محصولات ضد سلولیت تجارت بزرگی هستند – اما این چیزی است که علم می گوید


با اينكه 90 درصد زنان سلولیت دارند، ما هنوز آن را به عنوان یک ویژگی تشریحی طبیعی در فرهنگ عامه مشاهده نکرده ایم. برای مثال، در فیلم پرفروش هالیوود گرتا گرویگ در سال 2023، باربی کلیشه‌ای با بازی مارگو رابی، به عنوان بخشی از بحران وجودی‌اش، در کنار سایر نارسایی‌های انسانی مانند بوی بد دهان، صافی کف پا و افکار بی‌وقفه در مورد مرگ، دچار فرورفتگی در قسمت بالای ران‌هایش می‌شود.

وقتی باربی کلیشه‌ای از باربی عجیب و غریب سیج باربی می‌پرسد، او توضیح می‌دهد: «این سلولیت است. این همه جا پخش خواهد شد. سپس شروع به غمگین شدن و غمگین شدن و پیچیده شدن می کنی.» کمال پلاستیک صاف ایده آل باربی ناقص است.

بنابراین علیرغم شیوع آن، سلولیت به عنوان نقصی ساخته می شود که نیاز به اصلاح دارد. به نظر می رسد مصرف کنندگان موافق هستند، به خصوص زمانی که از رژیم غذایی استفاده می کنند فتوشاپ پوست را صاف کرد مدل ها، اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی – و ستاره های هالیوود.

“نه!” وقتی باربی عجیب به او می گوید که سلولیت دارد، باربی فریاد می زند.

سلولیت معمولاً در مناطقی رخ می دهد که دارای مقادیر بیشتری از چربی زیر پوستی هستند، زمانی که رسوبات چربی از طریق بافت همبند زیر پوست فشار می آورند و باعث ظاهر شدن توده ها می شوند. رایج است به معمولا بدون درد و بی ضرر

پوست انسان است بزرگترین عضو بدن، از سه لایه تشکیل شده است. در سطح، اپیدرم به عنوان اولین خط دفاعی ما در برابر محیط عمل می کند. این بیرونی ترین و غیرقابل نفوذترین لایه از سلول هایی تشکیل شده است که دائماً تجدید و ریزش می کنند و از بدن ما در برابر عناصر محافظت می کنند.

در زیر اپیدرم، درم، یک لایه سخت حاوی فیبروبلاست ها، سلول هایی که مسئول تولید پروتئین های ضروری مانند کلاژن و الاستین هستند، قرار دارد. این پروتئین ها ساختار و خاصیت ارتجاعی ایجاد می کنند و به استحکام و انعطاف پذیری پوست کمک می کنند.

حتی عمیق‌تر از پوست هیپودرم است که به عنوان لایه زیر جلدی نیز شناخته می‌شود. این لایه غنی از بافت چربی است – که عمدتاً از چربی تشکیل شده است، که نقش مهمی در بالشتک و عایق‌سازی بدن و همچنین ذخیره‌سازی چربی دارد که در صورت نیاز می‌توان از آن استفاده کرد. در زیر این سه لایه پوست ماهیچه قرار دارد. آنها از ماهیچه به درم جریان می یابند نوارهای بافت همبندکه بافت چربی را در “جیب” نگه می دارد.

سلولیت بر سلامتی تأثیر نمی گذارد، اگرچه برخی افراد گزارش می دهند که بر سلامت آنها تأثیر می گذارد عزت نفس و تصویر بدن اما بیشتر مربوط به فشار اجتماعی بر زنان است که از نظر جسمی کامل باشند – یا صرف هزینه، زمان و انرژی برای رسیدن به حد امکان به کامل بودن.

در نتیجه، سلولیت به تجارت بزرگی برای صنعت زیبایی تبدیل شده است. به خصوص در آستانه تابستان شرکت ها تبلیغات می کنند هر نوع محصول از کرم‌ها و سرم‌ها گرفته تا ابزارها و قرص‌ها، همه با هدف ایجاد اندام‌های کاملاً صاف. به نظر می رسد محبوب ترین سوال این باشد که “آیا این درمان ها کار می کنند؟”، اما به عنوان یک آناتومیست، فکر می کنم سوال مهم تر این است: “چرا بدن زنان سالم چیزی برای درمان، درمان یا اصلاح در نظر گرفته می شود؟”

صنعت زیبایی و سلامت مدت‌هاست که از استانداردهای زیبایی اجتماعی بهره برده است. این ایده که سلولیت نامطلوب است و باید اصلاح شود از زمانی که مجله ووگ بود جاودانه شده است اولین مجله به زبان انگلیسی برای استفاده از اصطلاح “سلولیت” این مفهوم را به هزاران زن معرفی می کند. این استراتژی بازاریابی به ناامنی مصرف‌کنندگان، به‌ویژه زنان، ضربه می‌زند و برای بدن‌هایی که دارای تغییرات آناتومیک طبیعی هستند، به دنبال بی‌پایان «کمال» می‌شود.

با در نظر گرفتن سلولیت به عنوان شرایطی که نیاز به درمان دارد، شرکت ها می توانند طیف گسترده ای از محصولات و خدمات را با حمایت افراد مشهور بفروشند که اعتبار و ارزش آرزویی را به محصولات “صاف کننده” شبه پزشکی می بخشد. با این حال، شواهد علمی محدودی وجود دارد که از اثربخشی این مکمل ها در درمان سلولیت حمایت می کند. در واقع، در اولین مقاله علمی در مورد سلولیت، که در سال 1978 منتشر شد، آن را “به اصطلاح سلولیت: بیماری خیالی” نامید.

راه اندازی محصولات اخیر شامل، Lemme Smoothجدیدترین افزوده کورتنی کارداشیان-بارکر به مجموعه ویتامین ها و مکمل هایش. در مطالب تبلیغاتی این محصول ادعا شده است که این کپسول “در عرض 28 روز سلولیت را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.” اما علم به ما چه می گوید؟

مکمل هایی مانند Lemme Smooth ادعا می کنند که بافت پوست را بهبود می بخشد و سلولیت را از درون کاهش می دهد. مکمل کارداشیان بارکر حاوی ترکیبی از ملون خربزه فرانسویاسید هیالورونیک، کروم و ویتامین C از جمله مواد دیگر است. توانایی بدن برای جذب و استفاده از این مواد به نحوی که بر سلولیت تأثیر بگذارد هنوز مورد بحث است.

شواهدی وجود دارد که اسید هیالورونیک جذب شده می تواند به داخل پوست مهاجرت کند و تولید کلاژن در درم را تحریک کند – و ویتامین C نشان داده شده است که لایه سطحی را ضخیم می کند روی پوست با این حال، عدم استانداردسازی در آزمایش استفاده از این مواد در درمان سلولیت به این معنی است که هنوز مشخص نیست که آیا آنها خواهند داشت یا خیر. اثر قابل توجه.

سایر محصولاتی که برای کاهش ظاهر سلولیت به بازار عرضه می شوند شامل کرم ها و لوسیون های موضعی حاوی موادی مانند کافئین، رتینول و عصاره های گیاهی. محصولات آرایشی نمی توانند به اندازه کافی به اپیدرم نفوذ کنند تا به طور قابل توجهی بر رسوبات چربی زیرین و بافت همبند تأثیر بگذارند.

برخی از درمان های تهاجمی مانند لیزر درمانی، سابسیژن و امواج صوتی ممکن است نتایج امیدوارکننده تری ارائه دهد. این درمان ها با شکستن نوارهای بافت همبند که باعث فرورفتگی و تحریک تولید کلاژن در درم برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می شوند، کار می کنند. در حالی که این روش ها می تواند کارآمدتر باشدآنها اغلب گران هستند، برای دستیابی به نتایج به چندین جلسه نیاز دارند – و بدون خطر نیستند.

حفظ یک رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب فراوان و فعالیت بدنی منظم می تواند به بهبود ظاهر کلی پوست و کاهش ظاهر سلولیت کمک کند. از دست دادن و تقویت عضلات پاها، باسن و شکم می تواند سلولیت را کمتر به چشم بیاورد، اما این کار را نمی کند. به طور کامل ناپدید می شوند.

با این حال، نکته اصلی این است که سلولیت را نباید درمان کرد. این یک تنوع آناتومیکی طبیعی است که به شرایطی تبدیل شده است که منجر به بازار دارویی سودآور می شود که وجود ندارند.

بهترین توصیه من برای تابستان؟ مراقب ادعاهای شرکت های آرایشی و بهداشتی باشید و در پول خود صرفه جویی کنید.


گفتگو برای نظر دادن با برند Lemme Live تماس گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید