موسسه خیریه ایرلندی به تبدیل یتیم خانه سابق اوکراین به مرکز نیازهای ویژه برای افراد آواره کمک می کند – ایریش تایمز


زمانی که الکساندرا یانوویچ یک دختر جوان بود، به دیدار اقوام خود در رودیل در بخش غربی رفت اوکراینآنها به او هشدار می دهند که از صومعه قرن هفدهمی در روستایی که شوروی آن را به یتیم خانه کودکان معلول تبدیل کرده است دور بماند.

“وقتی برای تعطیلات به اینجا می آمدم، آنها مرا با این مکان می ترسانند. او به یاد می آورد که اگر خوب نبودم یا غذایم را نمی خوردم، می گفتند قرار است من را به اینجا بفرستند تا پسرها را ملاقات کنم، یا پسرها می آمدند و غذای من را می گرفتند.»

«وقتی برای خرید نان به مغازه محلی رفتم، به من گفتند که اگر پسرها به من نزدیک شدند سنگی در دست داشته باشم تا آنها را به سمت من پرتاب کنم و تا جایی که می توانم به خانه فرار کنم. حالا می فهمم که آنها هم مثل من بچه بودند و هیچ ضرری به من نمی کردند.

یانوویچ اکنون یک کلینیک پزشکی در شهر لویو، در 50 کیلومتری رودیل، اداره می‌کند و مشاور اداره منطقه‌ای است که متعهد به نوسازی و نوسازی مرکز نیازهای ویژه با کمبود نقدینگی با مشارکت موسسه خیریه ایرلندی Effective Aid Ukraine است.

رهبران پروژه امیدوارند که آزادی و فرصت های بیشتری را به حدود 100 نفر از ساکنان مرکز – که برخی از آنها از خط مقدم زاپوروژیه تخلیه شده اند – بدهد و نشان دهد که چگونه دولت و گروه های کمک خارجی می توانند به طور مشترک به اوکراین در ایجاد یک مدل اروپایی مراقبت کمک کنند، حتی اگر برای بقای خود در برابر روسیه می جنگد.

تام مک انانی، بنیانگذار این سازمان، می گوید: «این در مورد ایجاد ظرفیت برای اوکراین است که اکنون می توان انجام داد – ما منتظر پایان جنگ نیستیم – که به آسیب پذیرترین افراد، از جمله بسیاری از کسانی که در اثر جنگ آواره شده اند، کمک می کند. کمک موثر اوکراین.

برای هر کسی که در اثر جنگ آواره شده است، ویرانگر است، به ویژه برای کودکان با نیازهای ویژه. آنها به یک روتین عادت کرده اند و وقتی آن را از آنها سلب کنند، می تواند به ویژه خسته کننده و آسیب زا باشد.”

برای مک‌نانی، مشاور رسانه‌ای مستقر در دوبلین، این اولین “پروژه آزمایشی” بزرگ در اوکراین از زمان بازسازی 9 موسسه برای کودکان در بلاروس همسایه از زمانی است که او به عنوان روزنامه‌نگار در سال 1998 از کشور بازدید کرد. او همچنین با استفاده از حدود 3 میلیون یورو از بودجه اهدایی، مزرعه هایی برای تأمین غذا، کار و درآمد یتیم خانه ها ساخت و ده ها مؤسسه بلاروسی را با کتاب، لباس و زمین بازی تأمین کرد.

زمانی که تهاجم تمام عیار به اوکراین آغاز شد [in February 2022] از نظر اخلاقی، قانونی و لجستیکی کار در بلاروس غیرممکن شده است.”

“این ضربه بزرگی برای ما بود، اما نتیجه این بود که نیاز شدیدی را در اوکراین ایجاد کرد… من دوست دارم حداقل تا 20 سال آینده در اوکراین باشم تا به بازسازی تمام یتیم خانه های آن برای کودکان با نیازهای ویژه کمک کنم. “

مک‌انانی می‌گوید که روزدیل ممکن است «قدیمی‌ترین یتیم‌خانه در اوکراین و یتیم‌خانه‌ای در بدترین وضعیت فیزیکی باشد» و بازسازی آن باید به‌عنوان «اثباتی از مفهوم» برای همکاری بین یک اداره منطقه‌ای و خیریه‌اش باشد، که پس از آن می‌توان آن را در هر نقطه از کشور تکثیر کرد. کشور.

در یک روز آفتابی در روزدیل، که حدود 130 کیلومتر با مرز لهستان فاصله دارد، پسران و مردان جوانی که با اسباب‌بازی‌ها و تجهیزات ورزشی ارائه شده توسط Effective Aid Ukraine بازی می‌کنند، از مک‌انانی و یانوویچ استقبال می‌کنند.

یک گلخانه بزرگ و تجهیزات آشپزخانه و خشک‌شویی جدید برای تعمیرات اساسی تأسیسات چند دهه‌ای در حال حاضر وجود دارد یا به زودی وارد می‌شود، اما کارهای مقدماتی مانند سیم‌کشی مجدد هم به دلیل قدمت زیاد صومعه و هم کمبود بودجه در کشور پیچیده است. مورد حمله روزانه قرار دارد که اولویت آن باید نیازهای نیروهای دفاعی آن باشد.

ماکسیم کوزیکی، فرماندار منطقه می‌گوید که میلیون‌ها آواره از سال 2022 در استان لویو نقل مکان کرده‌اند و حدود 350000 نفر از جمله 70000 کودک و 10000 افراد دارای معلولیت در آنجا ساکن شده‌اند.

ما با مشکلاتی در مکان‌های خود برای افراد معلول آواره و یتیمان و سایر کودکان تحت مراقبت مواجه هستیم. ظرفیت این مکان ها در حال حاضر دو برابر ظرفیت آنها است.

“ما مواقعی داشتیم که ناگهان 50 یا 100 نفر را با مشکلات روانی پذیرایی کردیم و مجبور شدیم فوراً مکانی برای آنها و افرادی پیدا کنیم که از آنها مراقبت کنند… ناگهان یک یتیم خانه کامل از منطقه Zaporozhye یا یک خانه روانپزشکی از [now-occupied] باخموت،» او می افزاید.

ما کاملاً درک می کنیم که باید مراقبت ها را در کشور خود غیر نهادینه کنیم، اما چگونه به این هدف دست یابیم؟ اکنون باید آنچه را که می توانیم انجام دهیم. افرادی که اکنون تغییراتی ایجاد می کنند بسیار مهم هستند زیرا برای بهبود اوضاع منتظر پایان جنگ نیستند… و این بدان معناست که مکانی مانند روزدیل به خانه تبدیل می شود، نه یک موسسه، زیرا مردمی که در آنجا زندگی می کنند. احساس دوست داشتن و احترام کنید.»

منطقه Lviv با وجود اینکه در 900 کیلومتری خط مقدم قرار دارد، در برابر حملات موشکی و پهپادی روسیه آسیب‌پذیر است و حمله صبح شنبه به تأسیسات برق در حومه شهر اصابت کرد و نگرانی‌ها در مورد پایداری منابع انرژی در زمستان آینده را عمیق‌تر کرد.

هنگام خاموشی برق، یک ژنراتور به یتیم خانه روزدیل وارد می‌شود و با به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی، ساکنان و کارکنان بین دیوارهای صومعه به ضخامت یک متر پناه می‌برند.

یانوویچ و مک‌انانی با بررسی طرح‌هایی برای زمین‌های چهار هکتاری این مرکز، در مورد توسعه احتمالی مسکن مدرن سرپناه و مزرعه‌ای در روزدیل برای افزایش استقلال و مهارت‌های ساکنانی که اکنون بیشتر با جامعه محلی تعامل دارند و از کارخانه‌ها، دفاتر و مشاغل حرفه‌ای بازدید می‌کنند، بحث کردند. مدارس کالج ها

McEneny در مورد همکاری بین Lviv Oblast و خیریه اش می گوید: “ما اکنون در حال اثبات این مفهوم هستیم و امیدواریم که در مرحله ای دولت ایرلند وارد عمل شود.”

زمانی که به مقیاس قابل توجهی رسیدیم، امیدواریم بتوانیم از منابع آن بهره ببریم کمک های ایرلندی و می گویند که این پروژه ای است که در بهبود زندگی کودکان با نیازهای ویژه در اوکراین موفق بوده است و آیا این چیزی است که آنها می خواهند پشت سر بگذارند.

  • ثبت نام برای هشدارهای فشاری و بهترین اخبار، تجزیه و تحلیل و تفسیر را مستقیماً در تلفن خود دریافت کنید
  • پیدا می کنم آیریش تایمز در واتس اپ و در جریان باشید
  • پادکست In The News ما اکنون روزانه منتشر می شود – آخرین قسمت را پیدا کنید اینجا

دیدگاهتان را بنویسید