اسرائیل می گوید که حماس را نمی توان نابود کرد، زیرا نتانیاهو به جنگ با حزب الله نگاه می کند


با وجود ارزیابی اخیر دولت اسرائیل مبنی بر پایان «مرحله فشرده» تهاجم زمینی، درگیری ها در مرکز و جنوب غزه ادامه دارد، زیرا نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) همچنان با مقاومت جنگجویان حماس مواجه هستند. به گفته منابع نظامی، ارتش اسرائیل اکنون به سمت انجام حملات خواهد رفت ارسال در شبکه های اجتماعی. این به معنای حفظ دو لشکر در غزه خواهد بود.

یکی از عملیات‌های کلیدی که داعش اکنون در نظر دارد، یافتن و تخریب تونل‌های باقی‌مانده است که جنگجویان حماس از طریق آن به دریافت سلاح و مهمات از مصر ادامه می‌دهند. اعتقاد بر این است که رسیدن به این امر ممکن است چندین ماه طول بکشد.

در همین حال، مقابل تلویزیون اسرائیل در 23 ژوئن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که یگان هایی برای مقابله با حزب الله در مرز اسرائیل با لبنان مستقر خواهند شد. تبادل آتش با گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران در هفته های اخیر تشدید شده است.

اما نتانیاهو گفت که “به این معنی نیست که جنگ در شرف پایان است.” وی تاکید کرد که جنگ در غزه تا زمانی که حماس به طور کامل از قدرت برکنار شود ادامه خواهد داشت.

نقشه ISW که وضعیت درگیری در غزه را تا 26 ژوئن نشان می دهد.

وضعیت درگیری در غزه تا 26 ژوئن.
موسسه مطالعات جنگ

اسکات لوکاس، کارشناس امنیت خاورمیانه در دانشگاه کالج دوبلین، می گوید که نشانه های رو به رشدی وجود دارد اختلاف نظر بین نخست وزیر و رهبری ارتش اسرائیل. دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در 19 ژوئن با یک کانال تلویزیونی دیگر گفت که هدف ریشه کن کردن رهبری غزه دست نیافتنی است.

این کار نابود کردن حماس، ناپدید شدن حماس – فقط پرتاب شن در چشم مردم است. حماس یک ایده است، حماس یک حزب است. این در قلب مردم ریشه دوانده است – هر کسی که فکر می کند ما می توانیم حماس را از بین ببریم اشتباه می کند.

لوکاس می‌گوید که ارتش اسرائیل متعاقباً از این موضع عقب نشینی کرد و بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن اصرار داشت که هاگاری صرفاً درباره «ریشه‌کن کردن حماس به‌عنوان یک ایدئولوژی و یک ایده» صحبت می‌کرد. اما با تنش‌های سیاسی که وحدت ائتلاف حاکم را تهدید می‌کند و درگیری شدید با حزب‌الله در مرزهای شمالی اسرائیل و عدم وجود نشانه‌ای از آتش‌بس یا توافق برای آزادی گروگان‌ها، فشار بر نتانیاهو به طور پیوسته در حال افزایش است.



بیشتر بخوانید:
جنگ غزه: ارتش اسرائیل اعتراف می کند که نمی تواند پیروز شود – اما بنیامین نتانیاهو گوش نمی دهد



به‌روزرسانی غزه به‌عنوان یک خبرنامه ایمیلی دو هفته‌ای در دسترس است. برای دریافت به‌روزرسانی‌های ما مستقیماً به صندوق ورودی خود اینجا را کلیک کنید.


پس از اینکه دادگاه عالی اسرائیل حکم داد که یهودیان حریدی افراطی ارتدوکس باید مانند هر مرد و زن جوان دیگری در سن 18 سالگی برای خدمت سربازی فراخوانده شوند، قدرت ارتش اسرائیل می تواند 60000 جوان دیگر افزایش یابد. جان استراوسون، کارشناس سیاست اسرائیل که مسائل کلیدی را پوشش می دهد، می نویسد که استثنا تا زمانی که کشور اسرائیل وجود دارد وجود دارد.

این یک موضوع بسیار بحث برانگیز است و می تواند ائتلاف عمدتاً متزلزل نتانیاهو را از هم بپاشد. پسندیدن استراسون توضیح می دهداحزاب سیاسی فوق‌العاده ارتدوکس برای دهه‌ها تقریباً بخشی از هر حکومتی بوده‌اند و تقریباً 13 درصد از جمعیتی را که نمایندگی می‌کنند قدرت را در اختیار دارند. دو تا از این احزاب، شاس و یهودیت تورات متحد (UTJ) برای حفظ طولانی ترین نخست وزیر اسرائیل در قدرت بسیار مهم بودند. و قاطعانه می گویند که این حکم نمی ماند.

اما یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به صراحت اعلام کرد که با دادگاه عالی موافق است و به هر قانونی که نتانیاهو برای مقابله با این حکم پیشنهاد کند، رای خواهد داد. استراسون می‌گوید اکنون یک علامت سوال بزرگ وجود دارد که دو کشور تا چه زمانی می‌توانند در یک دولت باقی بمانند، به‌ویژه با توجه به شدت احساسات در میان یهودیان سکولار در اسرائیل، که اکثریت قریب به اتفاق آنها مدت‌ها به شدت با این معافیت مخالف بودند.



بیشتر بخوانید:
حکم دادگاه اسرائیل در مورد بمب‌گذاری چه معنایی برای نتانیاهو خواهد داشت که یهودیان حریدی باید در ارتش خدمت کنند؟ پرسش و پاسخ تخصصی


تنش در مرز با لبنان

در همین حال، اگر مرحله شدید درگیری در غزه به پایان برسد، شدت تبادل آتش بین نیروهای دفاعی اسرائیل و حزب‌الله بر سر مرز اسرائیل و لبنان افزایش می‌یابد.

بیشتر تمرکز این جنگ به درستی بر قربانیان حمله 7 اکتبر و تعداد بسیار زیادی از غزه‌هایی است که کشته یا مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. در همین حال، بیش از 60000 شهروند اسرائیلی در شمال این کشور نیز آواره شدند، هزاران ساختمان ویران یا به شدت آسیب دیدند و هزاران جریب باغ و جنگل در آتش سوختند. حدود 28 غیرنظامی اسرائیلی کشته شدند.

مایکل بن گاد، کارشناس اقتصاد و امنیت ملی اسرائیل، می بیند دست ایران پشت تشدید خشونت ها توسط حزب الله او توضیح می‌دهد که در حالی که حماس توسط ایران حمایت و حمایت می‌شود، حزب‌الله تا حد زیادی گسترش یافته سپاه پاسداران ایران است. رهبر حزب الله، حسن نصرالله، عملاً معاون کنسولی ایران در شام است.

آخرین باری که اسرائیل و حزب الله وارد جنگ شدند در سال 2006 بود، درگیری که با قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل به پایان رسید و بر اساس آن حزب الله موافقت کرد که خلع سلاح شود و جای خود را به ارتش منظم لبنان بدهد. هیچ یک از این اتفاقات رخ نداد، اما دو طرف از آن زمان از درگیری همه جانبه اجتناب کردند.

رزمندگان یونیفرم حزب الله که یک تابوت همراه با گارد افتخاری حمل می کنند.
مبارزان حزب الله تابوت فرمانده ارشد طالب سامی عبدالله را در جریان مراسم تشییع جنازه در بیروت، ژوئن 2024 حمل می کنند.
EPA-EFE/وائل حمزه

بن گاد نگران است که “اکنون به نظر می رسد حساب ها در تهران تغییر کرده است.” با توجه به اینکه ایالات متحده به دنبال خروج از خاورمیانه و تمرکز بیشتر بر اقیانوس آرام است، ایران برنامه هسته ای خود را دوباره فعال کرده است. در همین حال، حزب الله، احتمالاً با حمایت ایران، در مورد هدف قرار دادن حیفا، سومین شهر بزرگ و بزرگترین بندر اسرائیل صحبت می کند. حمله به حیفا به معنای جنگ همه جانبه خواهد بود – درگیری که احتمالاً تنها یک برنده در آن وجود دارد: ایران.



بیشتر بخوانید:
تنها ایران است که از جنگ آینده بین اسرائیل و حزب الله سود می برد


یک درگیری همه جانبه با حزب‌الله عملاً به این معنی است که اسرائیل در دو – شاید حتی سه – جبهه درگیر جنگ خواهد بود. همانطور که دیدیم، عملاً هیچ پایانی برای عملیات نظامی در غزه که هم از نظر سرباز و هم سلاح و مهمات پرهزینه است، متصور نیست. اما این احتمال نیز وجود دارد که ناآرامی در کرانه باختری، جایی که خشونت شروع به خارج شدن از کنترل کرده است، به یک انتفاضه تمام عیار تبدیل شود. حضور حدود 700000 شهرک نشین غیرقانونی در کرانه باختری به این معنی است که منابع ارتش اسرائیل برای حفاظت از آنها محدود شده است.

سیمون مابون، متخصص امنیت خاورمیانه در دانشگاه لنکستر، معتقد است که اسرائیل در حال حاضر برای مقابله با حزب الله نیز آمادگی لازم را ندارد. در حالی که اسرائیل هنوز می‌تواند روی حمایت واشنگتن حساب کند، زیرا جو بایدن با مبارزات انتخاباتی پرتنش برای انتخاب مجدد مواجه است، او تحت فشار است تا اوضاع را کاهش دهد. و درگیری جدیدی که لبنان را فرا می گیرد چیزی نیست که کاخ سفید منتظر آن باشد. مابون به سوالات کلیدی می پردازد اینجا.



بیشتر بخوانید:
جنگ بین اسرائیل و حزب الله چه معنایی برای خاورمیانه خواهد داشت؟ پرسش و پاسخ تخصصی


به‌روزرسانی غزه به‌عنوان یک خبرنامه ایمیلی دو هفته‌ای در دسترس است. برای دریافت به‌روزرسانی‌های ما مستقیماً به صندوق ورودی خود اینجا را کلیک کنید.


دیدگاهتان را بنویسید