آیا انگلیس اعصاب خود را از دست داده است؟ یک روانشناس توضیح می دهد


تیم فوتبال انگلیس با وجود اینکه در صدر گروه خود قرار گرفت، موفق شد انتقادات زیادی دریافت کرد برای یک رشته عملکرد ضعیف تا کنون در یورو. اما چرا انگلیس انتظارات را برآورده نمی کند؟ و در صورت هر کاری، تیم برای بالا بردن سطح عملکرد چه کاری می تواند انجام دهد؟ روانشناسی می تواند دیدگاه مفیدی برای درک بهتر آنچه در اینجا می گذرد ارائه دهد: به آن بیزاری از دست دادن می گویند.

زیان بیزاری تمایلی است که افراد به شدت اجتناب از ضرر را بر کسب سود معادل ترجیح می دهند. به عبارت دیگر، مردم تمایل دارند برای حفظ آنچه که از قبل دارند، ارزش بیشتری قائل شوند، حتی اگر این به معنای چشم پوشی از پاداش های بالقوه باشد.

به عنوان یک مفهوم، از دست دادن گریزی زاده شد کار روانشناسان دانیل کانمن و آموس تورسکی
و در درجه اول برای درک رفتار اقتصادی استفاده می شود. یافته های آنها نشان داد که از دست دادن 100 دلار 2.5 برابر ناراحت کننده تر از لذت بردن 100 دلار برای کسانی است که از دست دادن بیزار بودند.

در ورزش، باخت گریزی می تواند به موقعیت هایی اشاره داشته باشد که درد باخت بیشتر از رضایت از برد باشد. وقتی این اتفاق می‌افتد، یک طرز فکر ضرر گریزی غالب می‌شود. برای مثال، یک مربی ممکن است به جای به ثمر رساندن گل، روی جلوگیری از گل تمرکز کند.

خود گرت ساوتگیت به خاطر سبک محافظه کارانه اش در فوتبال که در تصمیمات تاکتیکی و مدیریت بازی محتاطانه اش منعکس شده، مورد انتقاد قرار گرفته است. به عنوان یک بازیکن، ساوتگیت ضربه نقطه او را از دست داد در جریان ضربات پنالتی در نیمه نهایی یورو 1996 آیا ممکن است سابقه خود او به عدم تمایل به از دست دادن نگرش برای جلوگیری از باخت کمک کند؟

ما می دانیم که احساسات منفی مرتبط با از دست دادن، مانند پشیمانی، ناامیدی، و اضطراب، اغلب قوی تر و طولانی تر از احساسات مثبت مرتبط با دستاوردها هستند.

تمایل ساوتگیت به اجتناب از باخت، خطر و درد روحی ناشی از عدم حضور در مراحل آخر یورو را کاهش می دهد. این استراتژی در تورنمنت های قبلی به خوبی به ساوت گیت خدمت کرده است، جایی که انگلیس مرتباً از مرحله گروهی گذشته است.

به هر حال، ترس از دست دادن منابع، مانند غذا، سرپناه یا دوستان، نقش مهمی در تضمین بقای گونه ما داشته است. این واکنش غریزی برای محافظت از آنچه که در حال حاضر وجود دارد از طریق نسل ها منتقل می شود. از نظر فوتبال، این به معنای دفاع از برتری 1-0 است، همانطور که انگلیس در بازی های خود مقابل صربستان و دانمارک تلاش کرد.

سرمربی تیم ملی انگلیس اغلب بازیکنان خود را به خاطر شجاعت و مقاومت آنها تحسین می کند. این نباید تعجب آور باشد زیرا ورزشکارانی که برای اجتناب از باخت انگیزه دارند، مصمم به غلبه بر چالش ها و شکست ها هستند. با این حال، تمایل به اجتناب از درد ناشی از باخت می تواند باعث خفگی ورزشکاران تحت فشار شود. خفگی زمانی اتفاق می افتد که ورزشکاران به دلیل اضطراب ناشی از رقابت پرمخاطره همراه با ترس از شکست، در سطح معمول خود عمل نمی کنند.

فشار بر انگلیس برای موفقیت و ترس از برآورده نشدن انتظارات در یک تورنمنت بین المللی یک بار روانی مهم است. با وجود استعدادهای فردی آنها، وقتی خطر باخت بیشتر از برد است، سنگینی پیراهن انگلیس می تواند باری بر دوش بازیکنان باشد. شیرها، تیم زنان انگلیس، می دانند که چه احساسی دارد اما با قهرمانی در یورو 2022 پیروز شدند و انتظارات را برای تیم مردان افزایش دادند.

هری کین اخیرا کارشناسان را به یاد یک بازیکن سابق انداخت که از عملکرد انگلیس انتقاد کردند تا “به یاد بیاورند پوشیدن پیراهن انگلیس چگونه بود”. یک هم تیمی دکلان رایس نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرد. در عصر تجزیه و تحلیل بیش از حد که توسط پلتفرم های رسانه های اجتماعی متعدد تسهیل می شود، ترس از باخت و خطر خفگی برای این تیم انگلیس هرگز بیشتر از این نبوده است.

هری کین فوتبالیست انگلیسی با سر در دستانش در مسابقه یورو 2024.
هری کین به انتقادات اخیر از انگلیس پاسخ داد.
مارک پین / آلامی

انتقاد منفی می تواند شخصی و عمومی باشد و بر فشاری که بازیکنان انگلیس با آن روبه رو هستند می افزاید. بازیکنان ارشدی که رهبری نشان می‌دهند، علناً از تیم خود دفاع می‌کنند تا با انتقاد کارشناسان مقابله کنند، می‌تواند دقیقاً همان چیزی باشد که انگلیس در حال حاضر به آن نیاز دارد.

سر الکس فرگوسن اغلب از انتقاد رسانه‌ها برای تشویق منچستریونایتد استفاده می‌کرد و ذهنیت «ما در برابر آنها» را ایجاد کرد که این تیم را به پیروزی‌های متعددی رساند. آیا ساوتگیت و کاپیتانش می توانند همین کار را انجام دهند تا به بازیکنان انگلیس کمک کنند تا به طور جمعی با انتظارات بازی در مسابقات فوتبال کنار بیایند؟

انگلیس در حال ورود به مرحله حذفی یک تورنمنت بزرگ است و دیگر نمی تواند بدون شکست بماند. آنها باید شجاع باشند و برای پیروزی بازی کنند. وقتی ریسک بالاست، رها کردن تمایل به باخت آسان نیست. اما آیا شیرها می توانند ذهنیت محاصره را پیدا کنند تا از قید و بندهای روانی انتظارات بالا رهایی یابند؟ بیایید امیدوار باشیم. بازی یکشنبه مقابل اسلواکی مشخص خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید