس شهریه‌پرداز، مراقب ابتدایی با مدرک سطح سوم داشتند، در حالی که کمتر از یک چهارم آن‌ها در سایر انواع مدارس این مدرک را داشتند.

به طور کلی، این گزارش نشان می‌دهد که علیرغم سطوح نسبتاً پایین هزینه‌های آموزشی در ایرلند، نتایج آموزشی ما چشمگیر است.

در این بیانیه آمده است که برنامه‌های مختلفی که توسط وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با نابرابری آموزشی دنبال می‌شود، به «موفقیت‌های واقعی» دست یافته است.

به عنوان مثال، نسبت دانش آموزانی که زودتر از موعد مدرسه را ترک می کنند در مدارس Deis – محروم – به طور قابل توجهی در دهه گذشته کاهش یافته است، در حالی که نسبت دانش آموزانی که از Deis به آموزش عالی می روند از 45 درصد در سال 2012 به 60 درصد در سال 2022 افزایش یافته است.

علیرغم این موفقیت‌ها، گزارش اشاره می‌کند که نتایج آموزشی برای دانش‌آموزان در مدارس غیردیس بهتر از مدارس Dace است.

در این گزارش آمده است: «این حقایق تعجب آور نیستند، اما این واقعیت تلخ که زندگی آینده کودکان به شدت توسط موقعیتی که در جامعه نابرابر ما متولد شده اند تعیین می کند، بی عدالتی اساسی را نشان می دهد.

با این حال، محدودیت‌های پرداختن به نابرابری آموزشی به خودی خود هر چه باشد، آموزش ابتدایی و متوسطه با کیفیت بالا حقوقی است که همه افراد جامعه از آن برخوردار هستند. این چیزی است که مردم می توانند از آن مطمئن باشند، در تضاد شدید با عدم اطمینانی که افراد کم درآمد در بسیاری از جنبه های دیگر زندگی خود تجربه می کنند.

این گزارش می‌گوید در حالی که دولت‌ها کارهای زیادی می‌توانند برای مقابله با نابرابری درآمد انجام دهند، مانند ایجاد دستمزد معیشتی یا افزایش مزایا برای کارگران کم‌درآمد، آموزش می‌تواند نقشی اساسی در ایجاد جامعه‌ای برابر داشته باشد.

«کلید ایجاد جامعه ای برابر، ارائه خدمات جهانی با کیفیت بالا، مانند آموزش، است که می تواند برای رفع مشکلات استفاده شود. با این حال، نباید انتظار داشت که آموزش بتواند به تنهایی با نابرابری اجتماعی مقابله کند.”

بخش آموزش روزنامه ایرلندی تایمز را دنبال کنید فیس بوک و X (توئیتر) و در جریان باشید



دیدگاهتان را بنویسید