جامعه محقق جویس با اتهامات زن ستیزی و ادعای آزار و اذیت دست و پنجه نرم می کند – آیریش تایمز



جامعه بین المللی از جیمز جویس دانشگاهی کوچک، منسجم و دانشگاهی است.

چندین بار در سال، دانشگاهیان برای مدارس تابستانی و سمپوزیوم‌ها در شهرهایی که نویسنده مشهور آن را خانه می‌خواند، گرد هم می‌آیند، از جمله زوریخ، تریست و البته دوبلین.

این گروه از محققان، که تعداد آنها تقریباً 1000 محقق است، مقالاتی ارائه می دهند و انجمن هایی را برگزار می کنند که جزئیات آثار جویس را از هر زاویه ممکن بررسی می کند. بحث‌ها اغلب بعد از آن در میخانه ادامه داشت و تا اواخر شب ادامه داشت.

این غیر رسمی امکان تبادل آزاد ایده ها را بدون کسالت گاه و بیگاه دانشگاه فراهم می کند. به گفته بسیاری از اعضای جامعه، گاهی اوقات صحنه زن ستیزی، رفتار نامناسب و آزار و اذیت جنسی است.

اکثر 16 دانشمندی که با ایرلندی تایمز صحبت کردند، تأکید کردند که تعداد افرادی که در مطالعات جویس دست به چنین رفتاری زدند، کم بود. با این حال، مصاحبه شوندگان گفتند، به نظر می رسد که آنها بدون مجازات عمل می کنند و سال به سال به رویدادها دعوت می شوند.

در چندین مورد، محققان جویس حوادثی را ترسیم کرده‌اند که در آن‌ها با اظهارنظرها و اقدامات همکاران مرد احساس ناامنی، عینیت‌پذیری، یا احساس ناراحتی در آنها ایجاد شده است.

برای مقابله با این موضوع، گروهی غیررسمی متشکل از دانشمندان جویس عمدتاً زن پدید آمدند – معروف به “شبکه نجوا” – که به آنها اجازه می داد داستان هایی را به اشتراک بگذارند و به یکدیگر در مورد افراد بالقوه مشکل ساز هشدار دهند.

کاترین ابری، مدرس ارشد ادبیات مدرن در دانشگاه شفیلد، به ایرش تایمز گفت: «من به دانشجویانم قبل از رفتن به کنفرانس ها می گویم که از چه کسانی اجتناب کنند.

جاناتان گلدمن، رئیس انجمن جیمز جویس مستقر در نیویورک، به خاطر می‌آورد که به دانش‌آموزی نسبت به شرکت در برخی رویدادها در یک رویداد جویس به دلیل شرکت در آن هشدار داد.

او گفت: «احساس وحشتناکی است که باید به یک دانشمند جوان در مورد فعالیت های خاص هشدار داد، زیرا چه کسی آنها را هدایت می کند.

چه چیزی در مورد مطالعات جویس وجود دارد که چنین مردانی را جذب می کند؟ آیا جوامع علمی اطراف، مثلاً ساموئل بکت یا ویلیام باتلر ییتس، مشکلات مشابهی دارند؟

سام اسلات، استاد انگلیسی در کالج ترینیتی و یکی از برجسته‌ترین محققان جویس در ایرلند، می‌گوید: «این قطعاً یک مشکل در دانشگاه است، اما من گمان می‌کنم ویژگی‌ها یا ویژگی‌های خاصی در دنیای جویس وجود دارد که آن را تشدید می‌کند».

دانشمندان دیگر در مورد اینکه آنها فکر می کردند این ویژگی ها چیست، تردید داشتند. یکی از محققین مورد سوء استفاده گفت: «جویس یک منحرف بود. او گفت که نوشته‌های او نوع خاصی از مردم را جذب می‌کند که بحث کردن درباره سینه‌های مولی بلوم را «هیجان‌انگیز» می‌دانند.

کیسی لارنس، محقق کانادایی جویس، گفت: به درستی یا نادرست، بسیاری از کارهای جویس دارای شهرت «ناخالص» هستند که می تواند برای جذب «کوهنوردان» مفید باشد.

«در سه موقعیت جداگانه، در زمینه‌های مختلف، شنیده‌ام که در مطالعات جویس از گروه‌هایی از زنان به عنوان «حرمسرا» یاد می‌شود.

ویکی مهافی، استاد بازنشسته دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید در مقایسه، مطالعات بکت مکانی بسیار “محبوب‌تر و فراگیرتر” است.

من نمی توانم تصور کنم که چنین رفتاری در آنجا اتفاق بیفتد.

این مشکل به دلیل مشکلات ساختاری که گریبانگیر بسیاری از دانشگاه هاست، تشدید می شود. دستمزد ضعیف است و فرصت های ارتقاء اندک است، به این معنی که می تواند عدم تعادل قدرت قابل توجهی بین دانشگاهیان ارشد و کسانی که شروع به کار می کنند وجود داشته باشد.

برانیگان می گوید که این عدم تعادل قدرت یک پویایی رایج در جوامع دانشگاهی است. اما این بهانه ای برای رفتاری که در اینجا شنیده ایم نیست.»

این مسائل در حوالی سال 2018 زمانی که در آغاز جنبش من هم – کمپین عمومی و رسانه های اجتماعی که آگاهی در مورد خشونت جنسی را افزایش می داد- مطرح شد – گروهی از دانشگاهیان نوشتن نامه ای سرگشاده را ترتیب دادند که توسط 129 امضا شد. جویس و منتشر شده در Modernist Review.

در این نامه از رفتارهای نامناسب یا جنایتکارانه در رویدادهای جویس، از جمله “زن ستیزی، فضول، سوء استفاده از قدرت، آزار و اذیت، تجاوز، تجاوز” صحبت شده است.

در این بیانیه آمده است: «وقتی شکایات جسورانه مطرح می شود، به ندرت شاهد اقدامی هستیم.

برخی اصلاحات ارائه شد. سازمان‌های مختلف بین‌المللی جویس قوانین رفتاری را منتشر کردند و رویه‌های سخت‌گیرانه‌تری برای شکایت معرفی کردند.

اما مشکلات تا ژوئن 2023 ادامه یافت، زمانی که لورا گیبز، یک محقق جوان آینده‌دار، اعلام کرد که بلافاصله پس از اتمام دکترای خود، دنیای مطالعات جویس را ترک می‌کند. او گفت که این میدان برای او “غیرقابل سکونت” شده است “به دلیل سوء استفاده ذاتی از قدرت که در فضاهای کنفرانس و مدارس تابستانی نفوذ می کند.”

گیبس در گفتگو با ایریش تایمز گفت که نقطه عطف او سمپوزیوم جویس در دوبلین در سال 2022 بود، “زمانی که بیشتر وقتم را صرف این کردم که به دانشمندان جوان تر بگویم که مراقب مردم باشند”.

اعلامیه‌ی او موج جدیدی از فعالیت‌ها را برانگیخت که منجر به یک میزگرد توسط انجمن جیمز جویس شد.

لارنس در این سمینار گفت: «این من را به یاد کسی می‌اندازد که در اینجا می‌گوید حادثه‌ای را گزارش نکرده است، زیرا این خودکشی شغلی است و صحبت کردن علیه افراد صاحب قدرت می‌تواند شما را عملاً از رویدادها منع کند.» از اظهارات او که توسط The Irish Times دیده شده است.

سپس اقدامات حفاظتی بیشتری اعمال شد، از جمله انتصاب افسران ایمنی در رویدادهای جویس برای رسیدگی به شکایات. طولی نکشید که این سیستم ها مورد آزمایش قرار گرفتند.

هفته گذشته، در بیست و نهمین سمپوزیوم بین المللی جیمز جویس در گلاسکو، شکایتی علیه فریتز سن، یکی از برجسته ترین متخصصان جویس در جهان، به دلیل آزار و اذیت جنسی یک زن جوان در این مراسم ثبت شد.

شاکی ادعا کرد که اظهارات یا تمجیدهای نامناسبی از زن کرده، هدایایی ناخواسته به او داده و بدون رضایت مکرراً از او عکس گرفته است.

کمیته افسران ایمنی که برای این رویداد تشکیل شده بود، شکایت را تایید کرد و از سن خواست که آنجا را ترک کند.

سن – دریافت کننده جایزه خدمات ممتاز رئیس جمهور مایکل دی هیگینز برای خدمات به ایرلندی های خارج از کشور در سال 2023 که از او خواسته شد درباره شکایت علیه او اظهار نظر کند، گفت که برای شرح وقایع جویس معمولاً از شرکت کنندگان عکس می گرفت.

او در پاسخ به سؤالات روزنامه ایریش تایمز گفت: «من همچنین بدون رضایت صریح او از داوطلب عکس گرفتم، در آن زمان غافل از اینکه داوطلب ممکن است رفتار من را نامناسب بداند.

“اگر آنها از اقدامات من ناراحت یا آزرده شدند، من واقعاً از این بابت متاسفم.”

دکتر متیو کریزی، برگزارکننده رویداد گلاسکو، در پاسخ به این سوال که پیش از کنفرانس چه تدابیری وجود دارد، گفت که آنها “اقدامات جدی” را برای اطمینان از ایمنی شرکت کنندگان، از جمله تشکیل یک تیم ایمنی اختصاصی و انتصاب یک بازرس مستقل اتخاذ می کنند.

«در صورت وجود شکایت، اقدامات مقتضی انجام خواهد شد. ما امیدواریم که کنفرانس فرصتی شاد برای جشن گرفتن و کشف زندگی و کار یکی از بزرگترین نویسندگان ایرلند باشد.

پس از کنفرانس، برگزارکننده – بدون نام بردن از سن – تأیید کرد که کمیته ایمنی یک “شکایت آزار جنسی” را دریافت کرده و تایید کرده است و از یک “نماینده” خواسته شده است محل برگزاری را ترک کند.

جامعه اکنون تماشا خواهد کرد تا ببیند آیا سن در رویدادهای آینده، از جمله هفدهمین کنفرانس بنیاد ایتالیایی جیمز جویس در رم در ژانویه، که او را به عنوان سخنران اصلی فهرست می کند، مورد استقبال قرار می گیرد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید