موفقیت جهانی که دیزنی به آن اعتقاد نداشت


سی سال پیش، مخاطبان با داستان حماسی سفر یک توله شیر جوان برای یافتن خود و خانواده اش آشنا شدند. دیزنی هیچ ایده ای نداشت که شیر شاه در سال 1994 اکران شد. در واقع، آنها کاملاً انتظار داشتند که چنین نباشد.

در دهه‌های 1980 و 1990، استودیوی فیلمسازی با انیمیشن‌های پری دریایی کوچک (1989) و زیبا و هیولا (1991) موفقیت بزرگی را تجربه کرد. این باعث شد که بسیاری از سازندگان در استودیوی دیزنی از کار بیفتند به ساختن داستان های شاهزاده خانم ادامه دهید. جفری کاتزنبرگ، مدیر اجرایی دیزنی و هالیوود، از پوکاهونتاس (1995) به عنوان موفقیت بعدی خود استفاده کردند.

در نتیجه، توسعه شیر شاه توسط هنرمندان و داستان‌نویسانی انجام شد که انتظار می‌رفت چیزی بسازند که تنها در رتبه دوم قرار گیرد. این همان حس بدبختی است که منجر به تولید یک تیم خلاق گرسنه و رقابتی شد که این داستان موفق اصلی را تولید کرد (این نه بازگویی مستقیم هملتهمانطور که برخی ممکن است فکر کنند).

دیزنی با توجه به فیلم های قبلی خود، اطمینان حاصل کرد که فیلم موسیقی را در خط مقدم داستان سرایی خود قرار می دهد و هانس زیمر فیلمنامه نویس فیلم (مرد بارانی، گلادیاتور) را با ترانه سرا تیم رایس (علاالدین، عیسی مسیح سوپراستار) و موسیقی پاپ بین المللی تحسین شده همکاری می کند. ستاره التون جان این ترکیب استعداد منجر به موسیقی متنی شد که در سال 1995 دو جایزه اسکار را برای فیلم به ارمغان آورد.بهترین امتیاز و بهترین آهنگ اصلی برای Can You Feel The Love Tonight؟). آهنگ ها و موسیقی نقش مهمی در تأثیر فرهنگی و تجاری شیر شاه داشتند. در حالی که برخی از عناصر ممکن است تغییر کنند، تقریباً در هر اقتباسی آهنگ ها باقی می مانند.

معیار موفقیت اغلب برای فیلم ها گیشه است و مجموع فیلم در سال 1994 بود 763 میلیون دلار آمریکا (603 میلیون پوند) در سراسر جهان. آن را با موفقیت بزرگ قبلی دیزنی، پری دریایی کوچک مقایسه کنید 84 میلیون دلار آمریکا در سراسر جهان و Beauty and the Beast 249 میلیون دلار آمریکا. پوکاهونتاس، امید بزرگ نیز نتوانست بر جذابیت شیر ​​شاه غلبه کند 142 میلیون دلار آمریکا.

موفقیت آن باعث ایجاد دنباله های مستقیم به ویدیو شد، از جمله شیر شاه 2: غرور سیمبا. در سال 1997، این فیلم در یک اقتباس شد تولید تئاتر موزیکال، که علاوه بر تورهای جهانی، در وست اند لندن و برادوی نیویورک نیز به چشم می خورد. سپس در سال 2019، دیزنی منتشر شد بازسازی اکشن زنده. و اکنون که نسخه اصلی سی امین سالگرد خود را جشن می گیرد، پیش درآمد، موفاسا: شیر شاهبه سینماها خواهد آمد.

دیزنی هوشمندانه با این تکرارها طرفداران را دنبال کرد. اقتباس صحنه ای 1997 در پایان به نمایش درآمد احیای دهه 90 در تئاتر موزیکال زنده. این موزیکال از زمان اولین نمایش خود، 70 جایزه هنری مهم دریافت کرده است، از جمله جایزه گرمی در سال 1999 برای بهترین آلبوم نمایش موزیکال و جوایز لارنس اولیویه در سال 1999 برای بهترین طراحی رقص و بهترین طراحی لباس.

سپس، 25 سال پس از انتشار نسخه اصلی، دیزنی تصمیم گرفت شیرشاه را بازسازی کند (پس از موفقیت های دیگری مانند بازسازی سال 2017 Beauty and the Beast) – اما محیط اجتماعی تغییر کرده بود. در سال 2019، بازسازی “لایو اکشن” فیلم تضمین کرد که این داستان در آفریقا درست است. گروهی از بازیگران عمدتا سیاهپوست. بازیگران نام‌های جدیدی داشتند اما ستاره‌های بزرگی از جمله بیانسه نولز-کارتر که صداپیشگی شخصیت نالا را برعهده داشت نیز به همراه داشت.

پس از موفقیت اولیه شیر شاه، فیلم‌های بعدی دیزنی (از جمله پوکاهونتاس) کمتر از انتظارات تجاری بودند. از اواسط دهه 1990، سلطه دیزنی بر باکس آفیس انیمیشن توسط پیکسار و آثار موفق آنها، از جمله داستان اسباب بازی، پیشی گرفت.

دیزنی تا سال 2010 که انیمیشن سه بعدی CGI را به عنوان تکنیک تولید اولیه فیلم های خود پذیرفت، موفقیت های متفاوتی داشت. این سبک جدید در قالب آزمایش شده و آزمایش شده آنها برای بازگویی داستان های کلاسیک و قرار دادن موسیقی در قلب روایت اعمال شد که منجر به موفقیت هایی مانند Tangled (2010) و Frozen (2013) شد.

موفقیت پایدار شیر شاه باید لحظه ای قابل توجه از وضوح برای دیزنی باشد: با تمرکز بر انیمیشن با کیفیت و روایت موسیقایی محکم، حتی غیرمنتظره ها می توانند به یک موفقیت بزرگ تبدیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید