موردی که می تواند رگیتون را به زانو درآورد


یک پرونده برجسته حق چاپ در دنیای موسیقی در حال شکل گیری است. در اواخر ماه مه 2024، یک دادگاه فدرال در کالیفرنیا تصمیمی صادر کرد برای ادامه دادخواهی مربوط به ژانر پرسود رگیتون. این اقدامات قانونی می تواند تأثیر منفی دائمی بر چنین ژانری داشته باشد، زیرا بیش از 160 متهم توسط شرکت جامائیکایی Steely & Clevie Productions به اتهام نقض حق چاپ شکایت می کنند.

در میان متهمان چندین هنرمند مشهور از صحنه رگیتون و فراتر از آن، از جمله Bad Bunny، Daddy Yankee، Karol G، Justin Bieber، Drake، Luis Fonsi، Pitbull، Stefflon Don و خواننده پورتوریکویی Rauw Alejandro هستند. چندین شرکت انتشاراتی و شرکت ضبط نیز شکایت کرده اند.

استیلی و کلیوی پروداکشنز سرپرستی رپرتوار دوتایی تولید سالن رقص جامائیکا متشکل از مرحوم ویکلیف “استیلی” جانسون و کلیولند براون. این ادعاهای شرکت که حدود 1800 آهنگ رگیتون به طور غیرقانونی استفاده شده و مستقیم و غیرمستقیم از عناصر این دو استفاده شده است. ماهی فروشی ریتم.

بازار ماهی (1989) آهنگی استیلی و کلیوی است که پس از نمونه برداری قانونی در این آهنگ به شهرت جهانی رسید. تعظیم توسط هنرمند تالار رقص جامائیکایی Shaba Ranks در سال 1990. همچنین بصورت قانونی در پاوندر ریدیم (1990) توسط دنیس هالیبرتون تهیه کننده و مهندس صدا رگیتون.

مطابق با شکایت حقوقیمتهمان برای دهه‌ها چیزی را نمونه‌برداری کردند و «از نظر ریاضی» از آن چیزی کپی کردند که از آن به بعد به ضربات Dem Bow تبدیل شده است. این یک ضرب کوبه ای سنگین است که به آرامی همگام شده است و از ژانرهای موسیقی جامائیکایی رگی و رقص هال سرچشمه می گیرد. از آن زمان به بعد این آهنگ تبدیل به آهنگ اصلی رگیتون شده است، صدایی که با سازهای کوبه ای سنگین و اشعار جذاب (معمولا اسپانیایی) مشخص می شود.

آیا آهنگ Dem Bow دارای حق چاپ است؟

شاکی ادعا می کند که بیت مورد بحث تا حدی اصلی است زیرا آهنگ های درام مورد استفاده برای ساخت ضرب “سنتز” شده اند (سیگنال های تولید شده الکترونیکی برای ایجاد صداهای ضربه ای تبدیل می شوند). در واقع، مهم ترین تأثیر جانسون و براون بر موسیقی جامائیکا این بود آنها کمک کردند در استفاده از ریتم های سنتز شده دیجیتالی و نمونه های درام دیجیتال که مشخصه تکامل رگی به سالن رقص در اواسط تا اواخر دهه 1980 بود، پیشگام بود.

انتخاب دقیق ساز (مثل اینکه آیا از یک درام آکوستیک نواخته شده به صورت فیزیکی یا یک نمونه درام سنتز شده دیجیتال استفاده می شود) معمولاً به حفاظت از حق چاپ در یک آهنگ موسیقی بی ربط است. در عوض، چنین انتخاب هایی در قلمرو اجرای خاصی از یک آهنگ است که در یک ضبط صدای خاص ضبط شده است.

این سوال اصلی بنابراین، در این مناقشه این است که آیا این راه حل های تولید به اندازه کافی اصلی در نظر گرفته می شوند تا حمایت از حق چاپ را جلب کنند. اگر چنین ادعاهای کپی رایت توسط دادگاه کالیفرنیا تایید شود، این حکم می‌تواند این باور دیرینه در صنعت موسیقی مبنی بر اینکه عناصر ریتمیک (مانند ضربات درام) را نمی‌توان دارای حق چاپ و نشر کرد، باطل کرد.

به عبارت دیگر، یک حکم در مورد نقض حق نسخه برداری در این اختلاف همان نگرانی های مطرح شده توسط (به شدت مورد انتقاد) 2015 را ایجاد می کند. مورد خطوط تار در آمریکا. در این اختلاف، دارایی ماروین گی بر موسیقی پاپ رابین تیک و فارل ویلیامز برای آهنگی که «احساس» مشابهی با آهنگ گی داشت، غلبه کرد.

بازار ماهی که در سال 1989 منتشر شد، ضربان قلب دادگاه است.

در این مورد، دادگاه بین عناصر موسیقی محافظت شده و غیر محافظت شده فرقی قائل نشد. و آن وجود دارد اثر خفه کننده به آهنگسازان و هنرمندان ضبط کننده اجازه می دهد تا در کل سبک ها و کانال هایی که ریشه محکمی در سنت این ژانر دارند، از حق نسخه برداری محافظت کنند.

بنابراین، ممکن است یک نتیجه مشابه وجود داشته باشد تاثیر مخرب و در ژانر موسیقی رگیتون. ریتم Dem Bow توسط صحنه موسیقی جمهوری دومینیکن پذیرفته شد و بر موسیقی پاپ آمریکای لاتین تأثیر گذاشت. گازوئیل توسط بابا یانکی (2004) مارموست از من پرسید از Bad Bunny (2022) و گلونا کارول جی و پسو پلوما (2023) از جمله هزاران آهنگی هستند که تکرار بیت نمادین را در خود دارند. بسیاری از آنها میلیون ها جریان را جذب کرده اند.

با توجه به اقدامات قانونی ارائه شده توسط Steely & Clevie Productions، ممکن است این آهنگ ها نقض حق چاپ تلقی شوند. این سابقه ای را برای ادعاهای حق نسخه برداری آینده بر اساس آهنگ های محبوب ایجاد می کند.

تصاحب فرهنگی؟

موضوع دیگری که این پرونده احیا می کند بحث تملک فرهنگی است. اغلب بود اشاره شد توسط محققان نشان می دهد که ژانرهای جامائیکایی مانند رقص هال و رگی که بر رگیتون تأثیر گذاشته اند، برابری اقتصادی با دومی ندارند.

این پرسش‌هایی را در مورد قدرت، کالایی‌سازی و بت‌آوری یک عامل سود جامائیکا ایجاد کرد. در واقع، بسیاری از تولیدکنندگان جامائیکایی برای دهه‌ها از حمایت عمده برچسب و حمایت از حق چاپ مرتبط محروم بوده‌اند، زیرا آنها برای فضا در صنایع خلاق رقابت می‌کنند.

با کنار گذاشتن شیوه های تجاری تثبیت شده قرض گرفتن و میکس، جوامع محلی اکنون اصرار خود را بر “تجارت منصفانه” در بازار جهانی موسیقی در حال تغییر نشان می دهند. موضوع تخصیص فرهنگی ممکن است اکنون در پرونده ای که توسط استیلی و کلوی پروداکشنز مطرح شده است، در کانون توجه قرار گیرد.

قاضی رسیدگی کننده به پرونده، آندره بیرو جونیوربه عنوان استفاده می شود دی جی مهمانی کالجکه حاکی از این است که تصمیم نهایی به خوبی مستدل و متعادل خواهد بود. اما تطبیق منافع همه ذینفعان آسان نخواهد بود.

حفاظت از یک اثر موسیقایی از قبل موجود – و به طور گسترده تر، میراث موسیقی جامائیکا – می تواند موجودیت رگیتون را تهدید کند. این نتیجه به معنای نادیده گرفتن ماهیت تجمعی ساخت موسیقی است. وام گرفتن از آثار قبلی یک عنصر ساختاری بسیاری از ژانرها است. نوازندگان و قانونگذاران در سراسر جهان با علاقه این پرونده را تماشا خواهند کرد زیرا پیامدهای آن در سراسر صنعت احساس خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید